موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

درد دست چپ و گردن

درد دست چپ و گردن

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 24 اسفند 1398 ساعت 23:03

العالم - علمی

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

درد دست چپ یکی از درد‌های رایج و البته مزمن در جمعیت افراد میانسال و البته جوان است. علت اصلی درد دست چپ، دلایل مختلفی دارد و حتی در برخی از موارد ارگان‌های دیگری مانند گردن، بازو، پشت کتف، پشت قلب و حتی فک را نیز درگیر می‌ نماید. اگر از افرادی هستید که این درد شما را آزرده خاطر کرده است و علت اصلی درد دست چپ را نمی‌دانید، در اینجا با ما همراه باشید و در خصوص دلایل ایجاد کننده درد دست چپ، خطرات ناشی از آن و درمان‌ های خانگی و پزشکی آن مطلع شوید.

انواع درد دست چپ

پیش از آنکه به بررسی علت اصلی درد دست چپ بپردازیم، بهتر است بدانید درد دست چپ به دو شکل حقیقی و یا درد رجوعی و یا انتشاری در اشخاص احساس می‌ گردد.

درد حقیقی چیست؟

درد حقیقی به دردی گفته می‌ شود که منشا و مبدا ایجاد کننده درد و یا ناراحتی در خود عضو درگیر‌شونده باشد و اعضای دیگر دخالتی در ایجاد و یا احساس این درد نخواهند داشت.

درد رجوعی و یا Referred Pain چیست؟

درد رجوعی به درد‌هایی گفته می‌ شود که مبدا ایجاد کننده درد و ناراحتی در عضوی دیگر (یا نزدیک به محل احساس درد و یا دورتر از آن) باشد و معمولا ناحیه‌ای که درد را احساس می‌ نماید، منشا درد نخواهد بود. درد رجوعی به دلیل آسیب و یا مشکل در عضو دیگری ایجاد گردیده و قدرت تشخیص محل دقیق درد، در این حالت توسط پزشک و یا خود بیمار دشوار به نظر می‌ رسد.

157044576029313600.jpg

علت اصلی درد دست چپ با منشا درد حقیقی

اسپاسم و گرفتگی عضلات

اسپاسم عضلات بازو (جلو بازو، پشت بازو) و ساعد از جمله علت اصلی درد دست چپ از انواع درد حقیقی هستند. در بیشتر موارد، احساس درد ناشی از اسپاسم به دلیل تحریک مستقیم گیرنده‌ های درد در عضلات بوده و در موارد دیگر به دلیل فشرده شدن و قطع ناگهانی خون در عروق خونی عضلات ایجاد می‌ گردد. اسپاسم عضلانی دلایل بسیار متفاوتی دارد و از دلایل ایجاد درد دست چپ است.

آرتروز

آرتروز یکی دیگر از دلایل اصلی و شایع ایجاد کننده درد دست چپ به ویژه در زنان چپ دست و میانسال است. این نوع از درد دست چپ معمولا از پشت کتف برخاسته و دردی سوزن سوزن شونده و تیر‌کشنده است. آرتروز می‌ تواند تمامی دست را درگیر نموده و دردی ناتوان کننده داشته باشد.

کار کشیدن بیش از حد و فعالیت‌ های ورزشی شدید

یکی دیگر از دلایل ایجاد شدن درد، انجام فعالیت‌ های شدید بدنی شامل فعایت‌ های ورزشی و غیر‌ ورزشی است. این نوع درد دست در ورزشکاران آماتور به وفور دیده شده و علت اصلی درد دست چپ در این حالت ناشی از فشار بیش از حد به عضلات ضعیف دست به ویژه بازو ایجاد می‌ گردد. این درد هنگام استراحت از بین رفته و به مرور زمان با تقویت صحیح عضلات کاهش خواهد یافت.

در رفتگی و شکستگی‌ های ریز سر‌شانه و استخوان کتف

از دیگر دلایل ایجاد کننده درد حقیقی در دست چپ، شکستگی‌ های بسیار ریز و در رفتگی‌ های کوچک استخوان‌ های سر‌شانه است. این نوع درد در ورزشکاران و افراد سالمند بسیار شایع است و تمامی دست را درگیر می‌ نماید.

کمبود کلسیم، ویتامین D و پوکی استخوان

کمبود مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و ویتامین کمک‌ کننده به جذب آن یعنی ویتامین D3 از دیگر دلایل ایجاد درد در دست‌ ها است که با رعایت رژیم غذایی کاهش خواهند یافت.

نکته: تمامی موارد ذکر شده می‌ توانند در دست راست نیز ایجاد درد نمایند. این عوامل تنها ایجاد کننده درد دست چپ نبوده و به اتفاق در هر دو دست ایجاد می‌ گردند.

علت اصلی درد دست چپ با منشا راجعه

پیش از هر توضیحی باید خاطر نشان نمود که قلب، گردن و دست منشا جنینی یکسانی دارند و از یک سلول تمایز می‌ یابند، از این رو مشکلات ایجاد شده در هر یک از اندام‌ های نامبرده منجر به ایجاد درد راجعه در دو عضو دیگر شده و تشخیص بیماری را دشوار می‌ نماید.

مشکلات قلبی- عروقی را جدی بگیرید

یکی از اصلی‌ ترین و خطرناک‌ ترین دلایل ایجاد کننده درد دست چپ، مشکلات و عارضه‌ های قلبی- عروقی در تمامی گروه‌ های سنی به ویژه افراد مسن و سالمند است. آنژین صدری علت اصلی درد دست چپ در افراد مبتلا به مشکلات قلبی- عروقی است. این عارضه به دلیل گرفتگی عروق کرونر قلبی ایجاد شده و یک درد منتشر شونده به دست چپ، گردن و قفسه سینه است. درد دست چپ با منشا قلبی- عروقی، دردی فشار دهنده، داغ شونده و تیر کشنده است. این درد منشا قلبی دارد و در دست چپ نیز احساس می‌ گردد. بیشتر پزشکان و حتی افراد عادی نیز این مشکل را علت اصلی درد دست چپ می دانند.

157044580229185100.jpg

درد دست چپ و معده

یکی دیگر از دلایل ایجاد کننده درد دست چپ، مشکلات معده است. معده عضوی لوبیایی شکل و متمایل به سمت چپ بدن است که در صورت ایجاد مشکلات مختلف، درد ناشی از آن در دست چپ، قفسه سینه و پشت کتف نیز احساس می‌ گردد. علت اصلی درد دست چپ به دلیل مشکلاتی مانند ریفلاکس معده، مشکلات سوء هاضمه، گاستریت های مزمن و در برخی موارد زخم های معده ایجاد می گردد.

157044581726692200.jpg

مشکلات عروقی

از جمله دلایل ایجاد کننده درد دست چپ و شاید بتوان گفت درد سمت چپ بدن، مشکلات عروقی مانند گرفتگی‌ های عروقی و مشکلات لخته خون در عروق خون‌ رسان به اندام‌ هایی مانند دست و پای سمت چپ بدن است. این نوع درد دست چپ همراه با بی‌ حسی، خواب‌ رفتگی و سرد شدن همراه است و تا برطرف نشدن کامل منشا آن، از بین نخواهد رفت. علت اصلی درد دست چپ در این حالت بسته شدن جداره عروق خونرسان به عضلات و اعصاب دست به وسیله پلاکت ها و یا رسوب کلسیم و چربی در آنها می باشد.

دیسک و آرتروز گردن

یکی از دلایل درد در بازوی چپ، دیسک و آرتروز گردن است. بیرون زدگی مهره‌ های گردن می‌ تواند منجر به ایجاد درد در هر دو دست یا یک دست شود و در موارد شدید‌تر کاملا ناتوانی حرکتی در دست‌ ها ایجاد نماید. علت اصلی درد دست چپ در این مورد، تحریک اعصاب حرکتی دست به وسیله بیرون زدن دیسک های بین مهره ای گردن است.

درد دست چپ و فشار روحی روانی

متاسفانه یکی از مهمترین و خطرناک‌ ترین دلایل ایجاد کننده درد دست چپ و گردن، درد دست و بازوی چپ، درد دست چپ و قفسه سینه و درد دست چپ و نیمه‌ چپ سر، استرس‌ های تکرار شونده و دائمی هستند. به جرات می توان گفت این مورد، علت اصلی درد دست چپ در بسیاری از افراد است و عدم کنترل آن، خطرات بسیار زیادی ایجاد می نماید. قلب توسط اعصاب خودمختار سمپاتیک و پاراسمپاتیک کنترل شده و فشار‌های روحی روانی، استرس‌ ها و تنش‌ ها می‌ توانند اعصاب سمپاتیک قلب را تحریک نموده و عملکرد قلب را تحت‌ الشعاع قرار دهند. بر هم خوردن ضربان قلب و قدرت انقباضی آن از اثرات منفی تحریک اعصاب سمپاتیک قلب به دنبال فشار‌ها و استرس‌ های شدید روحی و روانی است. درد دست چپ و استرس‌ های فراوان رابطه مستقیم دارند و نوعی درد راجعه به دلیل تحریک قلب به شمار می‌ آید. درد دست چپ به دلیل مشکلات روحی روانی و فشار‌های عصبی دردی تیر کشنده و غیر‌قابل تحمل است که ایجاد ترس و وحشت در بیمار نموده و او را سراسیمه می‌ نماید.

157044583379872400.jpg

درمان‌ های رایج پس از تشخیص علت اصلی درد دست چپ

نخستین خط درمان انواع درد‌های دست چپ، تشخیص صحیح علت اصلی درد دست چپ است. توصیه می‌ شود در موارد بسیار شدید، همراه با علائم دیگر حتما به پزشک مراجعه نموده و در پیگیری این درد اهمال و سستی به خرج ندهید.

ورزش مناسب و منظم

از جمله درمان‌ های اصلی و بسیار مهم پس از تشخیص علت اصلی درد دست چپ با منشا حقیقی، در موارد بسیار زیاد، ورزش مناسب و منظم است. انجام حرکات ورزشی صحیح تحت نظر افراد متخصص تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد دست چپ ناشی از آرتروز، اسپاسم عضلانی و ضعف‌ های عضله دارد و می‌ تواند با تقویت عضلات بازو، سر‌شانه و ساعد، تقویت مفاصل و برطرف نمودند ضعف آنها، درد‌های دست را تسکین بخشیده و تا حد زیادی برطرف نماید. آب‌ درمانی، داشتن رژیم غذایی مناسب و سرشار از سبزیجات، میوه‌ ها و مصرف مکمل‌ های غذایی در صورت کمبود آنها، مصرف مناسب لبنیات از راهکار‌های بسیار موثر در کاهش درد دست چپ با منشا حقیقی هستند.

157044590078034800.jpg

برطرف نمودن مشکلات قلبی عروقی

مراجعه به موقع به پزشک به منظور درمان ناراحتی‌ های قلبی عروقی اهمیت فراوانی دارد و از جمله درمان‌ های اصلی و بسیار مهم درد دست چپ با منشا درد راجعه محسوب می‌ گردد. مصرف داروها و برخی از دمنوش‌ های گیاهی مانند دمنوش نعنا، پونه، شیرین بیان و برخی از عرقیات سنتی، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش مشکلات گوارشی و درد دست چپ ناشی از آن خواهد داشت.

157044591887269600.jpg

کاهش استرس و فشار‌های روحی روانی

از جمله راهکارهای حفظ سلامتی و کاهش مشکلات و دردهای ناشی از فشارهای روحی روانی، کنترل کردن استرس و پیشگیری از بروز آن است. ورزش، پیاده‌ روی، استخر و دویدن یکی از بهترین راه‌ های کنترل استرس و هیجانات منفی در زندگی پر تنش امروزی بشر هستند. مصرف دمنوش‌ های گیاهی مانند گیاهان آرام‌ بخش، عرق بیدمشک، عرق بهار‌نارنج، دمنوش گل‌گاو‌زبان، اسطوخودوس و سمبل‌ الطیب نیز تاثیرات بسیار زیادی در کاهش تنش‌ های روزمره داشته و می‌ توانند درد دست چپ ناشی از استرس‌ های فراوان و تکرار‌ شونده را کاهش دهند.

157044595598535700.jpg

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر