موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ایروبیک چیست

ایروبیک چیست

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 10 آذر 1399 ساعت 19:42

وقتی خود را در حال ورزش کردن تصور می‌کنید، چه می‌بینید؟ خود را در حال بدنسازی یا وزنه‌زدن تصور می‌کنید یا در حال انجام حرکات کششی هستید؟ یا اینکه در حال انجام فعالیتی هستید که منجر به عرق کردن و تنفس بیشتر می‌شود و باعث می‌شود تا خون با سرعت بیشتری در بدن شما جریان پیدا کند و اکسیژن را به مفصل و ماهیچه‌های بدن شما برساند؟ اگر شما خود را در حالت آخر تصور می‌کنید، پس شما در حال انجام تمرینات ایروبیک هستید. ایروبیک به عنوان یکی از بهترین ورزش‌های هوازی از جمله محبوب‌‌ترین ورزش‌ها برای لاغری و کاهش وزن است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که ایروبیک چیست و آیا ایروبیک لاغر می کند؟ این ورزش چه مزایا و مضراتی می‌تواند داشته باشد و در آخر این‌که چگونه این ورزش به کاهش وزن شما کمک می‌کند؟

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

پیشنهاد: کد تخفیف دیجی کالا برای خرید انواع لباس و تجهیزات ورزشی

ایروبیک چیست؟

ورزش ایروبیک یک نوع ورزش هوازی است که معمولا به صورت دست جمعی و با انجام حرکات موزون انجام می‌شود. این ورزش روی بهبود عملکرد قلب و سیستم تنفسی تمرکز دارد و با بالا بردن سرعت سوخت ساز بدن و همین‌طور انجام حرکات قدرتی و کششی، به کاهش وزن بدن کمک می‌کند. حرکات ایروبیک معمولا با ضرب موسیقی و آهنگ انجام می‌شود و به همین دلیل تمرکز ذهنی بسیاری را در هنگام حرکات نیاز دارد.

ورزش ایروبیک معمولا در میان خانم‌ها طرفداران زیادی دارد. این ورزش از جمله ورزش‌های شاد به حساب می‌آید و علاوه بر کاهش وزن، تناسب اندام را بدون حجیم کردن عضلات با خود به همراه می‌آورد. این ورزش در حقیقت شامل طیف وسیعی از ورزش‌هاست که با توجه به آمادگی جسمانی شما می‌توان نوع آن را انتخاب کرد. پیاده‌ روی، شنا، دویدن، اسکی، قایق رانی، دوچرخه سواری و… از جمله ورزش‌های معروف ایروبیک هستند.

ورزش ایروبیک در سه مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول شما به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه شروع به گرم کردن بدن می‌کنید تا به نرخ ۵۰ تا ۶۰ درصد حدکثر ضربان قلب برسید. سپس به مدت ۲۰ دقیقه با قدرت بالا و طوری که به نرخ ۷۵ تا ۸۰ حداکثر ضربان قلب برسید، تمرین را ادامه می‌دهید. پس از آن به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه تمرین‌های خود را به منظور سرد کردن بدن خود سرد ادامه می‌دهید.

بیشتر بخوانید:شنا چه تاثیری بر لاغری دارد؟ + فواید شنا روی تناسب اندام

مزایای ایروبیک

ایروبیک روی بسیاری از جنبه‌های سلامتی شما تاثیرگذار است.

انجام تمرینات ایروبیک، نه فقط برای سلامت جسمی شما بسیار عالی است بلکه باعث سلامتی روح شما هم می‌شود. این ورزش با توجه به تمرکزی که روی عملکرد ریه‌ها و قلب شما دارد، باعث تقویت قابل توجه این دو ارگان مهم می‌شود و به کاهی بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی کمک بسیار می‌کند. علاوه بر این، ایروبیک باعث کاهش چربی خون و پیشگیری از سرما خوردگی می‌شود. جالب است که بدانید انجام منظم حرکات این ورزش، باعث آزاد شدن آندورفین در بدن می‌شود. آندورفین یک نوع مسکن طبیعی است و به احساس آرامش داشتن ورزشکار کمک بسیاری می‌کند. اسقامت عضلات بدن، یکی دیگر از مزایای این ورزش است. با انجام این ورزش، مویرگ‌های کوچک در عضلات تحریک‌ شده و باعث می‌شوند تا اکسیژن موثرتر به این عضلات برسد. از تاثیر ایروبیک بر بدن و مزایای این ورزش می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی بهتر به بدن
  • افزایش انرژی
  • افزایش میزان تحمل و استقامت بدن که به شما کمک می‌کند تا بدون این‌که خسته شوید، بیشتر ورزش کنید
  • کمک به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • کمک به کاهش ریسک ابتلا به بیماری دیابت
  • کاهش چربی بدن
  • کمک به کاهش استرس، تنش، اضطراب و افسردگی
  • بهبود کیفیت خواب

مضرات ایروبیک

حرف زدن درباره مضرات ایروبیک مانند حرف زدن درباره مضرات بغل کردن است! ایروبیک نمونه کامل تندرستی است و به همین دلیل سخت است که بتوان مضراتی برای آن پیدا کرد. این نکته را فراموش نکنید که هیچ ورزشی اگر صحیح، طبق برنامه و زیر نظر مربی انجام شود، هیچگونه ضرری برای شما نخواهد داشت. ایروبیک هم از این اصول مستثنی نیست. با این حال ممکن است که شما در حین انجام این ورزش به خاطر تجمع اسید لاکتیک در عضلات با دردهای عضلانی روبرو شوید. این موضوع را فراموش نکنید که ورزش ایروبیک، ممکن است ورزشی دشوار باشد، ولی به هیچ عنوان دردناک نیست. پس اگر دردی را در عضلات خود احساس کردید، سریعا ورزش را متوقف کنید و چند روزی را به خود استراحت دهید. شما می‌توانید با نظر پزشک یا مربی ورزشتان تمرینات دیگری را جایگزین کنید.

چقدر باید تمرینات این ورزش را انجام دهیم؟

توصیه می‌شود که برای سلامتی، تناسب اندام، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بهبود استقامت، تمرینات ایروبیک را با شدت متوسط و برای حداقل ۳۰ دقیقه در روز انجام دهید. شما حتی می‌توانید این بازه زمانی را به ۱۰ دقیقه هم برسانید. این جلسات کوتاه، هنوز هم برای سلامتی شما مفید خواهند بود و باعث بهبودهایی در تناسب اندام می‌شوند. اگرچه برای افزایش قابل توجه تناسب اندام، شما باید حداقل چند جلسه ۳۰ دقیقه‌ای در هفته را در برنامه خود بگنجانید.

برای حفظ سطح آمادگی هوازی و مزایای سلامتی ناشی از تمرینات هوازی، باید به صورت منظم یک تمرین هوازی را انجام دهید. انجام ندادن تمرینات روزانه یا ورزش کمتر باعث می‌شود تا بهره‌ای از مزایای انجام تمرینات ایروبیک نبرید.

همچنین بسیار مهم است که از بی‌تحرکی مانند نشستن مداوم برای چندین ساعت دوری کنید. شما باید سعی کنید تا علاوه بر این‌که ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید، از عادت‌هایی که باعث کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی می‌شوند، دوری کنید. برای مثال بعد از هر ساعتی که در شرکت یا اداره نشته‌اید، بلند شوید و برای چند دقیقه پیاده‌ روی کنید. یا اگر در حال تماشای تلویزیون هستید، در زمان پخش تبلیغات تلویزیونی بلند شوید و برای چند دقیقه پیاده روی کنید.

پیشنهاد: تخفیف های ویژه برای باشگاه ورزشی در تهران و سایر شهرها

ایروبیک برای لاغری

ایروبیک روی کاهش وزن تاثیر مستقیم می‌گذارد.

حتما شما هم مانند بسیاری دیگر دنبال جواب این سوال هستید که بهترین ورزش برای لاغری کدام است و این‌که آیا ایروبیک لاغر می کند؟ در دنیای مدرن امروزی، کاهش وزن و داشتن اندامی متناسب، به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده. ورزش هم یکی از اصلی‌ترین و البته اصولی‌ترین راه‌های رسیدن به تناسب اندام است. تاثیر ایروبیک بر بدن و کمک به لاغری بر کسی پوشیده نیست.

ورزش ایروبیک و کاهش وزن رابطه مستقیمی دارند. در این ورزش تمام اندام‌ها و عضلات بدن درگیر شده و سوخت ساز بدن افزایش پیدا می‌کند. اگر شما هفته‌ای سه یا چهار بار و تنها به مدت یک ساعت این ورزش‌ را انجام دهید، می‌توانید در عرض چند ما به راحتی وزن کم کنید به تناسب اندام مورد نظر خود برسید اما نوع ورزشی که انجام می‌دهید تاثیر بسزایی در لاغری شما خواهد داشت. باید در نظر داشته باشید که هر ورزشی نمی‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود. به عنوان مثال شنا کردن یک نوع ورزش ایروبیک محسوب می‌شود. اما این ورزش به خودی خود نمی‌تواند باعث لاغری شود. در حالی که پیاده‌ روی، دویدن یا دوچرخه ثابت می‌تواند کمک زیادی در لاغری داشته باشد.

ورزش ایروبیک در خانه

ایروبیک در خانه را می‌توان به راحتی انجام داد و نیازی به تهیه تجهیزات گران‌قیمت نیست. به همین دلیل آموزش ورزش ایروبیک در خانه بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. شما می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به تجهیزات تمرینات قلبی و عروقی را به راحتی انجام دهید. البته قبل از انجام آن باید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بدن خود را به خوبی گرم کنید. از جمله ورزش های ایروبیک در خانه می‌توان به طناب زدن، اسکات پرشی، شنا رفتن، شنا T شکل، کوهنوری روی زمین و حرکت پروانه اشاره کرد.

مثال‌های ورزش ایروبیک

از تمرینات هوازی که تاثیر کمتری روی بدن شما دارند می‌توان به شنا، دوچرخه سواری، اسکی واره، پیاده روی و روئینگ اشاره کرد. تمرینات هوازی که تاثیر بیشتر روی بدن شما دارند می‌توان به طناب زدن، دویدن، فوتبال بازی کردن، ژیمناستیک و تنیس اشاره کرد.

ایروبیک بهتر است یا پیلاتس؟

پیلاتس روی درک شما از بدن خود و ایروبیک روی استقامت بدن اثر می‌گذارد

هر دو ورزش ایروبیک و پیلاتس یکی از بهترین ورزش‌ها برای تناسب اندام و حفظ سلامتی هستند. اما حقیقت این شما از انجام ورزش چه نتیجه‌ای می‌خواهید؟ ورزش پیلاتس به ذهن شما کمک می‌کند تا درک بسیار بهتری از بدن خود داشته باشید. پیلاتس می‌تواند قدرت و اسقامت بدن شما را به نحو قابل چشمگیری افزایش دهد. ولی اگر شما اضافه وزن دارید و می‌خواهید وزن کم کنید، احتمالا پیلاتس، ورزش خوبی برای شما نخواهد بود. در حالی که ایروبیک با افزایش اکسیژن رسانی به عضلات شما و بالا بردن ضربان قلب، سوخت و ساز بدن و میزان چربی سوزی در بدن شما را افزایش می‌دهد. در این حالت نه فقط بدن شما قوی‌تر می‌شود، بلکه می‌توانید با سرعت بیشتری هم لاغر شوید.

مشاهدهٔ باشگاه های ورزشی تهران

از این مطلب خوشتان آمد؟  (۱۳ رای, average: ۳٫۲۳ از ۵)
Loading...


این مطلاب را هم بخوانید:

تی آر ایکس چیست و چگونه باعث لاغری می شود؟

ایکس بادی چیست و چه کمکی به لاغری و تناسب اندام می‌کند؟

تمرینات کاردیو چیست و چرا باید آن را جدی بگیریم؟

ورزش سی ایکس ورکس چیست و چه تاثیری بر لاغری دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر