موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ورزش صبحگاهی ایرانی

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 09 اسفند 1400 ساعت 09:39

5 ورزش صبحگاهي

مجموعه: ورزش عمومی

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

حتما خيلي وقت‌ها براي‌تان پيش آمده که صبح‌ها با شنيدن صداي زنگ ساعت، دل‌تان خواسته آن را سر به نيست کنيد...

چشم‌هاي‌تان را ماليده‌ايد و زنگ ساعت را با دلخوري و غرولند خاموش کرده‌ايد و 5 دقيقه بعد که زنگ هشدار ساعت‌تان دوباره اخطار بيدار باش به‌تان داد، آرزو کرده‌ايد که اي کاش مي‌شد بدون هيچ مزاحمتي، فقط يک ساعت اما با کيفيت، استراحت کنيد! همين‌طور خواب‌آلوديد که ناگهان به ساعت‌تان نگاهي مي‌کنيد ‌و مي‌بينيد حسابي ديرتان شده...

براي اينکه ديگر دچار چنين بي‌حوصلگي‌ها و وقت‌کشي‌هايي نشويد، خوب است قبل از بلند شدن از رخت‌خواب 5 حرکت کششي انجام بدهيد. اين حرکات باعث شل شدن و آرامش عضلات‌تان مي‌شود و کمک مي‌کند جريان خون‌تان بهتر شود و قبل از اينکه پاي‌تان را از تخت‌خواب روي زمين بگذاريد، خون به تمام قسمت‌هاي بدن‌تان برسد تا احساس انرژي و نشاط کنيد. اگر نگران ضيق وقت هم هستيد، بايد بگوييم که اين حرکت‌ها اگرچه چند دقيقه از وقت‌تان را مي‌گيرد اما روحيه‌تان را زيرورو مي‌کند که بازده کاري‌تان چند برابر مي‌شود.

va4-107.jpg

زانوي‌تان را به سمت سينه خم کنيد. همين‌طور که به پشت دراز کشيده‌ايد پاهاي‌تان را صاف و مستقيم قرار دهيد. پاي راست‌تان را بالا آورده، به طوري که زاويه زانو حدود 90 درجه باشد، سپس دو دست‌تان را دور ران پاي راست‌تان حلقه کرده و اين پا را خيلي آرام و آهسته به سمت سينه‌تان آن قدر جمع کنيد تا کشش را در عضله ران‌تان احساس کنيد. 5 تا10 ثانيه در اين وضعيت بمانيد. سپس در همين وضعيت بدون تغيير محل و موقعيت پاهاي‌تان سعي کنيد خيلي آرام سرتان را نيز بالا آورده و پيشاني‌تان را به سمت زانوي راست‌تان نزديک کنيد. باز هم 5 تا10 ثانيه در اين وضعيت بمانيد و سپس به آرامي به وضعيت اوليه خود برگرديد. مجموع اين حرکات را براي سمت مخالف هم انجام دهيد.

اين حرکت را 3 بار براي هر طرف انجام بدهيد.

va4-104.jpg

زانوهاي‌تان را بغل کنيد؛ دراز بکشيد و پاهاي‌تان را بالا آورده و هر دو زانوي‌تان را به سمت سينه بياوريد، به‌طوري که زاويه زانوهاي‌تان حدود 90 درجه باشد، سپس دو دست‌تان را دور ران‌هاي‌تان حلقه کنيد و 5 تا10 ثانيه در اين وضعيت بمانيد. سپس بدون اينکه وضعيت پاهاي‌تان را تغيير دهيد، سرتان را بالا آورده و پيشاني‌تان را به سمت زانوهاي‌تان نزديک کنيد. دوباره 5 تا10 ثانيه ديگر هم در اين وضعيت بمانيد، سپس به آرامي به حالت اوليه‌تان بازگرديد.

اين حرکت را 3 بار براي هر طرف انجام بدهيد.

va4-106.jpg

ستون فقرات‌تان را بچرخانيد؛ به پشت دراز بکشيد و فاصله پاهاي‌تان را ببنديد. زانوهاي‌تان را جمع کنيد؛ طوري که کف پاهاي‌تان همچنان روي زمين باشند. دست‌هاي‌تان را به حالت صليبي به طرفين باز کنيد و در حالي که سرتان را به سمت راست برگردانده‌ايد، به آرامي زانوهاي‌تان را به سمت چپ متمايل و پايين ببريد. لازم نيست زياد به خودتان فشار بياوريد و زانوهاي‌تان را کاملا روي زمين بگذاريد تا هر جا که مي‌توانيد پايين برويد. اما 5 تا10 ثانيه در اين حالت بمانيد و سپس به آرامي به وضعيت اوليه‌تان برگرديد. تمام اين حرکات را براي طرف مخالف بدن‌تان هم به انجام رسانيد.

اين حرکت را 3 بار براي هر طرف انجام بدهيد.

حرکات کششي جانبي انجام دهيد. روي پهلوي راست‌تان دراز بکشيد و پاها و بالا تنه خود را صاف و کشيده قرار دهيد. آرنج راست‌تان را خم کرده و مانند بالش زير سرتان قرار دهيد. پاي چپ‌تان را از زانو خم کرده ساق پاي‌‌‌تان را عقب برده و به باسن نزديک کنيد. دقت داشته باشيد که زانوهاي‌تان نبايد اصلا از هم فاصله داشته باشند. در مرحله بعدي با دست چپ مچ پاي چپ‌تان را بگيريد تا تعادل‌تان را از دست ندهيد. پاي‌تان را بايد تا جايي عقب ببريد تا در عضله ران‌تان کشش را احساس کنيد. تمام اين حرکات را براي طرف مخالف هم انجام دهيد.

اين حرکت را 3 بار براي هر طرف انجام بدهيد.

va4-105.jpg

5 حرکت کشش گربه‌اي را فراموش نکنيد. روي زانوهاي‌تان بنشينيد و به سمت جلو متمايل شويد و کف دست‌هايتان را روي زمين قرار دهيد به شکلي که دست‌هاي‌تان اصلا خم نشود. عضلات شکم‌تان را منقبض کرده و به سمت ستون فقرات‌تان ببريد. سپس سرتان را پايين برده و ستون فقرات‌تان را از پشت طوري گرد کنيد که حالت محدب بگيرد. به تنفس عميق بپردازيد و به مدت سه نفس عميق در اين حالت بمانيد. سپس خيلي آرام در حالي که کف دست‌هايتان روي زمين قرار دارد، زانوهايتان را کاملا خم کرده به سمت عقب رفته و بالا تنه‌تان را روي پاهايتان جمع کنيد. دست‌هايتان کشيده مانده‌اند درست مانند حالت سجده کردن. در اين حالت هم به مدت 3 نفس عميق بمانيد، سپس به آرامي به وضعيت اوليه خود باز گرديد.

اين حرکت را 3 بار براي هر طرف انجام بدهيد.

منبع: preventio


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر



سایر مطالب