موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ورزش دیسک گردن با تصویر

نویسنده : معین | زمان انتشار : 14 اسفند 1398 ساعت 00:44

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان ورزش دیسک گردن با تصویر را مطالعه خواهید کرد.

stroke-neck-disc-09.jpg

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

دیسک گردن

دیسک گردن عرضه‌ای است که نرمش‌ها و حرکات ورزشی اصلاحی مناسب در روند بهبود، کاهش درد و درمان آن بسیار موثر است. در این بخش به آموزش حرکات ورزشی مناسب برای دیسک گردن پرداخته‌ایم.

دیسک گردن

فتق (بیرون زدگی) دیسک گردن زمانی اتفاق می‌افتد که ماده ژله مانند موجود در مرکز دیسک گردن ضعیف و شکننده شده و از دیواره سخت خارجی، بیرون بزند؛ این عارضه با اعمال فشار برعصب ستون فقرات باعث ایجاد درد گردن یا بازو، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن ‌این نواحی می‌شود. البته باید توجه شود که گردن  درد جزو الزامی علایم دیسک گردن نیست.

دیسک گردن ممکن است به علت آسیب دیدن، بلند کردن نامناسب اجسام یا حتی خود به خود ایجاد شوند؛ بالا رفتن سن  هم نقش مهمی در ایجاد انواع دیسک‌ها از جمله دیسک گردن دارد چرا که با افزایش سن، دیسک‌های شما خشک‌تر و سخت‌تر می‌شوند و دیوار بیرونی و فیبری سخت دیسک ممکن است تضعیف شود در نتیجه دیگر قادر نخواهد بود که هسته ژله‌ای را در مرکز قرار دهد.

این ماده ممکن است از طریق یک پارگی در دیواره دیسک، خارج شده و باعث ایجاد درد در هنگام تماس با عصب شود؛ژنتیک فرد نیز در ابتلا به دیسک گردن موثر است همچنین سیگار کشیدن  و مصرف تنباکو از جمله علل ایجاد دیسک گردن و دیگر انواع دیسک است؛ انجام برخی از فعالیت‌های شغلی و تفریحی نیز می‌تواند منجر به انحطاط زودرس دیسک گردن و آسیب آن شود.

تغییر در سبک زندگی می تواند به جلوگیری از بیماری های مربوط به دیسک جلوگیری کند. تمرین حالت های بدنی مناسب و حرکات درست بدن، حفظ وزن مناسب و سلامت، ورزش منظم و عدم استعمال دخانیات می تواند کمک کننده باشد.

درمان دیسک گردن با ورزش

اکثر موارد فتق دیسک گردن پی‌آمد نوعی صدمه و آسیب دیدگی است و ورزش‌های مناسب برای هر بیمار متفاوت از دیگری است. البته در کل ضعف دیسک‌های گردن را می‌توان با نرمش‌های متداول و جلوگیری از ایجاد کشش‌هایی خاص برطرف کرد که فتق دیسک در حال درمان را تحت فشار قرار می‌دهد.

انجام ورزش‌های گردن از اهمیت بالایی برخوردار است، در صورتی که این ورزش‌ها  به شیوه‌ی صحیح انجام داده شوند، می‌توانند دامنه‌ی حرکتی، انعطاف و قدرت ستون فقرات گردنی را افزایش دهند. نرمش‌های گرم کردن بدن (راه رفتن روی تامپولین و یا بالا و پایین پریدن روی توپ ورزشی) را هر روز قبل از انجام حرکت‌های کششی انجام دهید.

بهبود و حفظ خون‌رسانی در دیسک‌ها و مهره‌های گردنی برای دستیابی به نتایج مطلوب در درمان دیسک بسیار مهم است. حتماً قبل از انجام نرمش‌های کششی یا تقویتی بدن را گرم کنید تا خون جریان پیدا کند و اکسیژن و مواد مغذی به مهره‌های گردنی برسد. بهتر است تمرین‌های تقویتی را حدوداً سه روز در هفته به صورت گسسته انجام دهید تا عضله‌های در حال تمرین و تقویت شدن فرصت تجدید قوا داشته باشد.

• پیش از شروع هر تمرین جدید با پزشک یا متخصص طب فیزیکی مشورت کنید و فعالیت را در صورت تشدید علائم متوقف کنید.

نرمش‌ها و حرکات مناسب برای دیسک گردن

فلکسورهای عمقی گردن

همان طور که گردن‌بند طبی را بسته‌اید، سر را صاف نگه دارید و چانه را رو به داخل جمع کنید. این موقعیت را حفظ کنید و سر را به آرامی ده بار پایین ببرید. سپس عضلات را شل کنید.

stroke-neck-disc-11.jpg

ورزش برای دیسک گردن

موبیلیزاسیون عصب میانی

بازو را تا ارتفاع شانه بالا ببرید. ابتدا آرنج را خم کنید، سپس به آرامی آن را به گونه‌ای صاف کنید که کف دست رو به دیوار باشد. برای افزایش کشش می‌توانید سرتان را به سمت دیگر خم کنید. 5 ثانیه در این حالت بمانید، عضلات را شل کنید و حرکت را چهار بار دیگر تکرار کنید.

stroke-neck-disc-04.jpg

تمرینات حرکتی مناسب برای دیسک گردن

موبیلیزاسیون عصب زند زیرین

بازو را تا ارتفاع شانه بالا ببرید. آرنج را خم کنید و ساعد را به گونه‌ای بچرخانید که کف دست کنار سر قرار بگیرد و نوک انگشتان رو به پایین باشد. 5 ثانیه در این حالت بمانید، عضلات را شل کنید و حرکت را 4 بار دیگر تکرار کنید.

stroke-neck-disc-05.jpg

نرمش‌های مناسب برای دیسک گردن

موبیلیزاسیون عصب شعاعی

بازویتان را کنار بدن نگه دارید و آن را رو به داخل بپیچانید، مچ دست را خم کنید و سپس بازو را عقب ببرید تا زاویه‌ی کمی با پهلو پیدا کند. 5 ثانیه در این حالت بمانید، عضلات را شل کنید و حرکت را 4 بار دیگر تکرار کنید. اگر گردنبند طبی نرم ندارید، انجام تمرین‌های زیر نیز اشکالی ندارد.

stroke-neck-disc-03.jpg

ورزش مناسب برای دیسک گردن

انقباض کتف

برای انقباض چانه صاف بایستید یا بنشینید، پشت و گردن را صاف کنید و شانه‌ها را اندکی عقب بدهید. همان طور که سر را رو به جلو نگاه داشته‌اید و خیره به روبرو نگاه می‌کنید. باید کشش خفیفی را بدون درد حس کنید؛ اگر دچار درد شدید، فوراً انجام حرکت را متوقف کنید و به پزشک مراجعه نمایید.

چند ثانیه در این حالت بمانید و حرکت را هر روز در چند نوبت ده مرتبه‌ای تکرار کنید. برای انقباض کتف در موقعیت فوق قرار بگیرید و کتف‌ها را به مدت 5 ثانیه تا جایی که می‌توانید، به هم فشار دهید. باز هم تاکید می‌کنیم که به جز کشش نباید هیچ دردی حس کنید. حرکت را هر روز ده بار تکرار کنید.

stroke-neck-disc-08.jpg

حرکات اصلاحی دیسک گردن

خم کردن گردن

گردن را با احتیاط به جلو خم کنید. به گردن فشار نیاورید و گردن را بیش از حد خم نکنید. عضلات را شل کنید و گردن را صاف کنید. حرکت را 10 بار تکرار کنید.

stroke-neck-disc-10.jpg

کاهش درد دیسک گردن با ورزش

چرخش گردن

سرتان را به آرامی به یک سمت بچرخانید، در منتهی الیه دامنه حرکتی به گردن فشار نیاورید. سرتان را به سمت دیگر بچرخانید و عضلات را شل کنید. حرکت را 10 بار تکرار کنید.

stroke-neck-disc-02.jpg

ورزش برای دیسک گردن

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر