موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

درمان ضربه به سفید ران

درمان ضربه به سفید ران

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 11 اسفند 1398 ساعت 01:49

دبیرکل فدراسیون پزشکی ورزشی آسیا به آسیب شناسی ورزشکاران در ناحیه عضله ران پرداخت و آسیب دیدگی این ناحیه را مهم و اساسی توصیف کرد که در صورت عدم درمان صحیح می تواند عوارض بسیار ناگواری برای ورزشکار به دنبال داشته باشد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

دبیرکل فدراسیون پزشکی ورزشی آسیا به آسیب شناسی ورزشکاران در ناحیه عضله ران پرداخت و آسیب دیدگی این ناحیه را مهم و اساسی توصیف کرد که در صورت عدم درمان صحیح می تواند عوارض بسیار ناگواری برای ورزشکار به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروفسور جاسپال ساندهو در هشتمین کنگره بین المللی پزشکی ورزشی ایران که در اصفهان برگزار شد، سخنرانی درباره ی درد کشاله ران در ورزشکاران ایراد کرد و به بیان مشکلات مصدومان و راه های درمان آن پرداخت.

ساندهو دراین باره اظهار کرد: 2 تا 5 درصد ورزشکاران به طور کلی به آسیب عضله ران دچار می شوند. میزان شیوع این مصدومیت در فوتبالیست ها بین 5 تا 7 درصد است. آسیب های عضله ران نباید دست کم گرفته شوند چرا که در موارد حاد می توانند گسترش پیدا کرده و حتی به بیماری سرطان ختم شوند.

وی درباره رشته های پرخطر در مقابل این نوع آسیب ها گفت: رشته های راکتی، فوتبال، بسکتبال و بیسبال رشته های پرخطر محسوب شده و ورزشکاران این رشته ها بیشتر به آسیب دیدگی کشاله مبتلا می شوند. همچنین دونده های استقامتی در معرض این آسیب دیدگی قرار دارند، خصوصا ورزشکارانی که در برنامه دو خود تغییر ایجاد می کنند. همچنین فشار بیش از اندازه به عضله سرینی می توانند مقاومت عضله ران برای جلوگیری از بروز این آسیب دیدگی را کاهش دهد.

آسیب های عضله ران نباید دست کم گرفته شوند چرا که در موارد حاد می توانند گسترش پیدا کرده و حتی به بیماری سرطان ختم شوند.

ساندهو درباره ی دلیل بروز این آسیب دیدگی گفت: تغییر مسیرهای ناگهانی، برداشتن گام بیش از اندازه بزرگ، کش آوردن بیش از اندازه پا از عوامل به وجود آمدن درد ناحیه کشاله ران است. که این نوع کشیدگی با توجه به شدت آن در سه دسته تقسیم بندی می شود که به آن کشیدگی درجه یک، درجه دو و درجه سه گفته می شود. استراحت و گذاشتن یخ تا 48 ساعت پس از بروز آسیب دیدگی از درمان های اولیه لازم الاجراست.

این پزشک هندی درباره زمان بازگشت ورزشکاران مبتلا به کشیدگی معمولی گفت: زمانی که کشیدگی شدید نباشد با انجام برنامه های بازتوانی می توان امید به بازگشت ورزشکار پس از 4 تا 6 هفته داشت.

استراحت و گذاشتن یخ تا 48 ساعت پس از بروز آسیب دیدگی از درمان های اولیه لازم الاجراست.

ساندهو درباره علائیم این مصدومیت گفت: خون مردگی و احساس درد از علائم اصلی این آسیب دیدگی است. پزشک می تواند با لمس کردن زیر کشاله تست انجام دهد. البته این نوع آسیب دیدگی و تشخیص درجه آن اهمیت بسیار زیادی دارد. ما به پزشکان توصیه می کنیم حتی زمانی که تصاویر رادیولوژی منفی است به گونه ای با بیمار برخورد کنید که گویی بیمار دچار پارگی عضله شده است.

وی درباره پراکندگی این آسیب دیدگی بر اساس جنسیت گفت: بانوان با وجود آن که لگن پهن تری دارند، بیشتر از آقایان در معرض این آسیب دیدگی قرار ندارند و این مصدومیت ترجیح جنسیتی ندارد.

ساندهو مشکلات ایجاد شده در ناحیه کشاله ران را در صورت عدم درمان صحیح جدی و مهم ارزیابی کرد و گفت: در صورتی که دردهای کشاله ران جدی گرفته نشود، می تواند به ناحیه تناسلی هم کشیده شود و عواقب بسیار بدی برای ورزشکار داشته باشد. از جمله مشکلاتی که در همین ناحیه ممکن است برای ورزشکاران به وجود بیاید مشکل فتق است که هم به صورت ژنتیکی زمینه اش ممکن است در ورزشکار وجود داشته باشد و هم ممکن است بر اثر فشار شکمی به وجود آید.

وی ادامه داد : در مردان ورزشکار مشکلاتی مانند سرطان بیضه، واریکوسل، چرخش بیضه و پروستات ممکن است به وجود بیاید که برخی از این موارد فوریت پزشکی دارد و فرد باید سریعا به اورلوژیست مراجعه کند. در خانم ها هم ممکن است مشکلاتی مانند عفونت مجاری ادرار، التهاب دستگاه تناسلی و کیست تخمدان به وجود بیاید.

انتهای پیام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر