موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

رژیم کانادایی روزنه

رژیم کانادایی روزنه

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 06 آذر 1399 ساعت 22:06

امروزه شاهد انواع و اقسام رژیم های غذایی هستیم که هر کدام ادعا می کنند باعث لاغری سریع می شوند. یکی از این رژیم‌های سریع رژیم کانادایی است که در زمان کوتاهی منجر به کاهش حدود ۱۳ کیلوگرم از وزن می شود. این رژیم لاغری تا به امروز مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته، چرا که در دسته ی رژیم‌های یویو ( رژیم‌هایی که در کوتاه مدت سبب کاهش وزن می‌شوند اما پایداری ندارند) قرار می گیرد. امروز قصد داریم به بررسی مزایا، معایب و مدت زمان رسیدن به وزن ایده آل در این رژیم بپردازیم.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

رژیم کانادایی چیست؟

رژیم ۱۳ روزه کانادایی با نام Royal Danish Hospital Diet شناخته شده است. این رژیم یک برنامه کاهش وزن است که ادعا می کند با آن می توان طی ۱۳ روز بین ۵٫۵ تا ۱۳ کیلوگرم وزن کم کرد. این رژیم لاغری بیشتر بر پایه پروتئین است و مصرف غلات و میوه را کاملا محدود می کند. هیچ راهنمای رسمی وجود ندارد که مشخص کند این رژیم غذایی چه چیزهایی نیاز دارد و  چه کسی آن را ابداع کرده است، همچنین بیمارستان و مرکز بهداشتی نیز وجود ندارد که ادعا کند صاحب این رژیم است.

رژیم کانادایی چگونه لاغر می کند؟

در رژیم کانادایی به دلیل ۱۳ روز تغذیه ی نامناسب و ناکافی به بدن‌ شوک وحشتناکی وارد می شود، به طوری که پس از پایان دوره به علت کمبود منابع اصلی، بدن دچار قحطی می شود و تمایل به خوردن انواع و اقسام مواد خوراکی در آن افزایش می یابد. هر چند ادعا می شود کاهش وزن با رژیم کانادایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، هنگام مقایسه وزن در رژیم کانادایی با قبل از آن فقط چربی های بدن آب نمی شود، بلکه بدن در این مدت آب بسیار زیادی از دست می دهد. وقتی به بدن در مدت زمان کوتاه شوک زیادی وارد شود به جای سوزاندن چربی آن را ذخیره می‌کند تا از انرژی آن در اعمال حیاتی مثل ضربان قلب و تنفس استفاده کند.

مواد غذایی غیرمجاز در رژیم کانادایی

  • آدامس های بدون قند
  • میوه ها
  • سیب زمینی
  • قندها
  • پاستا
  • دانه ها و غلات

مواد غذایی مجاز در رژیم کانادایی

  • تخم مرغ
  • گوشت بدون چربی
  • کاهو
  • اسفناج
  • قهوه

اگه می خواید بدونید نوشیدن چای و قهوه تو رژیم آزاده یا نه، این ویدئوی دکتر کرمانی رو از دست ندید:

میزان کالری دریافتی در رژیم کانادایی

مقدار مجاز دریافت کالری برای هر فرد در رژیم کانادایی ۶۰۰ کالری است، این در حالیست که کالری دریافتی روزانه هر فرد به صورت معمول باید برای آقایان ۲۴۰۰ کالری و برای خانم ها ۲۰۰۰ کالری باشد. بدیهیست که کمبود مواد غذایی و کالری دریافتی از میزان مجاز مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می کند و فرد را دچار سوء تغذیه می کند.

رژیم غذایی مخصوص به خودت و بگیر

کالری مورد نیاز برای همه یکسان نیست. هر فرد با توجه به سن، وزن، قد، جنسیت و میزان فعالیت‌هاش به مقدار مشخصی کالری نیاز داره. تو رژیم دکتر کرمانی همه این فاکتورها در نطر گرفته شده و هر فردی رژیم مخصوص به خودش و داره.
با خیال راحت به اندام دلخواهت برس

برای دریافت رژیم کلیک کن

نظر کارشناسان تغذیه درباره رژیم کانادایی

رژیم های فوق العاده کم کالری در طولانی مدت راهکار موثری برای لاغری به شمار نمی روند. متخصصان در این مورد می گویند: «در طولانی مدت، رژیم های غذایی بسیار کم کالری نسبت به رژیم های غذایی متعادل تاثیر زیادی ندارند. همین که یک رژیم غذایی را کنار می گذارید باید سبک زندگی تان را تغییر دهید، به خوردن غذاهای سالم متعهد شوید و مرتب فعالیت فیزیکی داشته باشید. متاسفانه افراد بعد از اتمام رژیم های غذایی فوق العاده کم کالری، مقدار غذای خود را کنترل نمی کنند چون به چیزی عادت نکرده اند و تنها مدتی به خود سخت گرفته اند.»

دکتر انگرید وان هردن با بررسی رژیم غذایی کانادایی به مردم توصیه می کند از آن استفاده نکنند چون عوارض جانبی دارد و منجر به کمبود مواد مغذی در بدن فرد می شود.

عوارض رژیم کانادایی

  • رژیم لاغری ۱۳ روزه به علت گرسنگی زیاد، باعث تغییر خلق و خو و عصبی‌شدن فرد می‌شود.
  • این رژیم به علت افت شدید قند خون در بدن، منجر به سرگیجه و از بین رفتن تعادل می‌شود.
  • بعد از اتمام رژیم کانادایی بدن دچار قحطی شده و در کوتاه مدت وزن اولیه و یا حتی بیشتر از آن مقدار بر می گردد.
  • کم بودن مقدار صبحانه از معایب اصلی این رژیم است.
  • به علت کمبود انرژی، فرد قادر به انجام فعالیت‌های بدنی معمول و یا ورزش نخواهد بود.
  • کالری رژیم در اکثر روزها حدود ۶۰۰ کالری است که این مورد یکی از بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض این رژیم است.
  • در رژیم کانادایی به علت فقدان میان‌ وعده‌هایی مانند میوه و سبزیجات، فرد دچار یبوست می شود.
  • پیروی از رژیم کانادایی به علت کمبود ویتامین ها و مواد معدنی موجب ریزش مو خواهد شد.
  • به دلیل ازدست‌دادن آب زیاد، پوست صورت و بدن شل و افتاده می‌شود.
  • در روزهای اولیه این رژیم، کاهش وزن، سریع‌تر است اما هر چه جلو بروید سرعت کاهش وزن کم‌‌تر و کم‌تر می‌شود و ممکن است دچار استپ وزنی نیز بشوید. این مشکل به این دلیل است که هر چه كاهش وزن بدن سریع‌تر باشد به  جای بافت چربی، حجم بافت عضلانی كاهش می‌یابد و به اصطلاح دچار عضله‌سوزی خواهید شد. پس از قطع رژیم، چربی جایگزین بافت عضلانی می‌شود و به همین خاطر دیگر خبری از كاهش وزن سریع نخواهد بود.

اگر می خواهید از عواقب رژیم غذایی کانادایی بیشتر بدانید این پادکست را از دست ندهید:

https://kermany.com/wp-content/uploads/2018/12/canadaie-rejim.mp3

کیفیت رژیم کانادایی

رژیم کانادایی تنها ۱۳ روز طول می کشد و هیچ ضمانتی وجود ندارد که بعد از اتمام آن وزن دوباره بالا نرود. این رژیم در لیست غذایی خود تنها بعضی از غذاهای پروتئینی را در خود جای داده است. بنابراین، با توجه به عوارض جانبی و مشکلاتی که برای فرد پیش می آید رژیم کانادایی از انواع بی کیفیت رژیم است.

آیا رژیم کانادایی مناسب است؟

رژیم‌های غذایی سخت و غیراصولی مانند رژیم کانادایی پیامدهای جبران‌ناپذیری مانند حمله‌ قلبی و مغزی را به همراه دارند. این رژیم غذایی هیچ منبع معتبری ندارد و توسط یک متخصص طراحی نشده است. این نوع رژیم ها به چندین روش باعث توقف کاهش وزن و کند شدن سوخت و ساز بدن می شود. از یک طرف بدن متوجه کاهش کالری دریافتی می شود و در برابر کاهش وزن مقاومت می کند، از طرف دیگر عضلات برای تهیه انرژی مورد نیاز خود دچار مشکل شده و به همراه چربی ها سوزانده می شوند که از عوامل کندی سوخت و ساز بدن در طولانی مدت محسوب می شود.

چگونه یک رژیم غذایی مناسب انتخاب کنیم؟

قبل از شروع رژیم حتما با یک مشاور صحبت کنید. باید بدانید یک رژیم برای همه قابل استفاده نیست و هر فرد متناسب با نیازهای بدنش ممکن است به یک رژیم غذایی منحصر به فرد برای کاهش وزن نیاز داشته باشد.

با توجه به نکات بیان شده ما و بسیاری از متخصصان تغذیه، رژیم کانادایی یا هر نوع رژیم سریع و سخت دیگری را پیشنهاد نمی‌کند؛ چون این کار به معنای آسیب‌ رساندن و تحت فشار قرار دادن بیش از حد بدن است. کاهش وزن بعد از پایان ۱۳ روز ماندگار نیست و این رژیم راهی برای خلاصی همیشگی از شر چربی‌های اضافی بدن تان محسوب نمی شود.

User Review

3.71 (80 votes)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر