موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نسخه درمان قطعی دیسک کمر بدون عمل جراحی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 25 دی 1399 ساعت 20:08

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

دیسک کمر چیست

بیماری دیسک کمر یک بیماری است که به دلیل آن که غضروف بین مهره های کمر ما بیرون می‌زند ایجاد میشود. گاهی برآمدگی در دیسک کمر یا غضروف بیم مهره‌های کمری بدون آنکه پاره شود ، عصب های کنارش فشار می آورد و موجب ایجاد علائم دیسک کمر میشود .علائم دیسک کمر در این شرایط ممکن است محدود به ناحیه کمری باشد یا اینکه به باسن یا پاها انتشار پیدا کند یعنی مسیری که عصب دهد فشار قرار گرفته همان مسیر را ادامه دهد. یا ممکن است فقط خشکی صبحگاهی ناحیه کمر بدهد.


                                           index_thumb.jpg

اما در عمده موارد لایه روی دیسک کمر  که از دیسک را محافظت می کند، پاره می شود و در این شرایط دیسک کمر درمان قطعی ندارد بلکه درمان کنترلی دارد .کمر بر روی اعصاب فشار می‌آورد موجب ایجاد علائم درد کمر و خشکی صبحگاهی و دردهای انتشاری به هر قسمتی از پا می تواند بشود مثلاً درد دیسک ممکن است به ناحیه کشاله ران و ناحیه تناسلی انتشار پیدا کند یا درد ممکن است به ناحیه باسن و پشت ران یا پشت زانو و یا کف پا انتشار پیدا کند بسته به اینکه دیسک کمر به کدام یک از عصب هایی که از کنار آن می‌گذرد فشار بیاورد .ما بیمارانی داریم که با درد کف پا می ایند و منشا آن دیسک کمر می باشد.

دیسک کمر چگونه موجب ایجاد فشار بر روی اعصاب می شود

فشار دیسک کمر بر روی عصب های اطراف آن می آورد به دو شیوه ی التهابی و مکانیکی می باشد .بنابراین درمان قطعی دیسک کمر که همان درمان کامل کنترلی دیسک کمر در شرایط پارگی کامل می باشد برداشته شدن فشار دیسک از روی عصب می باشد .اما اگر لایه روی دیسک کمر پاره نشود می تواند درمان قطعی و کامل ئیسک کمر بشود.
یعنی در این شرایط ما باید هم از درمان هایی برای دیسک کمر استفاده کنیم که التهاب در ناحیه دیسک را بخواباند که در طب جدید استفاده از داروهای ضد التهاب استروئیدی و غیر استروئیدی و همچنین داروهایی که موجب ایجاد شل کردن در عصب می باشد استفاده می شود .

در طب قدیم استفاده از دنبه ،روغن زرد، خرما ، برگ درخت بید و کلیه موارد گیاهی که موجب کاهش التهاب از طریق پوست در ناحیه کمر میشود .همچنین در طب جدید استفاده از لیزرهای پرتوان و پلاسما او آن می‌تواند التهاب در ناحیه کمری را کم کند استفاده از طب سوزنی با آزادسازی عصب و عضله هم در کاهش التهاب هم در ایجاد فاصله مکانیکی بین دیسک و عصب می‌تواند موثر باشد .
اوزون درمانی بسیار بسیار در کاهش التهاب در ناحیه کمر موثر می باشد به شرط آنکه در منطقه‌ای خاص خود تزریق شود اما اگر اوزون در داخل دیسک تزریق شود که این عمل عمدتاً در اتاق عمل انجام میشود دیسک را کوچک میکند و جهت کاهش فشار مکانیکی دیسک به کار برده می شود .
 اما قسمت دوم درمان دیسک کمر استفاده از روش های مکانیکی جهت ایجاد فاصله بین دیسک و عصب و میزان بیرون زدگی دیسک حتی در حد کوچک و میلی متری می باشد .
استفاده از تخت مدرن دکامپرشن می تواند با ایجاد خلاء در دیسک و ماده بین آن دیسک کمر را به عقب برد و موجب کاهش فشار بر روی عصب ها از جمله عصب‌ سیاتیک بشود .این فشار معمولاً در تست نوار عصب و عضله قابل رویت می باشد .به همین شکل استفاده از تخت دکامپرشن و کاهش فشار دیسک بر روی عصب را ما درمورد دیسک گردن هم داریم .


                                            decompereesin_thumb.jpg

 روش دوم کاهش فشار مکانیکی بر روی دیسک استفاده  از روش درمان دستی مانیپولاسیون یا همان به صورت سنتی جا اندازی دیسکمی باشد. این روش  هم می تواند موجب کاهش فشار بر روی عصب بشود این کاهش فشار به صورت آنی و دراماتیک می باشد و بلافاصله درد بیمار در بسیاری از موارد کم می‌شود اما اگر در زمان نامناسب استفاده شود می تواند درد دیسک را بسیار تشدید کند.  آنچه در تحت عنوان جااندازی دیسک یا به قول بعضی از انها جا اندازی دیکس کمر گفته می‌شود در واقع همین کاهش فشار بر روی عصب توسط جابجایی دو مهره می‌باشد و دیسک داخل نمی‌رود اما چون عصب ازاد می شود به سرعت درد کاهش می یابد.

                                     manipulation_thumb.jpg

درمان جراحی دیسک کمر

در درمان جراحی دیسک کمر هم آن پشت دیسک برداشته شده و قسمت بیرون زده دیسک هم بیرون آورده می شود اما توجه کنید که همچنان پشت دیسک باز است و مواد می‌تواند دوباره بیرون آمده و بر روی عصب سیاتیک فشار بیاورد .
بنابراین بیمارانی که دولت به دنبال درمان قطعی دیسک کمر هستند جدا از روش جراحی یا غیر جراحی دیسک کمر، توصیه ما ورزش های روزانه دیسک کمر به صورت مداوم و رعایت مسائل و مشکلاتی که در کارهای روزمره می باشد موجب تحریکات دیسک کمر می شود مانند رعایت ارگونومی دیسککمر.

untitled-1.png

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر