موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

درد وسط کمر پشت معده

درد وسط کمر پشت معده

نویسنده : شیما علیزاده | زمان انتشار : 24 آبان 1399 ساعت 15:06

العالم - ایران / علمی

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

درد معده به ویژه درد معده که به پشت کمر می زند، یکی از آزاردهنده ترین و نامطلوب ترین دردهای گوارشی است. درد معده که به پشت کمر می زند دلایل متفاوتی داشته و در بیشتر موارد به وسیله درمان های خانگی و پزشکی ساده به خوبی تسکین خواهد یافت. در این مقاله به بررسی درد معده که به پشت کمر می زند، دلایل و درمان های آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

فیزیولوژی معده

معده یکی از اصلی ترین ارگان های دستگاه گوارش است که از سه بخش فوندوس (دهان یا اوراد معده)، جسم معده و آنتر تشکل یافته است. این عضو بسیار مهم ساختاری عضلانی داشته و توسط اعصاب اتونوم کنترل می گردد. معده ساختاری ارتجاعی داشته و علاوه بر ترشح اسید معده و فاکتور داخلی، وظایف فیزیولوژیک دیگری مانند انبار کردن غذا، هضم اولیه برخی از مواد غذایی، اعمال حرکتی به منظور پیش راندن غذا به روده و عمل تخلیه ای غذا را بر عهده دارد. توجه به سلامت این عضو اهمیت فراوانی داشته و متاسفانه سبک زندگی امروزی بشر آسیب های فراوانی را به این عضو وارد نموده و سلامت آن را به خطر انداخته است.

156941789602444500.jpg

انواع معده درد

درد معده یکی از دردهای شایع گوارشی است که در سنین مختلف ایجاد می گردد. این درد می تواند خفیف یا شدید بوده و به نواحی دیگری از بدن مانند شکم، پشت، گلو و پشت کمر منتشر گردد. امروزه دردهای معده دلایل مختلفی داشته و در بسیاری از موارد خود به خودی تسکین می یابند. دردهای ایجاد شده در معده انواع متفاوتی دارند که عبارت اند از:

گاستریت

یکی از رایج ترین دردهای معده، گاستریت است. این درد به دلیل التهاب در سلول های پوشاننده دیواره معده بوجود آمده و معمولا به دنبال از بین رفتن این سلول ها به دلایلی مانند هلیکوباکتر پیلوری، ترشح کنترل نشده اسید معده، مصرف برخی از داروها، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی و برخی از ویروس ها و باکتری ها ایجاد می گردد. این مشکل به صورت ورم و دردهایی پس از صرف غذا ایجاد شده و معمولا در خود ناحیه معده بروز می نماید.

زخم معده

یکی دیگر از دردهای شایع گوارشی، درد ایجاد شده به دنبال زخم های معده است. زخم معده به دلایلی مانند مصرف برخی از داروها، مصرف سیگار و مشروبات الکلی، مصرف مکرر آسپرین و هلیکوباکتر درمان نشده ایجاد شده و در برخی موارد به پشت نیز منتشر می گردد.

معده درد عصبی

مشکلات روحی روانی و تنش های روحی منجر به تحریک شدید اعصاب سمپاتیک شده و این امر می تواند ترشحات لوله گوارش و حرکات آن را افزایش داده و ایجاد دردهای شدیدی در معده نماید.

ریفلاکس معده

از جمله مشکلات و دردهای شایع معده به دلیل ریفلاکس معده ایجاد می گردد. این عارضه بسیار شایع بوده و به دلیل سبک زندگی ناصحیح، تغذیه نامناسب و رعایت نکردن فاصله صرف وعده های غذایی و استراحت ایجاد می گردد. این نوع از درد معده معمولا همراه با سوزش، تیر کشیدن جناغ سینه، ترش کردن، حالت تهوع و سنگینی سر دل همراه است.

معده دردهای ویروسی

این نوع از درد معده به دلیل فعالیت برخی از ویروس های بیماری زا به نام آدنوویروس ها ایجاد می گردد. معده دردهای ویروسی در بیشتر موارد بدون نیاز به درمان های پزشکی برطرف شده و علائمی مانند دردهای قولنجی، اسهال، تهوع و استفراغ را به دنبال خواهد داشت.

مسمومیت غذایی عدم تحمل لاکتوز

در برخی از افراد باکتری های تجزیه کننده شیر و لبنیات در روده وجود نداشته و مصرف این نوع از مواد غذایی ایجاد دردهای معده ای خواهد نمود.

156941791991092500.jpg

ناراحتی معده و کمر درد

یکی دیگر از دردهای آزار دهنده و نامطلوب گوارشی درد معده که به پشت کمر می زند، است. این درد بسیار نگران کننده بوده و تحمل آن در برخی موارد بسیار دشوار است. درد معده که به پشت می زند دلایل متفاوتی داشته و در بیشتر موارد نگران کننده نخواهد بود.

در بسیاری از موارد درد معده که به پشت کمر می زند، ارتباطی به کمر نداشته و بدون ارتباط با آن ایجاد می گردد.

156941794957584300.jpg

دلایل درد معده که به پشت کمر می زند

بارداری : از اصلی ترین دلایل ایجاد این نوع از درد معده بارداری بویژه در ماه های آخر است.
نفخ و مشکلات روده ای : این عارضه به دلیل فشار ایجاد شده در روده ها بسیار دردناک بوده و می تواند همزمان پشت کمر و معده را درگیر نماید.
استرس : مشکلات روحی و تنش های عصبی از دیگر دلایل ایجاد کننده درد و ناراحتی در پشت کمر و معده هستند.
تروما : صدمات فیزیکی به ناحیه پشت کمر، می توانند منجر به ایجاد درد پشت و معده شوند.
تغییرات هورمونی : نوسانات و تغییرات هورمونی یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد کننده کرامپ ها و گرفتگی های عضلات کمر و اطراف معده هستند که معمولا در بارداری، پریود و پس از زایمان ایجاد می گردد.

156941813003946800.jpg

خطرناک شدن درد معده که به پشت کمر می زند

در برخی از موارد مراجعه به پزشک الزامی بوده و درد معده که به پشت کمر می زند، می تواند نشانه وجود یک عارضه جدی و خطرناک باشد. از جمله مواردی که باید به پزشک مراجعه نمود عبارت اند از:

اگر درد معده که به پشت کمر می زند، بیشتر از سه هفته به شکل مکرر ادامه یابد، مراجعه به پزشک الزامی است.
درد ناگهانی و یکباره ایجاد گردد.
درد معده زیر جناغ ایجاد گردد.
تب و یا لرز وجود داشته باشد.
درد معده که به پشت کمر می زند، همراه با بی اشتهایی، تهوع و استفراغ باشد.
درد طوری باشد که توان ایستادن و انجام فعالیت های روزمره را از شما سلب نماید.
یبوست های شدید و نفخ های روده ای مکرر

156941799100463500.jpg

درمان های خانگی انواع درد معده و درد معده که به پشت کمر می زند

با توجه به نوع درد معده و دلایل ایجاد کننده آن، راه های درمان خانگی متفاوت بوده و درمان های مختلفی دارد. به منظور درمان درد معده که به پشت کمر می زند می توان از راه های زیر استفاده نمود.

کیسه آب گرم

گرما یکی از راه های مفید و موثر در کاهش گرفتگی ها و دردهای معده ای ناشی از اسپاسم عضلات معده است. استفاده از کیسه آب گرم تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد معده که به پشت کمر می زند داشته و می تواند معده دردهای ویروسی به ویژه آنفولانزای معده را به شدت بهبود بخشد.

استفاده از دمنوش زنجبیل، بابونه و نعنا

دمنوش ها از مواد بسیار موثر و مفید جهت درمان دردهای معده به شمار می آیند. زنجبیل به دلیل داشتن خاصیت ضد التهاب فراوان در کاهش گاستریت و درد های معده بویژه درد معده که به پشت کمر می زند، داشته و مصرف یک فنجان از دمنوش آن در طول روز بسیار موثر است. دمنوش نعنا نفخ های روده ای را تسکین بخشیده و منجر به کاهش دردهای معده ای و پشت کمر خواهد شد.

استفاده از دمنوش بابونه به شدت توصیه شده و در رفع سوزش سردل، مشکلات هضم و بی اشتهایی ناشی از معده درد تاثیر شگفت انگیزی دارد.

تنفس عمیق

تنفس صحیح یکی از راه های کاهش استرس و تنش های عصبی بوده و می تواند دردهای عضلات کمر را که ناشی از گرفتگی ها و اسپاسم های عضلات کمر و یا دیواره معده هستند، تسکین بدهد. بدین منظور به پشت دراز کشیده و عضلات بدن را در حالت آرامش قرار داده و تنفس صحیح و عمیق انجام دهید.

نوشیدن مایعات

استفاده از مایعات به ویژه مایعات گرم (نه داغ) مانند شیر ولرم، آب ولرو و دمنوش های گیاهی ولرم با یک قاشق عسل مرغوب به منظور کاهش درد معده که به پشت می زند بسیار موثر و کارآمد است.

استفاده از داروهای ضد نفخ

برخی از داروهای گیاهی ضد نفخ بسیار موثر هستند و مصرف آنها می تواند با کاهش دردهای روده ای تاثیر زیادی در کاهش درد معده که به پشت می زند داشته باشد.

156941807164599500.jpg

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر