موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ایا کیست زانو خطرناک است

ایا کیست زانو خطرناک است

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 06 آبان 1400 ساعت 22:15

درمان کیست زانو

برخی از افراد به دلیل وجود یک پرشدگی در پشت زانوی خود به متخصص ارتوپدی مراجعه می کنند. این پرشدگی پشت زانو را کیست زانو (کیست بیکر Baker’s cyst) می گویند.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

کیست منیسک

این نوع کیست معمولا در لبه ی خارجی مفصل ایجاد می شود و حالتی نسبتا سفت و کشسان دارد. این کیست ها گاها با اعمال فشار مستقیم به زانو به صورت خود به خودی ایجاد می شوند.

  • ایجاد کیست های خارجی شایع تر از کیست های داخلی منیسک زانو می باشند.

علائم کیست پشت زانو چیست

این کیست ها مانند زائده های مملو از مایع شفاف و ژلاتینی می باشند.

  • معمولا با اعمال فشار روی این کیست فرد احساس درد می کند. این احساس درد با ایستادن یا خم شدن فرد، شدت می یابد.
  • درمواقعی اگر اندازه ی کیست بزرگ باشد، فرد احساس سفتی زیادی در پشت زانوی خود می کند.
  • در مواقعی که کیست پاره شده باشد، محتویات داخل آن به سمت ساق پا روانه می شود و باعث تورم و درد این ناحیه می شود. در برخی موارد ممکن است خون مردگی در ساق پا نیز اتفاق بیافتد.

600x384-kist_zano1.webp

کیست بیکر یا کیست پشت زانو

آیا کیست بیکر خطرناک است

معمولا این کیست ناشی از ضعیف شدن یا کندرومالاسی غضروف داخل مفصل زانو ایجاد می شود. یعنی بیماری به علت ضعف عضلات چهار سر و یا کمبود ویتامین E دچار ضعیف شدن غضروف مفصل زانو می شود و به دنبال آن دچار کیست زانو می شود.

لازم به ذکر است، کیست های زانو با تومورهای خطرناک بافت نرم، متمایز می باشند. البته اگر در فردی لخته های خون باعث ایجاد زوائد کیست مانند در پشت زانو یا ساق پا شده باشد، باید جدی گرفته شوند و سریعا به متخصص ارتوپد مراجعه کند.

تشخیص کیست زانو

با مراجعه به متخصص ارتوپد شرایط زانوی شما مورد بررسی و معاینات پزشکی قرار می گیرد. استفاده از گرافی های به دست آمده از رادیولوژی و یا ام آر آی می تواند علت بروز کیست زانو را مشخص کند و در تشخیص هرچه بهتر و مناسب تر این عارضه به پزشک مربوطه کمک کند.

درمان کیست زانو بدون جراحی

اولین نکته ی قابل ذکر در درمان کیست زانو این است که؛ نباید این کیست هارا با جراحی خارج کرد زیرا مجدد این کیست ها پر می شوند و به حالت اولیه ی خود برمی گردند.

به همین منظور راهکارهای موثر در درمان کیست زانو عبارتند از:

  • انجام فیزیوتراپی
  • مصرف داروهای حاوی ویتامین D و کلسیم

زیرا با درمان ضعف غضروفی به مرور کیست زانو کوچک تر و جذب می شود.

در مواقعی ممکن است کیست زانو، پاره شود. در این حالت بیمار چند روزی احساس درد در ناحیه ساق پای خود پیدا می کند. لازم به ذکر است حتی در صورت پاره شدن کیست زانو، نیاز به جراحی و خارج کردن کامل کیست زانو نمی باشد و تنها باید با درمان علت اصلی ایجاد این کیست، به درمان قطعی آن کمک کرد.

خلاصه مطلب

اگر دچار کیست زانو شده اید، به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید. پزشک با انجام معاینات لازم از علت اصلی ایجاد کیست زانو در شما مطلع می شود و بهترین راهکار را برای درمان کیست زانو تجویز می نماید.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر