موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

درمان پارگی رباط صلیبی با طب سنتی

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 25 آبان 1399 ساعت 12:35

پارگی رباط صلیبی قدامی آسیبی است که به رباط زانو وارد می شود. این رباط نمی گذارد استخوان درشت نی بیش از حد روی استخوان ران بلغزد. وظیفه این رباط ثابت نگه داشتن زانو است، بنابراین پاره شدن آن، چه جزئی و چه کامل باعث درد و تورم می شود. این عارضه معمولاً در ورزشکاران بسیار شایع است. بی توجهی به رباط صلیبی پاره شده می تواند به تدریج آسیب های بیشتری ایجاد کند. آسیب های رباط صلیبی قدامی در ورزشکاران رشته هایی مثل بسکتبال و فوتبال خیلی شایع است، چون معمولاً نسبت به بازیکنان ورزش های دیگر، بیشتر پیش می آید که به طور ناگهانی بپرند یا روی پاشنه پا بچرخند. در این مقاله ما درباره علل پارگی رباط صلیبی، درمان پارگی رباط صلیبی بدون جراحی، علائم پارگی رباط داخلی زانو، جلوگیری از پارگی رباط صلیبی، جراحی رباط صلیبی زانو و عمل رباط صلیبی زانو صحبت می کنیم.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%B5%D9%84%DB%8C%D8%A8%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88.jpg


فهرست
علت پارگی رباط صلیبی
علائم پارگی رباط صلیبی قدامی
تشخیص پارگی رباط صلیبی
درمان پارگی رباط صلیبی قدامی
فیزیوتراپی پس از پارگی رباط صلیبی
جراحی رباط صلیبی قدامی
جلوگیری از پارگی رباط صلیبی 

پارگی رباط صلیبی قدامی معمولاً در افرادی که تحرک زیاد دارند رخ می دهد. بعضی از حرکاتی که باعث این آسیب می شوند، اینها هستند:

• فرود اشتباه با کف پا در پرش
• کشیدگی بیش از حد مفصل زانو
• تغییر جهت سریع
• تغییر سرعت ناگهانی حین دویدن

این رباط ممکن است به دلیل ضربه به اطراف زانو هم آسیب ببیند. این آسیب در تصادف یا تکل در فوتبال هم رخ می دهد. پارگی رباط صلیبی قدامی از آسیب های شایع ورزشی است، مخصوصا ورزشکاران در رشته هایی مانند بسکتبال، اسکی و فوتبال به دلیل پریدن یا چرخیدن، بیشتر از این ناحیه آسیب می بینند. تحقیقات نشان می دهد که آسیب های رباط صلیبی در زنان ورزشکار حدود دو تا ده برابر بیشتر از ورزشکاران مرد است.

علائم پارگی رباط صلیبی قدامی

وقتی رباط صلیبی قدامی پاره می شود ممکن است صدای «تق» بدهد. حدود شش ساعت بعد از این اتفاق، زانو ورم می کند و احتمالاً این تورم خیلی شدید است و زانو مخصوصاً موقع راه رفتن یا چرخیدن دردناک است. معمولاً احساس ناپایداری و لقی در مفصل زانو هم به وجود می آید. دانستن این نکته ضروری است که یکی از علتهای خالی شدن زانو می تواند پارگی رباط صلیبی باشد که با انجام تمرینات ورزشی مناسب می توان آن را درمان کرد.

بیشتر بخوانید: علت لق زدن زانو | خالی شدن زانو + درمان 

تشخیص پارگی رباط صلیبی

جراح ارتوپد یا پزشک متخصص پارگی رباط صلیبی را تشخیص می دهد. پزشک اول تاریخچه پزشکی شما و نحوه آسیب دیدن را بررسی می کند و بعد با معاینه، پایداری زانو و دامنه حرکتی آن را آزمایش می کند. پزشک ممکن است از شما بخواهد که آزمایشات زیر را هم انجام دهید:

• رادیوگرافی که به تشخیص استخوان های شکسته شده کمک می کند.
• تست MRI که به تشخیص پارگی رباط صلیبی قدامی و بررسی رباط ها و ساختار زانو کمک می کند.

%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D8%B1-%D8%A2%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88.jpg

• سی تی اسکن که در صورت نگرانی درباره وجود ترک های کوچک در استخوان، توصیه می شود.

مرکز فیزیوتراپی شهران به‌عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران، آماده ارائه خدمات پیشرفته فیزیوتراپی برای درمان آسیب های تاندون و رباط به شما عزیزان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره با شماره 02144339562 تماس بگیرید.

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی، به میزان آسیب دیدگی و اهداف و نیازهای شخص بستگی دارد. بعضی افراد می توانند با آسیب رباط صلیبی به زندگی عادی خود ادامه دهند، اما ممکن است بعدها زانویشان مشکلات دیگری پیدا کند. در مورد یک ورزشکار، جراحی و فیزیوتراپی ممکن است بهترین روش برای شروع دوباره هر چه سریع تر ورزش باشد. در همه موارد، مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید تا از نشکستن استخوان هایتان یا آسیب ندیدن بقیه رباط ها مطمئن شوید. اگر در زانو کبودی دیدید بلافاصله به دیدن پزشک بروید چون احتمالاً رگ های خونی آسیب دیده اند.

فیزیوتراپی پس از پارگی رباط صلیبی

اگر دچار پارگی رباط صلیبی شده اید، پزشک ممکن است شما را به فیزیوتراپیست برای بازیابی قدرت از دست رفته تان ارجاع دهد. اولین جلسه شما در فیزیوتراپی، جلسه ارزیابی خواهد بود که در طی این جلسه، فیزیوتراپیست شما اطلاعاتی درباره وضعیت شما جمع اوری می کند تا بتواند برای شما یک برنامه درمانی طراحی کند.

%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%BE%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88.jpg

ارزیابی اولیه شما پس از پارگی رباط صلیبی شامل موارد زیر است:

• سابقه پزشکی
• ارزیابی تحرک
• تحلیل نحوه راه رفتن شما
• معاینه
• بررسی دامنه حرکت
• سنجش قدرت
• معاینه ورم
• بررسی تعادل
• در صورت نیاز انجام تست های خاص دیگر

هنگامی که فیزیوتراپیست شما ارزیابی را اولیه را تکمیل کرد، برنامه درمانی مناسبی را برای شما طراحی خواهد کرد. بهتر است با فیزیوتراپیست خود درباره اهدافتان صحبت کنید و همچنین اگر سوالی در رابطه با تشخیص، درمان و بهبود خود دارید، مطرح کنید.

• کنترل درد: فیزیوتراپیست شما از تکنیک های درمانی متفاوتی برای کاهش درد زانوی شما استفاده می کند. از کمپرس سرد و بسته یخ می توان برای کاهش ورم استفاده کرد.
• آموزش طرز راه رفتن درست: اگر با وسایل کمکی مانند عصای زیر بغل راه می روید، فیزیوتراپیست به شما یاد خواهد داد که چگونه به درستی از آنها استفاده کنید. فیزیوتراپیست همچنین به شما کمک می کند کم کم عصای زیر بغل را کنار بگذارید و خودتان به راحتی راه بروید.
• مدیریت ورم: بهترین روش برای کاهش ورم زانو شامل چهار مورد است: استراحت، کمپرس سرد، اعمال فشار با بانداژ و بالا نگه داشتن زانو
• تقویت عضلات چهار سر: پس از پارگی رباط صلیبی، عضلات چهار سر در بالای ران شما دچار اختلال در عملکرد می شوند. یکی از اهداف اصلی فیزیوتراپی پس از آسیب زانو بازیابی قدرت عضلات چهار سر است. فیزیوتراپیست ممکن از برق درمانی برای این کار استفاده کند. همچنین تمرینات تقویت عضلات چهار سر نیز توسط فیزیوتراپیست به شما آموزش داده خواهند شد.
• تمرینات تقویتی: علاوه بر اجرای تمرینات برای تقویت عضلات چهار سر، دیگر تمرینات تقویتی برای تقویت همسترینگ ها و عضلات ران و باسن ممکن است برای توان بخشی رباط صلیبی لازم باشند.

بیشتر بخوانید: درمان گرفتگی ماهیچه های پشت ران (همسترینگ) با فیزیوتراپی

%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA%DB%8C.jpg

• تمرینات دامنه حرکت: پس از پارگی رباط صلیبی، درد و ورم زانو می تواند محدود کننده دامنه حرکت زانوی شما باشد. تمرینات افزایش دامنه حرکت توسط فیزیوتراپیست به شما داده می شوند که با انجام مرتب آنها می توانید دامنه حرکت زانوی خود را افزایش دهید.
• تمرینات تعادل: پس از آسیب زانو، ممکن است متوجه عدم تعادل در زانوی آسیب دیده خود شوید. تمرینات تعادل پس از آسیب به بهبود تعادل و وضعیت راه رفتن شما کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع و کامل فیزیوتراپی رباط زانو 

جراحی رباط صلیبی قدامی

اگر دچار پارگی رباط صلیبی شده باشید و به فیزیوتراپیست برای بازیابی قدرت و عملکرد زانوی خود مراجعه کرده اید اما همچنان دچار حس عدم تعادل هستید، می توانید به جراحی ترمیم پارگی رباط صلیبی خود فکر کنید. بهتر است با پزشک خود درباره انتخاب بهترین روش جراحی برای پارگی رباط صلیبی مشورت کنید. به طور کلی اگر ورزش های سنگینی می کنید که نیازمند دویدن، توقف و شروع یا پریدن هستند، گزینه جراحی رباط صلیبی مناسب شما است.

برای درمان کامل این آسیب، گاهی اوقات باید از تاندون کشکک یا همسترینگ استفاده شود. یک گزینه دیگر، استفاده از بافت اهدایی است. در اوایل آسیب، پزشک ممکن است استفاده از داروهای ضد درد (مانند ایبوپروفن) را توصیه کند. اگر باید جراحی کنید، درباره داروهای مورد نیاز قبل و بعد از عمل جراحی از پزشك خود سؤال کنید.

قبل از جراحی، شاید لازم باشد داروهای رقیق کننده خون مثل آسپیرین را مصرف نکنید. بعد از جراحی ممکن است حدود شش ماه به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید تا دامنه حرکتی و قدرت کامل پاهایتان برگردد. جراحی ترمیمی معمولاً نتایج خوبی دارد، درد را کم می کند و قدرت و ثبات زانو را بیشتر می کند. با درمان مناسب، کاملاً سلامت خود را دوباره پیدا می کنید، اما هنوز خطر ابتلا به آرتروز زانو وجود دارد. با این حال، اگر جراحی انجام نشود، بسته به اینکه فرد به ورزش پرتحرک برمی گردد یا نه، ممکن است وضعیت زانو بدتر شود.

چنانچه شما یا یکی از نزدیکانتان دچار پارگی یا آسیب در رباط یا تاندون شده اید، می توانید جهت دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02144339562 تماس بگیرید. فیزیوتراپی شهران آماده ارائه خدمات با مجهزترین دستگاه ها و پیشرفته ترین متد روز دنیا به شما عزیزان است.

جلوگیری از پارگی رباط صلیبی

داشتن یک بدن قوی و چابک، خطر پاره شدن رباط صلیبی قدامی را کم می کند. اگر ورزشکار هستید، تکنیک های پیشگیرانه ای را برای کم کردن فشار روی زانوی خود یاد بگیرید و تمرین کنید. مثلاً فرود روی پنجه پاها به جای فرود با کف پا باعث می شود عضلات ساق پا از بدن شما محافظت کنند. و فشار غیرضروری روی زانوی شما کم شود.

سوالی در مورد پارگی رباط صلیبی دارید زیر این پست آن را مطرح کنید و پاسخ خود را از کارشناسان و متخصصین مرکز فیزیوتراپی شهران دریافت کنید. برای مشاهده پاسخ، مجددا به همین صفحه مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر