موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

علائم پارگی تاندون انگشت دست

علائم پارگی تاندون انگشت دست

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 06 آذر 1399 ساعت 16:06

1537.jpg

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

 ذکر این نکته در ابتدا ضروری است که پارگی تاندون با بریدگی آن متفاوت است. منظور از پارگی در این مقاله قطع آن بدون اصابت جسم تیز به انگشت است. این نوع اسیب معمولا به علت کشیده شدن ناگهانی انگشت ایجاد میشود.

پارگی تاندون های فلکسور انگشتان دست

پارگی های تاندون های فلکسور یا خم کننده انگشتان دست بیشتر بصورت پاره شدن تاندون فلکسور عمقی انگشت در محل اتصال به استخوان بند انتهایی است و بیشتر در انگشت انگشتری ایجاد میشود.

2412_orig.jpgگرفتن پیراهن فرد دیگر و فرار فرد دوم میتواند موجب پارگی تاندون فلکسور شود 

مکانیسم پارگی تاندون خم کننده انگشت دست

مکانیسم پاره شدن تاندون به این صورت است که انگشتی که در حالت خم شده است با ناگهان به توسط فرد دیگری باز میشود. در نتیجه تاندون فلکسور بشدت تحت کشش قرار گرفته و پاره میشود.

بطور مثال وقتی که در ورزش های رزمی یا در نزاع ها، فردی پیراهن فرد دیگر را محکم با دست میگیرد و فرد مقابل خود را به عقب میکشد انگشت خم شده فرد اول بشدت کشید و باز میشود و ممکن است در این حال تاندون خم کننده عمقی آن پاره شود.

همین مکانیسم در کیف قاپی هم میتواند موجب پاره شدن تاندون فلکسور انگشتان دستی شود که دسته کیف را گرفته است.

علائم پارگی تاندون خم کننده انگشت دست

افرادی که دچار این نوع پارگی ها میشوند معمولا در روزها و حتی هفته های اول متوجه پارگی تاندون خود نمیشوند.

آنها دچار درد انگشت میشوند که به علت پارگی بوجود آمده و این درد را طبیعی و به علت کشیدگی دانسته و فکر میکنند خود بخود خوب میشود.

13.png

متاسفانه پس از مدتی که درد خوب نمیشود ممکن است متوجه شوند توانایی خم کردن بند انتهایی انگشت را هم ندارند و آنگاه ممکن است به پزشک مراجعه کنند.

در معاینه این بیماران پزشک متوجه میشود که نه تنها توانایی خم کردن بند انتهایی انگشت را بر روی بند میانی ندارند بلکه معمولا یک برجستگی دردناک در کف دست این بیماران لمس میشود که سر پاره شده تاندون است که تا کف دست به عقب کشیده شده است.

گاهی اوقات ممکن است تاندون در حین کنده شدن از استخوان بند انتهایی انگشت تکه ای از استخوان را هم با خود بکند. پس پزشک معالج ممکن است برای تایید تشخیص از رادیوگرافی نیمرخ دست استفاده کند تا بتواند تکه شکسته شده را در کف دست ببیند.

درمان پارگی تاندون خم کننده انگشت دست

درمان این پارگی ها عمل جراحی و ترمیم تاندون پاره شده است ولی متاسفانه تنها یک هفته زمان برای این جراحی وجود دارد و در صورتیکه بیمار با تاخیر بیش از یک هفته مراجعه کند ترمیم تاندونی امکانپذیر نیست.

علت آنست که تاندون پاره شده آنقدر به عقب رفته و طول آن در این یک هفته کوتاه میشود که دیگر به سر جای اول خود برنمیگردد.

در این موارد اگر بیمار مشکل پایداری مفصل اینترفالانژیال دیستال ( مفصل بین بند انتهایی و میانی انگشت) را داشته باشد تنها راه آرترودز یا خشک کردن این مفصل با متصل کردن استخوان های بند های انتهایی و میانی است. پس مراجعه زود هنگام بیمار به پزشک و تشخیص زودرس این بیماری بسیار مهم است.

پارگی تاندون های باز کننده یا اکستانسور دست

گاهی اوقات تاندون های اکستانسور یا باز کننده انگشتان دست بدون اینکه جسم برنده ای پوست و تاندون را پاره کند آسیب میبینند. در این ضایعات خم شدن ناگهانی یکی از مفاصل انگشت موجب وارد شدن کشش بیش از حد به تاندون شده که نتیجه آن پاره شدن تاندون است.

در بعضی افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی هم تاندون های اکستانسور به علت بیماری ضعیف شده و سپس متعاقب یک فعالیت معمولی و بدون ضربه پاره میشوند. این پارگی ها معمولا در تاندون اکستانسور شست دست ایجاد میشوند. به علت خراب بودن جنس تاندون ها این پارگی ها معمولا قابل ترمیم نیستند و درمان آنها با انجام عمل جراحی انتقال تاندونی انجام میشود.

2421_orig.jpg

پاره شدن خودبخودی تاندون اکستانسور انگشتان ۴ و ۵ در بیمار مبتلا به روماتیسم مفصلی موجب افتادگی این انگشتان شده است

پارگی های تاندون اکستانسور یا باز کننده انگشت میتوانند در دو ناحیه ایجاد شوند

ممکن است پارگی در محل انصال تاندون اکستانسور انگشت به استخوان بند انتهایی ایجاد شود. این پارگی و تغییر شکل هایی که در انگشت متعاقب این پارگی ایجاد میشود در مقاله “انگشت چکشی ( مالت فینگر) Mallet finger” مورد بحث قرار گرفته است.

2422_orig.jpgمالت فینگر یا انگشت چکشی معمولا بر اثر اصابت یک جسم از جلو به انگشت ایجاد میشود2416_orig.jpgافتادگی بند انتهایی انگشت در اثر انگشت چکشی

ممکن است پارگی در محل اتصال تاندون اکستانسور به استخوان بند وسطی انگشت ایجاد شود. این پارگی در ابتدا فقط موجب درد و تورم مختصری در پشت انگشت میشود و بیمار ممکن است بتواند حتی با وجود پارگی انگشت خود را صاف نگه دارد ولی بعد از مدتی انگشت بیمار دچار تغییر شکلی میشود که به آن تغییر شکل جا دکمه ای Button hole deformity یا بتونیر Boutonniere deforfity میگویند.

2417_orig.jpgتغییر شکل بتونیر انگشت

در این تغییر شکل، مفصل اینترفالانژیال پرگزیمال خم شده و مفصل اینترفالانژیال دیستال بیش از حد باز میشود. این تغییر شکل در هفته های اول بصورت پاسیو و با فشار انگشت پزشک قابل اصلاح است.

البته پی از برداشتن انگشت پزشک از روی انگشت بیمار دوباره شکل انگشت به وضعیت اول برمیگردد. ولی پس از گذشت چند هفته انگشت در این وضعیت کاملا خشک میشود و حتی با فشار دست پزشک هم به حالت کاملا صاف در نمیاید.

درمان تغییر شکل بتونیر

اگر بیمار زود مراجعه کند درمان بصورت نگه داشتن مفصل اینترفالاتژیال پرگزیمال در حالت کاملا باز و به توسط یک آتل یا اسپلینت انگشتی مخصوص است.

در مواردی هم ممکن است درمان نیازمند عمل جراحی باشد. معمولا انگشت بیمار به مدت ۸ هفته در این این آتل یا اسپلینت باقی میماند. در صورتی که بیمار دیر مراجعه کند درمان مستلزم انجام اعمال جراحی وسیعتر و بازسازی تاندون ها است.

این مقاله چقدر مفید بود ؟

1-1.png

لطفا در زیر امتیاز بدهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر