سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

فواید مکمل گینر

فواید مکمل گینر

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 11 مهر 1400 ساعت 14:27

lazy_placeholder.gif

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

زمانی که تازه وارد دنیای بدنسازی شده باشید با اصطلاحات و مفاهیم مختلفی مواجه می‌شوید که حرفه‌ای شدن در درک و به کار بردن آن‌ها زمان زیادی می‌برد. یکی از همین مفاهیم گینر است. گینر که هیچ عنوان ترجمه شده مناسبی برای آن به جز «افزایش دهنده» وجود ندارد، اغلب توسط بدنسازان در هر شرایط چه مبتدی و چه حرفه‌ای استفاده می‌شود. امروز در جیمیتو با شما خواهیم بود تا نگاهی به گینر و نوع خاصی از آن با عنوان گینر حجیم کننده آشنا شویم.

گینر چیست؟

گینر نوعی مکمل است که برای بدن شما به عنوان یک بدنساز انواع مواد مغذی را بر اساس هدفی که در پیش دارید با نسبت‌های بسیار بالاتر از حد معمول در مواد غذایی تأمین می‌کند. گینر انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها گینر وزن (weight gainer) و گینر حجم (mass gainer) است.

مسلماً لازم به ذکر نیست که گینر وزن و گینر حجم دو مکمل کاملاً متفاوت با ترکیب درصدهای گوناگون برای مقاصد مختلف است.

گینر وزن

این مکمل غذایی دارای ترکیبات کربوهیدراتی، پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و همچنین اسیدآمینه‌های خاص است. محتوای کالری این دسته از گینرها بسیار زیاد است و بیشتر کالری آن مربوط به وجود کربوهیدرات‌های فراوان در ترکیبات آن است. هدف اصلی کسانی که از این گینر استفاده می‌کنند، افزایش وزن است.

مصرف این دسته از گینر برای کسانی که اصطلاحاً هارد گینر نامیده می‌شوند، توصیه شده است. هارد گینر کسی است که سوخت و ساز بدن او علیرغم همه رعایت‌های غذایی که انجام می‌دهد مانع از افزایش حجم عضلانی او می‌شود.

نکته‌ای که در مورد گینر وزن باید در نظر داشته باشید این است که میزان کالری دریافتی شما در مصرف این دسته از مواد مکمل غذایی بیش از مقدار مصرفی خواهد شد. لذا در این مرحله شما باید کالری مصرف خودتان را هر بار بازرسی و از مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

ترکیبات گینر وزن

آنچه که در یک گینر وزن می‌توانید به دست آورید عبارت است از:

  • ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری انرژی در هر وعده مصرفی
  • آنزیم‌های کمک کننده به هضم و جذب مواد مغذی دیگر
  • دریافت مواد ریز مغذی مورد نیاز بدن بدنساز
  • دریافت درصد بالای کربوهیدرات با نسبت سه به یک در برابر پروتئین

چه زمان گینر وزن مصرف کنید؟

توصیه شده است کسانی که دوست دارند وزن خود را با تمرین و بدنسازی افزایش دهند از این مکمل‌ها هر ۴ ساعت یک‌بار در طول روز مصرف کنند. این چهار ساعت اگر بعد از انجام تمرین و ورزش باشد، بدنساز می‌تواند بدون توجه به مدت زمان باقی مانده برای مصرف، از گینر وزن استفاده کند. چرا که گفته شده بهترین زمان برای مصرف گینر بعد از ورزش و بدنسازی است.

دوباره تأکید داریم اگر گینر وزن مصرف می‌کنید، میزان کالری دریافتی و مصرفی خودتان را همیشه در نظر داشته باشید.

آنچه که در مورد گینر وزن خوانید فقط بخش کوچکی از انواع گینرها بود. در ادامه شاهد معرفی گینر حجم خواهید بود که بحث اصلی امروز ما را نیز شامل می‌شود. بنابراین آنچه که از این به بعد می خوانید در خصوص گینر حجم است مگر اینکه توضیحی در مورد گینروزن بوده باشد.

گینر حجم

گینر حجم یکی از مهم‌ترین و همچنین محبوب‌ترین دسته از انواع گینرها برای ورزشکاران است چرا که می‌تواند مدت زمان ریکاوری و همچنین مقدار کافی کالری برای عضله سازی را تأمین کند. گینر حجم نیز به مانند گینروزن دارای ترکیبی از پروتئین، چربی و در نهایت کربوهیدرات است.

مقدار و میزان هر یک از این سه ترکیب در هر نوع از گینر حجم بر اساس شرکت تولید کننده آن می‌تواند متفاوت باشد. اما رایج‌ترین منبع پروتئین مربوط به سویا، پروتئین وی و پروتئین‌های گیاهی دیگر است. هیچ منبع خاص و مشخصی برای تأمین چربی‌ها در گینر حجم وجود ندارد اما بیشتر شرکت‌ها تلاش می‌کنند که از منابع کم ضرر تر استفاده کنند. کربوهیدرات موجود در گینر حجم از ترکیبات مشتق شده گلوکز به مانند دکستروز، مالتودکسترین و واکسی مایز یا ترکیب‌های تشکیل شده از این سه ماده هستند.

برخی از گینرها در ترکیبات سازنده خود مواد مغذی دیگری به مانند انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، کراتینو همچنین BCAAs ها دارند.

lazy_placeholder.gif

فواید گینر حجم

سؤال بزرگ این است که آیا خوردن گینر حجم می‌تواند به نفع بدنسازان باشد؟ برای پاسخ دادن به این سؤال به شما پیشنهاد می‌دهیم که بخش بعدی در مورد فواید گینر را با ما همراه باشید و به دقت بخوانید.

افزایش سرعت عضله سازی با گینر حجم

از جمله مهم‌ترین مزایایی که می‌توانیم برای گینر حجم بشماریم، کمک کردن آن به تسریع عضله سازی به ویژه در ورزشکاران مبتدی است. همین خاصیت گینر حجم است که باعث شده این مکمل غذایی در میان بیشتر بدنسازان مبتدی تبدیل به یکی از مهم‌ترین مکمل‌های مصرفی شود.

بر اساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ توسط انجمن بین المللی تغذیه ورزشی، وجود کربوهیدرات هیچ تأثیری فارغ از عملکرد جاذب‌های پروتئینی، در هیپرتروفی عضلات به هنگام مصرف مکمل‌های دارای مقدار زیاد پروتئین ندارند.

هیپرتورفی عملی است که در آن عضلات و ماهیچه‌های شما با دریافت آب و خوراک بیشتر شروع به بزرگ شدن و حجیم شدن می‌کنند. هیپرتورفی بر عکس فرایند آتروفی است که در آن عضلات بدن شروع به کاهش حجم می‌کنند.

اما شما نمی‌توانید به دلیل اینکه مکمل پروتئین و کربوهیدرات عملکرد مناسبی در مقابل مکمل‌های پروتئینی خالص ندارند آن‌ها را نکوهش کنید و از مصرف آن‌ها خودداری کنید. در حقیقت بیشتر گینرهای حجم دارای مقدار پروتئین به نسبت بیشتر از بیشتر شیک‌های پروتئینی هستند. این مقدار پروتئین کمک خواهد کرد که فرایند هیپرتورفی در بدن شما بهتر انجام شود.

در سال ۲۰۰۷ مطالعه‌ای انجام شد که در آن ترکیب مقدار اندک پروتئین ۱۰ گرم به مقداری کربوهیدرات مشخص باعث شروع فرایند هیپرتورفی شد. این در حالی است که معمولاً گینر حجم دارای مقدار ۵۰ گرم پروتئین وی در هر وعده مصرف است. بنابراین مصرف زیاد پروتئین در کنار وجود کربوهیدرات‌ها نشان از تأثیرگذاری زیاد آن بر روی عضله سازی در بدنسازان است.

گینر حجم که دارای مقداری کراتین باشد در مقابل دیگر گینر ها می‌تواند در حجیم سازی عضلات موفق‌تر عمل کند. طی مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۷ مشخص شد که استفاده از کراتین، کربوهیدرات و پروتئین در کنار هم، قدرت عضله سازی بیشتری به نسبت ترکیب مشابه فقط با کربوهیدرات و پروتئین است.

کاهش دوران ریکاوری با گینر حجم

گینر و تأثیر آن بر گلیکوژن

گلیکوژن موجود در بافت عضلات، بنزین و اصلی‌ترین عامل برای فعالیت ماهیچه‌ها در فعالیت‌های شدید است. مهم نیست فعالیت هوازی باشد یا بی‌هوازی، گلیکوژن در فعالیت بدنی مصرف خواهد شد. در فرایند تولید دوباره گلیکوژن یک فرایند بسیار کند و آهسته است به همین دلیل زمانی که شما قرار است برای دو مسابقه بسیار مهم در یک مدت زمان محدود ورزش، مسابقه و همچنین آماده سازی داشته باشید، نیاز به ریکاوری سریع‌تر بعد از هر تمرین و مسابقه برای تمرین و مسابقه بعدی دارید. حال چطور می‌توانید دوره ریکاوری را کاهش دهید؟

اینکه بتوانید تولید گلیکوژن در ماهیچه‌ها را به هر روش ممکن شدت ببخشید به شما کمک خواهد کرد تا دوره ریکاوری کمتری هم داشته باشید. یکی از دلایل مصرف گینر حجم کاهش دادن دوره ریکاوری است. این کاهش زمان برای ورزشکارانی که در دوره مسابقه هستند و می‌خواهند همچنان افزایش حجم عضلات را ادامه دهند کاملاً حیاتی است.

گینر و ترکیب پروتئین و کربوهیدرات

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۲ نشان داد که مصرف کردن کربوهیدرات و پروتئین در کنار هم به عنوان یک مکمل می‌تواند اثر بهتری در کاهش دوره ریکاوری نسبت به مصرف نوشیدنی‌های کربوهیدراتی خالص دارد. همچنین در یک مطالعه مشابه که در سال ۲۰۰۶ انجام شده است، دوباره گزارش شد که مصرف کربوهیدرات و پروتئین در کنار هم می‌تواند زمان ریکاوری و تولید کلیگوژن دوباره در عضلات را کاهش دهد.

اگر نگاهی به مطالعات قبل‌تر در مورد تأثیر مکمل‌های پروتئین به همراه کربوهیدرات داشته باشیم، به مقاله‌ای که در آن سه محلول با ترکیب‌های ۴۰٫۷ گرم پروتئین خالص، ۱۱۲ گرم کربوهیدرات و در نهایت یک محلول که در آن ترکیب ۴۰٫۷ گرم پروتئین و ۱۱۲ گرم کربوهیدرات بود، برمی‌خوریم. در این مقاله مشاهده و اثبات شد که مصرف کردن ترکیب حاوی مقادیر ذکر شده پروتئین و کربوهیدرات در کنار هم بودند، مدت زمان ریکاوری را کاهش داد.

در سال ۲۰۰۴ مطالعه‌ای بر روی میزان ریکاوری عضلات در دوچرخه سواری و همچنین آسیب دیدگی آن‌ها طی انجام ورزش انجام شد. در این مطالعه مشخص شد که اضافه کردن مقدار مشخصی از پروتئین به شیک‌های کربوهیدراتی می‌تواند میزان بهبود عضلات بعد از تمرین‌های سخت و همچنین مقدار آسیب پذیری ماهیچه‌ها در زمان تمرین را به طور محسوسی کاهش دهد.

در سال ۲۰۰۷ مطالعه‌ای مشابه با دیگر مطالعات که در آن مواد مکملی بر پایه پروتئین، کربوهیدرات و همچنین ترکیب این دو با هم بودند، در میزان کاهش آسیب به عضلات و همچنین میزان مقاومت در ورزش‌های حرفه‌ای مشاهده و ارزیابی شد.

کاهش آسیب دیدگی با گینر

بر همین اساس مشاهده شد که ترکیب کردن کربوهیدرات و پروتئین با هم در افزایش استقامت طی ورزش‌های حرفه‌ای بی‌اثر بود اما آنچه که باعث تعجب محققان بود کاهش درصد آسیب به عضلات طی مصرف ترکیبات کربوهیدرات و پروتئین در کنار هم بود.

مطالعه انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی حاکی از این بود که خوردن مکمل‌های ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات بعد از ورزش می‌تواند موجب افزایش گلیکوژن ماهیچه اسکلتی شود.

مسلماً پروتئین قدرت کاهش مدت زمان ریکاوری و همچنین بهبود ضایعات به وجود آمده در عضلات را بیشتر از کربوهیدرات دارد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد این موضوع به وضوح دیده شد. طی این تحقیق، محققان ۴۲ گرم پروتئین و همچنین یک محلول پلاسیبو در کنار آن را به عنوان بهبود دهنده و ترمیم کننده عضلات به ورزشکاران دادند. مصرف قبل و بعد از ورزش محلول پروتئینی نشان داد که مقدار ریکاوری و همچنین بهبود عضلات طی ۲۴ و ۴۸ ساعت بعد از ورزش به مقدار زیادی، سریع‌تر شد.

تأثیر امینو اسید در گینر

امینو اسیدها که در پروتئین‌ها وجود دارند یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در پروتئین‌ها و همچنین مواد افزودنی به بیشتر گینر های حجم است که در کاهش آسیب‌های عضلانی و ماهیچه‌های نقش به سزایی دارد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ انجام شد با مشاهده این واقعیت که مصرف امینو اسیدها قبل از ورزش باعث عدم افت شدید انرژی منجر به جراحت و همچنین کاهش قدرت، مهر تائید بر اهمیت امینو اسیدها زد.

مطالعه‌ای مشابه در مورد امینو اسیدها انجام شده است که در آن، مصرف امینو اسید به عنوان یک مکمل قبل از تمرین و همچنین به عنوان بخشی از مواد مغذی در دوران ریکاوری، نشان از بهبود میزان آسیب دیدگی عضلات به هنگام تمرین و همچنین کاهش دوران ریکاوری بعد از تمرین‌ها داشت.

در یک بررسی عملی که سال ۲۰۱۰ انجام شد، مصرف پروتئین وی به عنوان یک عامل پروتئینی نشان از بهبود سریع عضلات و همچنین ماهیچه‌های ضعیف و تمرین داده نشده آسیب دیده در هنگام انجام ورزش‌های استقامتی و کششی داشت. لذا مصرف پروتئین نه تنها برای عضلات ورزیده بلکه برای بیشتر عضلات می‌تواند کارساز و مفید باشد.. ورزش‌های استقامتی و کششی از جمله ورزش‌های پرخطر و مخرب عضلات و ماهیچه‌ها هستند که بیشتر ورزشکاران بعد از انجام آن‌ها عموماً نیاز به دوره ریکاوری طولانی‌تری هستند.

گینر و ترکیبات مغذی فراوان

به یاد داشته باشید که به جز دو ترکیب ساده پروتئین و کربوهیدرات تعداد زیادی ترکیبات مغذی دیگر در گینر حجم وجود دارد. کراتین به طور مثال یکی از همین مواد مغذی است که خود به تنهایی باعث کاهش دوران ریکاوری و بهبود قدرت عضلات در حین تمرین می‌شود. وجود کراتین، کربوهیدرات و پروتئین در کنار هم بسیار مؤثرتر از کربوهیدرات و پروتئین صرف است. این یکی از نتایج به دست آمده از مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۷ است.

به طور کلی می‌توان گفت که وجود پروتئین و کربوهیدرات در کنار هم به عنوان مکمل غذایی بسیار مناسب‌تر از ترکیبات پروتئینی و کربوهیدراتی به تنهایی است. بنابراین شما زمانی که از یک گینر حجم استفاده می‌کنید به نسبت تأثیر بیشتری نسبت به مکمل‌های ساده دریافت خواهید کرد.

بهبود تعادل پروتئین با گینر حجم

گینر می‌تواند تعادل پروتئین در بدن را بهبود ببخشد. تعادل پروتئین یکی از مهم‌ترین تعادل‌های مواد غذایی در بدن است که وظیفه ریکاوری و همچنین عضله سازی را بر عهده دارد. شما برای اینکه بتوانید عضله سازی کنید و با ورزش بتوانید عضله‌های از بین رفته را دوباره جایگزین کنید، نیاز به خوردن پروتئین کافی دارید. خوردن هر چه بیشتر پروتئین در ورزشکاران همیشه توصیه شده است.

زمانی که ورزش می‌کنید، پروتئین بدن مصرف می‌شود و شما نیاز دارید که برای حفظ تعادل پروتئین بیشتری مصرف کنید تا به جای عضله سوزی، عضله سازی داشته باشید. استفاده از مکمل‌های غذایی به مانند گینر حجم اولین و مهم‌ترین راه حل برای برگرداندن تعادل پروتئین در بدن است.

بر اساس مطالعه انجام شده در مجله فیزیولوژی کاربردی به هنگام ورزش‌های استقامتی، مشاهده شد که مصرف ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات در کنار هم به مقدار زیادی توانست تعادل پروتئین در بدن را جبران کند. این همان ترکیبی است که در مکمل‌های غذایی مانند گینر انتظارش را داریم.

مطالعات بیشتر

همچنین مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۴ روی ورزشکاران حرفه‌ای که در مسابقات کاملاً حرفه‌ای و رسمی شرکت کرده بودند انجام شد که در آن مشخص شد ورزشکارانی که از منابع کربوهیدراتی و پروتئینی ترکیبی استفاده کرده بودند، تعادل پروتئین بهتر و منظم‌تری در هنگام ریکاوری و در طول تمرین داشتند.

مشاهدات انجام شده توسط محققین در سال ۲۰۰۹ نشان داد آن دسته از ورزشکاران تمرینات سرعتی که از ترکیبات پروتئینی و کربوهیدراتی استفاده می‌کردند، مدت زمان ریکاوری تعادل پروتئین به نسبت کمتر و همچنین مفیدتری داشتند.

اگر شما می‌خواهید ورزش کنید، عضله سازی نمایید مسلماً در این راه نیاز به مصرف زیاد پروتئین خواهید داشت که بتوانید تعادل پروتئین بدن خودتان را حفظ کنید و بهترین راه برای شما استفاده از گینر حجم که دارای ترکیبات پروتئینی و کربوهیدراتی، است.

مطالعات دیگر زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند برخلاف تصور عمومی زمانی که شما از پروتئین زیاد به عنوان جایگزین پروتئین‌های مصرفی استفاده می‌کنید، بازده زیادی مشاهده نشده است. به شکل کاملاً واضح و مشخص بازده در بهبود تعادل پروتئینی به هنگام مصرف مکمل‌های غذایی به مانند گینر حجم بیشتر از موارد دیگر است.

lazy_placeholder.gif

اثرات جانبی گینر

اما همان گونه که می‌دانید هر مکملی ممکن است عوارضی داشته باشد در این بخش قصد داری به عوارض و اثرات جانبی مصرف این مکمل برای شما بیشتر بگوییم. البته توجه داشته باشید برای استفاده حتما باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید و جیمیتو هرگز مصرف مکمل بدون نظر کارشناسان را تایید نمی‌کند.

مشکلات گوارشی

گینر عموماً دارای کراتین است. در برخی موارد مشاهده شده است که کراتین موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود. لذا اگر شما تجربه بروز مشکلات گوارشی با مصرف کراتین دارید، بهتر است قبل از مصرف گینر به مواد موجود در آن دقت کنید و سپس خریداری نمایید.

توجه داشته باشید که فقط برخی از گینرها دارای کراتین هستند. وجود کراتین برای بدنسازی به عنوان بهبود دهنده دوران ریکاوری مهم و ضروری است.

چنگه یا دل‌پیچه

حالت انقباضی است که باعث دردهای شدید در قسمت روده و معده می‌شود. این انقباض شدید دردناک است و در اصطلاح پزشکی به آن کرامپ عضلانی گفته می‌شود. از علل بروز کرامپ عضلانی می‌توان به کاهش کلسیم پلاسما، هیپوناترمی و کاهش سطح سدیم و پتاسیم اشاره کرد. در کنار این موارد باید به افزایش مصرف کراتین در ورزشکاران نیز اشاره کرد.

زمانی که ورزشکار بیش از حد کراتین مصرف می‌کند و در مقابل آن نوشیدن آب را افزایش نمی‌دهد، دچار چنگه می‌شود. چنگه دردهای شدید به ورزشکار وارد می‌کند و او را انجام حرکات باز می‌دارد. برای درمان چنگه موارد زیر هم توصیه شده است:

  • انجام حرکات کششی
  • استفاده از کمپرس‌های سرد و گرم
  • نوشیدن آب
  • ماساژهای موضعی

چاقی موضعی

بسیاری از کسانی که گینر مصرف می‌کنند بعد از مدتی آن را به عنوان مکمل غذایی بدون ورزش استفاده می‌کنند. از این رو که گینر دارای مقدار زیادی کربوهیدرات، پروتئین و چربی است در صورتی که توسط ورزشکار مصرف و سوزانده نشود تبدیل به چربی می‌شود.

مشکلات کلیوی اما نادرست

تصورات غلطی در مورد کراتین و همچنین پروتئین وی وجود دارد. مردم معتقد هستند که مصرف زیاد از حد این دو می‌تواند موجب بروز مشکلات کلیوی از جمله سنگ کلیه شود. ما بارها در مورد کراتین و همچنین پروتئین وی صحبت کردیم و در این موارد توضیحات لازم را داده‌ایم. خوشبختانه نه کراتین و نه پروتئین وی هیچ کدام نمی‌توانند باعث بروز مشکلات کلیوی شوند.

به عبارت بهتر می‌توان گفت که مشکلات کلیوی موجب افزایش کراتین در خون می‌شود. کراتین باعث می‌شود که سطح کراتینین در خون افزایش یابد اما این دلیل نمی‌تواند باعث بروز مشکلات کلیوی باشد. آنچه که گفته شد بر اساس مشاهدات و مطالعات علمی است و شما باید به این گفته‌ها ایمان داشته باشید.

البته در صورتی که شما دارای مشکلات کلیوی هستید، بهتر است قبل از اینکه شروع به مصرف گینر کنید، با پزشک خود در مورد مصرف آن سؤال کنید و مطمئن شوید که کلیه‌های شما در مرز آسیب پذیری نباشند. علاوه بر این آزمایش خون می‌تواند سطح مجاز دریافت کراتین را مشخص کند.

مقدار توصیه شده برای مصرف گینر

کراتین را شما می‌توانید در دوزهای بالا به مانند ۰٫۳ گرم برای هر کیلوگرم از وزن بدن مصرف کنید. البته این دوز بالا می‌تواند موجب بروز عوارض جانبی شود. مطالعاتی وجود دارد که در آن نشان می‌دهد شما با مصرف کردن دوزهای کمتر در حد ۰٫۰۳ گرم برای هر کیلوگرم هم می‌توانید از اثرات کراتین بهره ببرید. لذا لازم نیست با دوز بالا خودتان را اذیت کنید.

در طول روز خوردن ۱٫۱ تا ۳٫۱ گرم بر حسب هر کیلوگرم از وزن بدن توصیه شده است. خوشبختانه پروتئین دارای هیچ حد بالایی و مرزی برای مصرف نیست و نباید در مصرف کردن پروتئین جای هیچ نگرانی داشته باشید. به همین دلیل است که گینر دارای پروتئین زیاد به هر مقدار می‌توانید مصرف کنید.

دوز مصرف گینر هیچ توصیه‌ای ندارد و شما بر اساس هدفی که دارید باید از آن مصرف کنید. اگر دوست دارید وزنتان سریع‌تر رشد کند، باید مصرف آن را بیشتر کنید. اما در این میان باید مراقب باشید که مصرف گینر زیاد می‌تواند موجب بروز چربی در بدن شود. هم زمان با افزایش مصرف گینر، تمرینات خودتان را نیز بیشتر کنید تا تجمع چربی نداشته باشید.

سؤالات متداول

آیا گینر حجم بی‌ضرر است؟

مصرف گینر یکی از اولین توصیه‌هایی است که به بدنسازان مبتدی می‌شود. اگر شما بتوانید میان مصرف گینر و همچنین میزان ورزشی که می‌کنید یک تعادل برقرار کنید، استفاده از گینر نه تنها برای شما هیچ مشکلی ندارد بلکه باعث خواهد شد تا ریکاوری کمتر، عضله سازی بیشتر و همچنین کاهش آسیب دیدگی داشته باشید.

آیا مصرف گینر به تنهایی عضله سازی می‌کند؟

عضله سازی توسط گینر انجام نمی‌شود و این ورزشکار است که باعث می‌شود گینر و مواد مغذی موجود در آن تبدیل به عضله شود. با این توصیفات زمانی که از گینر استفاده می‌کنید، بدون تمرین و بدنسازی تنها چیزی که در عضلات شما تجمع خواهد کرد، چربی است. چربی که با مصرف گینر بدون ورزش ایجاد می‌شود به سختی قابل حذف شدن است.

lazy_placeholder.gif

چه تفاوتی میان گینر حجم و پروتئین وی وجود دارد؟

پروتئین وی تنها یک پروتئین است در حالی که گینر مقدار زیادی کربوهیدرات و چربی در کار پروتئین در خود دارد. استفاده از پروتئین در کنار کربوهیدرات و چربی‌ها علاوه بر این که کالری زیادی به بدن شما می‌رساند می‌تواند منجر به بهبود رشد عضلات نسبت به پروتئین وی شود.

برای درک درست باید به پاراگراف‌های قبل برگردید و در مورد پروتئین وی و همراه شدن آن با پروتئین و چربی‌ها نگاهی بیندازید تا از اهمیت وجود مواد مغذی دیگر در کنار پروتئین وی آگاه شوید.

مصرف کراتین و گینر هم‌زمان درست است؟

بله هر دو این مکمل‌ها می‌توانند در کنار هم مصرف شوند.

آیا گینر وگان است؟

ممکن است گینر وگان و مخصوص گیاهخواران باشد اما همه گینر ها وگان نیستند.

آیا مصرف گینر دارای سوءمصرف است؟

سوءمصرف در گینر وجود ندارد و استفاده بیش از حد می‌تواند تنها موجب بروز ناراحتی معده و همچنین گوارش شود. لذا قبل از بروز این مشکلات مصرف خودتان را کنترل کنید.

آیا خوردن گینر هر روز لازم است؟

میزان مصرف گینر به صورت روزانه یا بر اساس برنامه ریزی به هدف شما بستگی دارد. اگر ورزش زیاد می‌کنید و نیاز به عضله سازی دارید، بهتر است گینر را روزانه مصرف کنید اما اگر نیازی به عضله سازی شدید ندارید، لازم نیست هر روز گینر بخورید.

جمع‌بندی گینر

در نهایت می‌توان گفت مصرف گینر می‌تواند به عضله سازی شما، کاهش مدت زمان ریکاوری و همچنین کاهش آسیب در طی ورزش منجر شود. علاوه بر این موارد مهم‌ترین تأثیر گینر می‌تواند حفظ تعادل پروتئین در بدن باشد.

گینر هیچ عارضه جانبی ندارد و مصرف زیاد از حد آن می‌تواند موجب بروز مشکلاتی همانند دل‌پیچه و معده درد شود. کراتین موجود در گینر هم به هیچ عنوان نمی‌تواند دلیل مشکلات کلیوی شود. اما توجه داشته باشید که برای مصرف حتما باید با پزشک و یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر


  • آخرین مطالب
  • گوناگون