موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد میشود

کمبود چه ویتامینی باعث زانو درد میشود

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 13 آذر 1399 ساعت 23:21

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

حقایقی در مورد ویتامین و تاثیر آن بر زانو

ویتامین ها برای عملکرد درست استخوان و عضلات بسیاری حیاتی می باشند و با اثرات ضد التهابی که دارند می توانند از درد بیمار نیز بکاهند. با اینکه در اغلب موراد درد مفصل در اثر ضربه، عفونت یا بیماری ایجاد می شود اما کمبود برخی موادغذایی از جمله ویتامین نیز در بروز دردهای مفصلی از جمله زانو درد بسیار تاثیرگذار است.

زانو درد یکی از شایع ترین دردهای مفصلی است که امروزه بسیاری از افراد جامعه را درگیر خود کرده است؛ متاسفانه در برخی مواقع درد زانو می تواند به قدری شدید باشد که بیمار را از انجام فعالیت های روزانه بازدارد.

 در بروز این بیماری علل متعددی از جمله کشیدگی عضلات، التهاب تاندون ها، آسیب دیدگی رباط ها و غضروف دخیل می باشند. اما اگر به علت تمام این بیماری ها دقت کنید ضعیف بودن مفصل موجب تمامیه این مشکلات می شود.

کمبود ویتامین ها یکی از اصلی ترین دلیلی است که در ضعیف شدن مفصل در نهایت زانو درد دخیل است. پس می توان اینگونه گفت که مصرف ویتامین ها برای حفظ سلامت بدن و کاهش مشکلات زانو بسیاری ضروری است؛ از اینرو در این مقاله سعی داریم با معرفی ویتامین هایی که در تقویت مفصل و استخوان دخیل هستند از ابتلا به این عارضه پیشگیری کنیم.

600x320-vitamins3.webp

کمبود ویتامین دی مهم ترین عامل زانو درد در بزرگسالی

کمبود ویتامین دی در بروز دردهای مزمن زانو کاملا ثابت شده است. متاسفانه امروزه کمبود ویتامین دی بسیار شایع می باشد و همین عامل افراد را در معرض ابتلا به زانو درد و مشکلات مربوط به مفصل قرار می دهد.

هشتاد تا نود درصد از ویتامین دی مورد نیاز بدن از طریق تابش نورخورشید به پوست تامین می شود از این رو حتی با داشتن رژیم غذایی مناسب و حاوی مقدار زیادی از ویتامین دی نمی توان مقدار ویتامین دی را دریافت کرد. حتی گفته می شود بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین دی نیز نمی توانند نیاز روزانه شما به ویتامین دی فراهم کنند.

شما به راحتی می توانید کمبود ویتامین دی را در خود احساس کنید زیرا کمبود این ویتامین چنین علائمی به همراه دارد:

استخوان درد شدید خصوصا در فصل های سرد سال

داشتن اضافه وزن

بروز مشکلات گوارشی مکرر

سردرد و سرگیجه

عفونت های مکرر

عرق کردن بیش از حد

احساس افسردگی

ریزش مو

با این وجود اگر هنوز هم تردید دارید که دچار کمبود ویتامین دی هستید یا نه می توانید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید و با یک آزمایش خون ساده میتوانید متوجه شوید که آیا کمبود ویتایمن دی دارید یا خیر.

600x316-vitamins6.webp

اگر می خواهید زانو درد نگیرید؛ مصرف روزانه 1200میلی گرم کلسیم را فراموش نکنید.

کلسیم به استخوان ها و مفاصل بدن شما کمک می کند تا برای ایستادگی در مقابل فشارها و استرس های مضاعفی که به استخوان وارد می شود؛ مقاوم باشند.

مفصل زانو که بزرگترین مفصل بدن است وظیفه انتقال وزن بالاتنه به ساق پا را برعهده دارد از اینرو بیشتر از سایر مفصل ها در معرض آسیب دیدگی و فشار قرار دارد. به همین جهت تقویت مفصل زانو در بهبود ساختار حرکتی انسان بسیار موثر است.

مصرف مواد معدنی همچون کلسیم در استحکام استخوان ها در نهایت پیشگیری از بروز دردهای مفصلی بسیار مفید است. وجود کلسیم علاوه بر تقویت و استحکام استخوان ها در تنگ و گشاد کردن رگها، انقباض صحیح عضلات، انتقال پیام های عصبی توسط اعصاب و ترشح هورمون نیز بسیار ضروری است.

حدود 99درصد از کلسیم مورد نیاز بدن در استخوان ها و دندان ها وجود دارد که وجود آن برای استحکام آنها بسیار ضروری است. از آنجایی که بدن قابلیت تولید کلسیم را ندارد؛ در صورت عدم دریافت کلسیم کافی در رژیم غذایی، بدن از ذخیره استخوانی خود برای ثابت نگه داشتن کلسیم خون و سرم استفاده می کند. پس عدم مصرف مناسب کلسیم کافی می تواند فرد را در معرض پوکی استخوان در نهایت بروز مشکلاتی در استخوان قرار دهد.

متاسفانه این واقعیت وجود دارد که عمده بیمارانی که به کمبود کلسیم دچار هستند در معرض انواع دردها در بخش های مختلف بدن از جمله زانو قرار دارند.

 همچنین این افراد به دلیل کمبود کلسیم بیشتر در معرض ضعف استخوان ها و در نهایت انواع شکستگی ها و .. قرار دارند که همین عامل احتمال بروز درد و مشکلات مربوط به مفصل را افزایش می دهد.

البته این نکته را نیز باید در آخر اضافه کرد که وجود ویتامین دی برای جذب و کارکرد مناسب کلسیم ضروری است.

600x375-vitamins1.webp 

زانو دردهای ناشی از آرتریت را با مصرف اسید فولیک درمان کنید

اسید فولیک یکی از انواع ویتامین های گروه B است که وجود آن برای رشد سلول ها و سوخت و ساز بدن ضروری است. اسید فولیک بدن را در مقابل نارسایی های قلبی، بیماری های مادرزادی، نرمی استخوان و ... حفظ می کند.

در صورتی که علت درد زانوی شما به دنبال بیماری آرتریت روماتوئید بوجود آمده باشد. شما باید مکمل های اسید فولیک را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه نمایید.

همچنین از این نوع مکمل ها برای درمان دردها و مشکلات مربوط به آرتروز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ویتامین  Cیک معجزه عالی برای تقویت استخوان و پیشگیری از زانو درد

 ویتامین سی یا اسید اسکوربیک یکی از ویتامین های محلول در آب است که نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی بدن ایفا می کند.

وجود ویتامین سی برای تولید کلاژن ضروری است از این رو یکی از مهم ترین عوارض ویتامین C عدم تشکیل ماده ای مهم به نام کلاژن است که این ماده در تمامیه بافت های ضروری بدن از جمله استخوان ها و مفاصل وجود دارد.

در زبان یونانی کلاژن به معنای «تولید کننده چسب» است. این چسب طبیعی در واقع پروتئینی است که فیبرهای سفید پوست، تاندون ها، استخوان ها، غضروف ها و تمام بافت های رابط را تشکیل می دهد.

برای کلاژن سازی هر چه بیشتر با سبزیجات باید به سراغ آن هایی بروید که حاوی میزان زیادی ویتامین C، ویتامین K و آنتی اکسیدان ها هستند. برای این که استخوان ها و زانوهایتان سالم بماند باید سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم ها، اسفناج، چغندر، بادمجان و گل کلم در برنامه ی غذایی تان باشد. این مواد غذایی با تولید ویتامین ها و مواد معدنی متعدد و به خصوص ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می کنند و مفاصل و پوست را در سلامت بهتری قرار می دهند.

مصرف زیاد ویتامین C با کم شدن ضایعات استخوانی ارتباط دارد و همین امر ریسک ابتلا به ساییدگی یا آرتروز زانو را کاهش می دهد.

600x267-vitamins2.webp

تاثیر ویتامین آ در پیشگیری از درد استخوان خصوصا زانو درد را جدی بگیرید

ویتامین آ یکی از انواع ویتامین های محلول در چربی و یک آنتی اکسیدن بسیاری قوی است که پیری را به تعویق می اند. این ویتامین علاوه بر تقویت بینایی و حفظ عملکرد طبیعی دستگاه عصبی با تاثیری که در کاهش التهابات بدن دارد؛ از التهاب مفصل ها نیز جلوگیری به عمل می آورد.

کمبود ویتامین Aدر بدن می تواند از کمبود مصرف موادغذایی حاوی ویتامین آ و اختلالاتی که مانع از جذب ویتامین می شود؛ منشا بگیرید.

برای داشتن استخوان ها و مفاصل سالم، حتما ویتامین آ را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا بدن با جذب این ویتامین آن را به اسید رتینوئیک تبدیل می کند که وجود چنین ماده ای برای سلامت استخوان ها ضروری است زیرا به محض جذب ویتامین آ توسط بدن در استخوان به صورت اسید رتینوئیک جذب می شود.

یکی دیگر از کمک هایی که ویتامین آ به مفاصل بدن از جمله زانو می کند؛ مبارزه با عفونت است. این ویتامین با تاثیری که در رشد سلول های سفید یا لنفوسیت دارد به مبارزه با عفونت کمک می کند و از ابتلای بیمار به آرتریت و عفونت استخوان پیشگیری می نماید.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر