موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

علت سوزش کمر در زنان

علت سوزش کمر در زنان

نویسنده : معین | زمان انتشار : 01 آذر 1400 ساعت 00:51

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان علت سوزش کمر در زنان را مطالعه خواهید کرد.

داشتن احساس سوزش کمر میتواند خیلی ناراحت کننده و ناتوان کننده باشد. علت های بسیاری برای ایجاد درد کمر وجود دارند، و طبیعتا درد میتواند سرنخ مهمی برای پزشک در جهت تشخیص باشد.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

با این که علائم درد کمر از بیماری تا بیمار دیگر متفاوت است، سوزش کمر اغلب نتیجه ی گرفتگی عضلات است، که باعث گرم شدن آن ها و حتی قرمز شدن رنگ پوست میشود.

علت های سوزش کمر

# سوزش کمر در اثر مشکلات ستون فقرات

 ستون فقرات ما از چند دیسک بین مهره ای که بین استخوان های مهره قرار گرفته اند تشکیل شده است. این دیسک ها میتوانند به دلیل صدمه و دژنره شدن آسیب ببینند. وقتی یکی از این دیسک ها از موقعیت طبیعی خود بیرون بزند، به آن فتق دیسک می گویند و باعث کمردرد میشود. کمر یا ناحیه ی لومبار، بیشتر در معرض دژنره شدن، صدمه و دیگر اختلالات قرار دارد. این به دلیل آن است که این ناحیه در طی روز بیشتر در معرض تنش شدید قرار میگرد و در طی فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین و ورزش ها فعالیت زیادی دارد.

# سوزش کمر در اثر اختلالات اسکلتی

حالت ستون فقرات روی استقرار شما تاثیر می گذارد. ستون فقرات تحت تاثیر بدشکلی های اسکلتی یا استخوانی است که میتواند تاثیر منفی روی استقرار شما داشته باشد، و منجر به ایجاد کمردرد شود. مشکلاتی مانند اسکولیوزیس، کیفوز یا لوردوز میتوانند باعث تغییر در ساختار عضلانی ستون فقرات شده و حتی اعصاب نخاعی را تحت تاثیر قرار دهند و درنتیجه کمردرد سوزشی ایجاد کنند.

# سوزش کمر در اثر اسپاسم و کشیدگی عضلانی

 کشش بیش از اندازه، پاره شدن یا آسیب به عضلات کمر باعث اسپاسم ناگهانی و کشیدگی آن ها میشود. این موضوع معمولا هنگام بلند کردن اجسام سنگین یا در طی حرکت ناگهانی که باعث کشش عضلات فراتر از محدوده ی طبیعی آن ها شود اتفاق می افتد. کشیدگی و آسیب های مکرر به عضله میتواند باعث ضعیف شدن عضلات به مرور زمان شود و باعث آسیب پذیری بیشتر آن را در برابر اسپاسم شود.

# سوزش کمر در اثر صدمات

 درد شدید کمر میتواند نتیجه ی آسیب مستقیم به بافت نرم پشتیبان ستون فقرات باشد. بعضی اوقات، آسیب باعث ایجاد ناراحتی بعد از مدت دیگری میشود. ادامه ی تنش روی ستون فقرات آسیب دیده، مانند دیسک کمر یا اعصاب آن، میتواند باعث کمردرد سوزشی شود.

lazy_placeholder.gif

# درد عضلات کمر

 اغلب به خون ناحیه ی کمر محدود است، این نوع کمردرد اغلب با افزایش دمای عضلات تحت تاثیر مشاهده میشود. احتمالا تجمع سموم شیمیایی در عضلات کمر یا ایجاد فرآیند التهابی باعث رخ دادن احساس سوزش کمر میشود.

# کمردرد ناشی از محرومیت اکسیژن

به دلیل فقدان جریان خون که به طور معمول خون اکسیژن دار را به بافت ها می رساند. زمانی که خون رسانی محدود شود یا کاملا قطع شود، آسیب بافتی یا حتی امکان مرگ وجود دارد. ممکن است آسیب بافتی از طریق گرمی، مور مور شدن، ضعف و بی حسی تجربه شود.

# رادیوکولوپاتی شیمیایی

یک مشکل التهابی ریشه ی عصب است. این مشکل میتواند در اثر پارگی فیبر عضلانی (خارج دیسک بین مهره ای) و منتشر شدن مایع دیسک در طول غلاف ریشه ی عصب ایجاد شود. این مشکل یک واکنش به آسیب های مکرر ستون فقرات است. این مشکل ممکن است به صورت متداول در افرادی که در زندگی خود بارها اجسام سنگین را بلند میکنند اتفاق افتد.

پیشگیری از سوزش کمر

داشتن کمردرد تیز در کمر میتواند ناراحت کننده باشد، اما میتوان مقداری از آن پیشگیری کرد. ورزش های مختلف و اجتناب از کارهایی که احتمال ایجاد آسیب دارند همگی روش های خوبی برای پیشگیری از کمردرد هستند. با این حال، اگر دچار کمردردی شدید که علائم آن در اثر مشکلات زمینه ای گفته شده ایجاد نشده بودند، ایده ی خوبی است که با پزشک خود صحبت کنید. در زیر نکاتی را می گوییم که به پیشگیری از ایجاد کمردرد کمک میکنند:

ورزش ها به موارد زیر کمک میکنند:

  • بهبود حالت ایستادن
  • تقویت کمر و بهبود انعطاف پذیری
  • کاهش وزن یا رسیدن به وزن مطلوب
  • فراهم کردن پایداری برای جلوگیری از سقوط

lazy_placeholder.gif

نکاتی برای بلند کردن اجسام و خم شدن

  • اگر جسمی سنگین بود از کسی بخواهید که در بلند کردن آن به شما کمک کند.
  • با استقرار مناسب و جدا کردن پاهایتان یک پایه ی محکم برای خودتان ایجاد کنید.
  • درهنگام بلند کردن اجسام تا جای ممکن به آن ها نزدیک شود.
  • کمرتان را خم نکنید، بلکه زانوهای خود را خم کنید.
  • هنگام بلند کردن یا پایین گذاشتن اجسام برای حفظ پایداری از عضلات شکم خود استفاده کنید.
  • اجسام را تا جایی که میتوانید به بدن خود نزدیک نگه دارید.
  • با استفاده از عضلات پای خود اجسام را بلند کنید نه با استفاده از کمرتان
  • وقتی جسمی را بلند کردید همراه با آن خم نشوید.
  • در هنگام بلند کردن و حمل کردن اجسام خم نشوید و نپیچید.

دیگر نکات

از ایستادن طولانی مدت پرهیز کنید. کسانی که شغل آن ها نیازمند ایستادن است، سعی کنید در هر فرصتی بنشینید و استراحت کنید تا تنش را از روی کمر خود بردارید.

  • از پوشیدن کفش های سنگین بپرهیزید. به جای آن، از کفش های راحت و مناسب استفاده کنید
  • زمانی که برای مدتی طولانی نشسته باقی می مانید، اطمینان حاصل کنید که صندلی شما تکیه ی مناسبی داشته و قابل تنظیم باشد.
  • درهنگام رانندگی یا نشستن یک بالش کوچک یا حوله ی لوله شده پشت کمر خود قرار دهید. این کار باعث پشتیبانی از کمرتان میشود.
  • اگر مسافت طولانی ای رانندگی میکنید، هر ساعت یک توقف داشته باشید تا کمی راه بروید یا کمی بدن خود را بکشید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • وزنتان را کاهش دهید.
  • ورزش منظمی برای تقویت عضلات شکم خود انجام دهید زیرا آن ها مرکز بدن شما را تقویت میکنند و به استراحت بدن شما کمک میکنند.

lazy_placeholder.gif

تشخیص و درمان سوزش کمر

سوزش کمر در زمان ایجاد کاملا آشکار میشود، و اغلب افراد را مجبور میکند که هر چه سریع تر به دنبال درمانی برای آن باشند. اگر اطمینان دارید که علت دچار شدن به کمردرد خود را میدانید و آن در اثر تنش جسمی ایجاد شده است، استفاده از درمان های متداول میتواند کمک خوبی کند. در زیر به درمان های ساده ای می پردازیم که میتوانید آن ها را انجام دهید:

  • تا چند روز فعالیت ها و چیزی که باعث ایجاد کمردرد در شما شده است را متوقف کنید و از آن پرهیز کنید.
  • در آن ناحیه یخ یا کمپرس داغ بگذارید.
  • داروهای بدون نسخه ی مسکن مانند ایبوبروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • در هنگام خواب، سعی کنید در حالت جنینی و خم شده بخوابید. برای بهبود موقعیت بالشی بین زانوهای خود قرار دهید.

اگر شک دارید که علت کمردرد شما چیزی جدی تری است، مانند فتق دیسک، بسیار توصیه شده است که سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص قطعی ستون فقرات شما را کاملا معاینه میکند و برای شما یک عکس اشعه ی ایکس درخواست میکند. درمان صدمات جدی کمر اغلب استفاده از یک مسکن قوی، فیزیوتراپی و دیگر درمان هایی است که به بازگشت شما به حالت طبیعی کمک میکند.

یک تصور غلط آن است که استراحت مطلق بهترین عمل است، اما اغلب این کار درصورتی که علائم جدی ای از کمردرد مانند از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع ظاهر نشده باشند، توصیه نشده است. به جای آن، نشان داده شده که فعال بودن و محدود کردن استراحت بهبودی کمردرد را ارتقا می بخشد.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر