موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

فیزیوتراپی تاندون انگشت دست

فیزیوتراپی تاندون انگشت دست

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 20 آبان 1399 ساعت 00:10

35,108 بازدید

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

من ۳۰ سالمه انگشت کوچک دست راستم درست روی خط تاشونده بین بند اول و دوم با چاقو دچار بریدگی شد و باعث شد که نتوانم انگشتم را به داخل جمع کنم که احتمالا به دلیل پارگی تاندونهای فلکسور بندهای ۲ و ۳ و عصب حرکتی آن است و همچنین بند ۲ و ۳ از داخل کمی متمایل به چپ بی حس و کمی حساس در قسمت انتهای انگشتم هست.

من ۳ روز بعد از آسیب تحت عمل قرار گرفتم و بعد از عمل ۲ روز دستم داخل آتل قرار داشت روز بیستم با معاینه دکتر دستور باز کردن بخیه ها و شروع به نرمش با انگشت و فیزیوتراپی را دادند. من ۲ روز بعد شروع به فیزیوتراپی کردم و با دست انگشتم را به داخل خم و باز میکردم حال من نمی توانم انگشتم را به داخل خم کنم و فقط می تونم با تاندون اکستانسور به صورت راست تکونش بدم و همچنین هنور همون مناطقی که گفتم بی حس هستن و اینم بگم پوست محل بریدگی بعد جراحی از هم باز شده و شکل بدی گرفته و دردآور شده و چون حرکتش میدم و ورم هم داره.

من بعد چه مدت می تونم انگشتمو به داخل حرکت بدم و چرا الان نمی تونم و دوم اینکه قسمت های بی حس بعد چه مدت حسشون بر میگرده ؟ و سوم اینکه آیا شکل و وضعیت زخمم طبیعیه؟

پارگی تاندون های فلکسور یا خم کننده انگشتان دست در سطح کفی انگشت یکی از آسیب های مهم این ناحیه است. ترمیم این آسیب ها نیاز به عمل جراحی دارد ولی این اعمال جراحی مشکل بوده و میتواند با عوارض زیادی همراه باشند.

دوختن پارگی این تاندون ها در ناحیه انگشت نیاز به دقت و ظرافت خاصی دارد تا بعد از بهبود، تاندون برجسته نشده و در حین حرکت به جایی گیر نکند. این گیر کردن میتواند موجب محدودیت حرکت انگشت شود. بعد از ترمیم این تاندون ها، پزشک جراح به بیمار آموزش میدهد که چگونه چند روز بعد از جراحی انگشت آسیب دیده را حرکت دهد تا هم تاندون مجددا پاره نشود و هم محل ترمیم به بافت های اطراف نچسبد چون اگر این چسبندگی ایجاد شود میتواند موجب محدودیت حرکتی انگشت گردد.

در بسیار موارد همراه با آسیب تاندون فلکسور در انگشت، عصب انگشت هم پاره شده است که نیاز به ترمیم دارد. در ناحیه انگشت عصب فقط کارکرد حسی دارد. بعد از ترمیم عصب حس انگشت بعد از حدود ۳-۲ ماه بهتر میشود. البته ممکن است هیچگاه به حد قبل از آسیب برنگردد.

عدم توانایی در خم کردن انگشت دست بعد از گذشت دو ماه از جراحی پارگی تاندون فلکسور میتواند به علت چسبندگی تاندون به بافت های اطراف و یا به علت پارگی مجدد آن بوجود آید. برای برطرف کردن این مشکلات ممکن است نیاز به عمل جراحی مجدد وجود داشته باشد.

باز شدن زخم میتواند به علت عفونت در محل زخم ایحاد شود. در صورتیکه این تغییر شکل کم باشد معمولا با گذشت زمان کمتر هم خواهد شد ولی در صورت تغییر شکل زیاد در محل ترمیم زخم بطوریکه بر روی حرکات انگشت تاثیر بگذارد نیاز به عمل جراحی وجود خواهد داشت.

9.png

این مقاله چقدر مفید بود ؟

1-1.png

لطفا در زیر امتیاز بدهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر