موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

علت درد عضلات بعد از تمرین بدنسازی

علت درد عضلات بعد از تمرین بدنسازی

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 10 آذر 1399 ساعت 16:21

800.293.jpg

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اگر حتی یک هفته هم باشگاه بدنسازی رفته باشید، تجربه درد های عضلانی بعد از تمرین را خواهید داشت. خوب این درد ها واقعاً به شما چه می گویند؟

چه کسی دچار درد های عضلانی می شود؟

  • تازه وارد های باشگاه : برای این عزیزان دردهای عضلانی تا چند ماه اول ادامه پیدا می کند
  • بدنسازانی که سطح تمرینات خود را تغییر می دهند

شدت و مدت زمان پایداری این دردها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بعضی از افراد دردهای عضلانی را تا مدت بیشتری حس می کنند و در مقابل بعضی می توانند هر روز تمرین کنند و هیچ گونه دردی را حس نکنند!

در ضمن برای درمان درد عضلانی به این مطلب مراجعه کنید:

??????????????????

درمان دردهای عضلانی بعد از باشگاه بدنسازی

man-641691_1280-1.jpg

درد عضلانی و رشد عضلانی

آیا درد های عضلانی راه مناسبی هستند تا بفهمیم آیا باید برنامه تمرینی خود را ادامه بدهیم یا نه؟ آیا دردهای عضلانی نشانه رشد عضلات هستند؟ این سوال هرگز به طور قطع توسط علم پاسخ داده نشده است. تعدادی دلیل وجود دارد که فرض کنیم دردهای عضلانی نشانه رشد عضلات نیستند:

۱. تعدادی از عضلات به ندرت دچار درد عضلانی می شود

عضلات ساعد و دلتوئید را می توان تحت فشار گذاشت، اما به ندرت در اغلب مردم درد های عضلانی گزارش شده است حتی تازه کارها! اما در عین حال این عضلات رشد عضلانی را بدون درد تجربه می کنند.

۲. تمرین کردن به صورت مستمر رابطه ای با درد عضلانی ندارد

افرادی که به صورت منقطع به انجام تمرینات در طول هفته می پردازند، اغلب دردهای عضلانی را بیشتر تجربه می کنند. در مقابل افرادی که به صورت پیوسته در طول هفته به تمرین می پردازند کمتر دچار دردهای عضلانی می شوند.

۳. افزایش قدرت در غیاب درد نیز می تواند روی دهد

این مورد در رابطه با بدنسازان حرفه ای تر صدق می کند. مخصوصاً اگر فرد بداند چطور می شود با وزنه های زیر حداکثر، تمرینات قدرتی را به انجام رساند و چطور توانایی های ذهنی خود را توسعه بدهد تا بتواند وزنه های سنگین تر را جا به جا کند.

banner2.png

هر چقدر بهره وری بدن در اجرای حرکات بالا می رود، بدن می تواند وزنه های سنگین تر را جا به جا کند.

چرا؟

بیشترین قدرت نیازمند، وفق پیدا کردن سیستم عصبی با شرایط جدید است. این در حالی است که افزایش توده عضلانی می تواند بدون افزایش قدرت نیز بدست بیاید. این دو مقوله کاملاً از هم متفاوت هستند.

از طرف دیگر یک عده می گویند درد عضلانی نشانه رشد است، به این دلایل:

۱. تازه وارد ها معمولاً درد عضلانی دارند

maxresdefault-2.jpg

در هیچ زمانی از زندگی یک بدنساز عضلات به اندازه مراحل اولیه بدنسازی رشد نمی کنند، مخصوصاً اگر شما در ادامه دادن تمرینات خود ثابت قدم باشید. در این دوران اگر به یاد داشته باشید در اکثر روز ها درد عضلانی را تجربه می کنیم. دوباره تکرار می کنم شدت این درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

۲. یا شما عادت می کنید یا این که تمرین نمی کنید

رابطه قوی بین تغییر در سبک تمرینات شما و حس کردن درد وجود دارد.

یادتان باشد رشد عضلات فرایندی زمان بر است. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم، کسی که درد را حس کرد، رشد را هم همان موقع تجربه کند. رشد را برای هفته ها و ماه های سراغ شما می آید، زمانی که بدن به شرایط جدید عادت کرده و درد را حس نمی کند!!

الگوی درد

این الگوی حس درد برای اکثر بدنسازان است:

  • برای چند هفته درد می کشیم
  • حس کردن درد متوقف می شود ولی همچنان قدرت ما افزایش پیدا می کند
  • قدرت و کارایی متوقف می شود و ما هم تمرینات را عوض می کنیم
  • شیب کاهش کارایی کم می شود یا اینکه ما انگیزه خود را از دست می دهیم

کل این دوره از فردی به فرد دیگر فرق می کند، اما عموماً بازه ۱۰-۱۲ هفته ای است. ورزشکاران با سابقه زودتر از بقیه به تمرینات جدید عادت می کنند. اما تازه کارها همچنان می توانند تا ماه ها بعد هم رشد عضلات و کارایی را تجربه کنند.

ریکاوری چه کار می کند؟

اگر شما یک هفته باشگاه نروید و دوباره به باشگاه برگردید، خودتان را قوی تر احساس می کنید! این حس را معمولاً افرادی که در طول هفته های قبل مرتب تمرین می کرده اند، براحتی متوجه می شوند. اگر این فرصت ها را به بدن ندهید، خستگی در بدن انباشته خواهد شد و کارایی شما پایین می آید.

downlogo.jpg

مزایا و مضرات

Dollarphotoclub_79752590-min-1.jpg

دردهای عضلانی ناتوان کننده

دردهای عضلانی که به  سختی می شود آن ها را تحمل کرد. گاهی اوقات آن قدر درد شدید می شود که حتی نمی توانید پیراهن خود را عوض کنید! این ها نشانه هایی است که شما بدن خود را بیش از حد خسته کرده اید و باعث خواهند شد احتمال آسیب دیدگی بالاتر برود.

و اگر مجروح شدید چه اتفاقی رخ می دهد؟!

مجبور خواهید شد مدتی تمرین نکنید و وارد فاز عضله سوزی خواهید شد.

دردهای عضلانی قابل تحمل

خودمان را گول نزنیم! اکثر بدنسازان از این دردها خوش شان هم می آید! از نظر ما این درد ها به این معنا تعبیر می شوند که امروز تمرین خوبی را داشته ایم!

از نظر دوستانی که در باشگاه ها شب و روز جان می کنند! این دردها مقدس هستند!!!

برای بدنسازان با سابقه این دردها موقعی روی می دهند که کل یک برنامه تمرین را عوض می کنند یا اینکه در اجرای یک حرکت از تکنیک جدیدی بهره می برند. اما به هر حال این رشد عضلانی زمانی روی می دهد که بدن به این درد ها عادت کرده است.

بدون درد

بعضی ها اصلاً درد را حس نمی کنند (خوش شانس ها!!) اما آنها نیز رشد عضلانی را تجربه می کنند. خوب این گروه از افراد مدرک خوبی هستند که رشد عضلانی و درد  عضلانی رابطه ای با هم ندارند؟

خوب، هنوز وقت نتیجه گیری نرسیده است.

درد را دوست بداریم

اگر یادتان باشد گفتم عضلاتی مثل ساعد و دلتوئید ها کمتر دچار عضلانی می شوند. به خاطر این که این دو عضله در اغلب حرکات تمرینی مورد استفاده قرار می گیرند و خیلی زود با درد خود را وفق می دهند!

عامل دیگر در اینجا این است که برخلاف عضلاتی مثل سینه و جلو بازو که می شود آن ها را تحت کشش منفی قرار داد، حرکاتی که واقعاً عضله را بکشند، نمی شود همین کار را با ساعد و دلتوئید انجام داد.

حرکاتی مثل فلای، ددلیفت، بارفیکس این ها عضلات را وارد فاز درد کشیدن می کنند. حرکاتی که می توانند فشار بسیار زیادی را هنگام کشش عضلات به آن ها وارد کنند.

پس تکلیف بدنسازان حرفه ای چه می شود که درد را حس نمی کنند؟

maxresdefault-1.jpg

درست است افرادی که مرتب باشگاه می آیند، بزرگ تر می شوند، اما درد را خیلی کم حس می کنند و در مقابل افرادی هستند که جسته و گریخته باشگاه می آیند و درد های عضلانی را اغلب حس می کنند.

به عنوان مثال فردی که در هفته ۶ روز را تمرین می کند، رشد عضلات خود را در مقایسه با فردی که در هفته  ۳ روز تمرین می کند، تا ۲ برابر بیشتر تحریک خواهد کرد.

اگر همین فرد شدت تمریناتش را با مهارت کنترل کند و به خود فرصت ریکاوری را بدهد، در نهایت به بدن خود فرصت رشد عضلانی بیشتری را نیز می دهد.

اینکه این فرد درد را تجربه نمی کند ولی رشد عضلاتش همچنان ادامه دارد، چیز عجیبی نخواهد بود.

مخلص کلام

pain-in-shoulder-fitted-mag-2-1024x682.jpg

قبل از نتیجه گیری توصیه میکنم اگر به درد شانه در بدنسازی مبتلا هستید روی تصویر بالا کلیک کنید تا مطلب راهنمای جامع مواجه با درد شانه در بدنسازی را ملاحظه کنید.

نمی شود گفت رابطه مستقیمی بین درد عضلانی و رشد عضلانی وجود دارد. اما نمی توان این ادعا را به طور کامل هم رد کرد. واقعیت این است که هنوز مدارک علمی زیادی در این رابطه وجود ندارد.

چیزهایی که می دانیم:

  • درد زیاد نشانه خوبی نیست، می تواند باعث آسیب بدنی بشود.
  • درد های عضلانی هر فرد مختص به اوست.
  • کاری به ژنتیک ندارم، اما اگر تا حالا درد را در باشگاه حس نکرده اید، احتمالاً مثل بچه ها تمرین می کنید!!
  • درد برای اکثر بدنسازان چیز لذت بخشی است!!

در باشگاه بدنبال این نباشید که درد بکشید یا اینکه از درد مثل یک وسیله برای قضاوت کارایی تمرینات خود استفاده نکنید. اما به درد های بدن بی توجه نباشید! آنقدر به خود فشار نیاورید که برای راه رفتن هم نیازمند عصا بشوید! اما اگر هرگز دچار درد نشده اید، از خود بپرسید شاید از اقبال بلند تان مثل اسفندیار رویین تن هستید! یا این که مثل بچه ها تمرین می کنید!

آیا شما در باشگاه درد های عضلانی را تجربه می کنید؟

خرید مکمل‌های ریکاوری و کاهش درد عضلانی

banner2.png

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر