سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اولین پرچم المپیک در کدام ورزشگاه به اهتزاز درآمد

اولین پرچم المپیک در کدام ورزشگاه به اهتزاز درآمد

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 03 آذر 1399 ساعت 15:00

پرچم المپیک برای اولین بار در کدام ورزشگاه به اهتزاز درآمد را از سایت نکس درجه دریافت کنید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آشنایی با پرچم المپیک

https%3A%2F%2Fimages.hamshahrionline.ir%2Fimages%2F2012%2F5%2FOlympics-falaq.jpg

این پرچم در واقع بر ایده‌ جهانی بودن رقابت‌های المپیک انگشت می‌گذارد. پنج حلقه، نماد گردهمایی مردم پنج قاره.پرچم المپیک، پرچمی سفید با پنج حلقه‌ رنگی. رنگ حلقه‌ها عبارتند از آبی، زرد، سیاه، سبز و قرمز.

پیر کوبرتن، "پدر بازی‌های المپیک مدرن" ، مفهوم این پرچم را چنین شرح می‌دهد: «این طراحی در واقع یک طراحی سمبلیک است. پنج حلقه‌ پرچم المپیک، سمبل پنج قاره‌ جهان هستند که مردم آنها در المپیک گرد هم می‌آیند. شش رنگ موجود در پرچم (به همراه سفید پس‌زمینه) همان شش رنگی هستند که هم اکنون (۱۹۳۱ میلادی) در تمام پرچم‌های ملی کشورها در وجود دارند».
 بر اساس گفته‌های کوبرتن، شش رنگ موجود در پرچم المپیک، نماد "مردم" جهان هستند. بنابراین، این باور اشتباه را باید به‌دست فراموشی سپرد که هر حلقه، نماد یکی از قاره‌هاست.
 
پیر کوبرتن فرانسوی (۱۸۶۳-۱۹۳۷) مربی علوم تربیتی، مورخ، برنده‌ جایزه‌ نوبل و فعال حوزه‌ ورزش بود که پدر بازی‌های المپیک مدرن نامیده می‌شود. کمیته‌ بین‌المللی المپیک به ابتکار کوبرتن در سال 1894 پایه‌گذاری شد. دو سال بعد و به همت این کمیته، نخستین دوره‌ رقابت‌های المپیک در آتن یونان، خاطرات هزاران ساله‌ رقابت‌های المپیک یونان باستان را از دل خاک بیرون کشید.

http%3A%2F%2Fimages.hamshahrionline.ir%2Fimages%2Fupload%2Fnews%2Fpose%2F8612%2Fcobertin1222-md.jpg

پرچم المپیک در آغاز این بازی‌ها و در جشن افتتاحیه، به ورزشگاه محل برگزاری رقابت‌ها آورده می‌شود. از زمان بازی‌های المپیک ۱۹۶۰ که در رم ایتالیا برگزار شد، پرچم به‌صورت افقی وارد ورزشگاه می‌شود و سپس به احتزاز درمی‌آید. حمل پرچم به داخل ورزشگاه، توسط قهرمانان صاحب‌نام ورزشی یا افراد مشهور صورت می‌گیرد. افرادی که به‌عنوان مثال در عرصه‌ اجتماعی خدمات شایسته‌ای انجام داده‌اند.
 
پرچم پس از ورود به ورزشگاه به احتزاز در می‌آید و تا روز پایانی المپیک و در طول همه‌ بازی‌ها برافراشته نگهداشته می‌شود. زمانی که پرچم المپیک پایین کشیده شود بدان معنا است که بازی‌های المپیک به پایان رسیده‌اند.
 
در پایان رقابت‌ها، شهردار شهری که المپیک آن پایان یافته، پرچم را به مقامات شهری که بناست المپیک بعدی در آن برگزار شود، تحویل می‌دهد. 

 تاریخچه‌ تولد پرچم المپیک
 
کوبرتن در صحبت‌های خود اشاره می‌کند که پرچم المپیک نماد حضور تمام ملل از تمام قاره‌های جهان است. با وجود این از زمان شکل‌گیری بازی‌های المپیک به اصطلاح "مدرن" در سال ۱۸۶۰ در آتن، اولین دوره‌ای که شرکت‌کنندگان از تمام قاره‌ها حضور داشتند، المپیک ۱۹۱۲ در استکهلم سوئد بود.
 
یک سال پس از این تاریخ، در سال ۱۹۱۳، برای اولین بار پنج حلقه‌ رنگین به عنوان پرچم، توسط کوبرتن متولد شدند. وی این حلقه‌ها را با دست کشید و به پنج رنگ مختلف رنگ‌آمیزی کرد تا "نماد حضور ملل مختلف از تمام قاره‌ها باشند": این شرحی بود که وی در گزارش المپیک خود در اوت ۱۹۱۳ بر حلقه‌های رنگین داد. کوبرتن درسال ۱۹۱۴ در کنگره‌ المپیک در شهر پاریس این نماد المپیک را رسماً معرفی کرد.
 
وقوع جنگ اول جهانی مانع آن شد تا افتتاحیه‌ بازی‌ها طبق برنامه در سال ۱۹۱۶ در برلین جشن گرفته شود. چهار سال بعد بود که باز هم پرچم المپیک در کشور بلژیک به احتزاز درآمد.
 
مفهوم جهانی بودن این رقابت‌ها که در قالب حلقه‌ها و پرچم متبلور می‌شود، زاییده‌ ایده‌ای نو در سال‌های آغازین سده‌ بیستم میلادی است. ایده‌ای که وحدت ملت‌های جهان را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد و در مقابل ملیت‌گرایی افراطی و رقابت ناسالم کشورها موضع‌گیری می‌کند.

منبع: دویچه‌وله

منبع مطلب : www.hamshahrionline.ir

مدیر محترم سایت www.hamshahrionline.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

نمایشگاه - سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

اسناد المپیک، به مناسبت برگزاری رقابت های المپیک 2016 «ریو»

مقدمه

یونانیان باستان جشن های مذهبی موسوم به المپیک را برای احترام به خدای خود زئوس و در صحن المپیا برگزار می کردند. مردان آزاد که وقت و ثروت کافی داشتند می توانستند در آن شرکت کنند. دوره های اولیه فقط شامل مسابقه های دو بود ولی به مرور برخی از رشته ها مانند کشتی، بوکس و ورزش های پنجگانه نیز به آن اضافه شد. در پایان هر رقابت حلقه تاج ساخته از شاخ زیتون بر سر برندگان گذاشته می شد.
المپیک از سال 776 قبل از میلاد آغاز و هر چهار سال یکبار تکرار می شد. یونانیان فاصلة بین دو دوره را المپیا می نامیدند. برگزاری رقابت ها تا سال 394 بعد از میلاد ادامه داشت. در این سال به دستور تئودوسیوس دوم، امپراطور روم تعطیل شد.
پس از وقفه ای 1500 ساله، بازی های المپیک با کاوش های کورتیوس، باستان شناس آلمانی در تپه های المپیا و تلاش های پیگیر «بارون دو کوبرتن» احیا شد. دوکوبرتن در 1889م. همایشی در پاریس برپا و بازی های المپیک را با الهام از همنام باستانی آن احیا کرد. او شعار المپیک را سریعتر، بالاتر و قوی تر قرار داد.
نخستین المپیک دورة جدید در 1896م. و در آتن برگزار شد و پس از آن هر 4 سال یکبار رقابت ها در شهرهای تعیین شده برگزار می شود و فقط سه دوره از بازی ها به دلیل تلاقی با جنگ های جهانی انجام نشد.
در حال حاضر مسابقات المپیک به صورت تابستانی و زمستانی و در فاصله دو ساله از هم برگزار می شود. از المپیک تابستانی 1960م. بازی‌های المپیک معلولان با نام پاراالمپیک نیز به المپیک تابستانی اضافه شد. 
چندین سازمان بین المللی در برگزاری بازی ها نقش ایفا می کنند که با هم نهضت المپیک را تشکیل می دهند که کمیتة بین المللی المپیک مهمترین آنهاست. این کمیته مسئول حل مشکلات، تعیین شهر میزبان و مسئول تصمیم گیری های مهم و برنامه ریزی برای رقابت هاست. رقابت های دورة جدید به نسبت باستان خود در برخی موارد گسترش یافته و در مواردی تغییر کرده است. و کمیتة بین المللی المپیک به عنوان مسئول برگزاری در هر دوره پیشنهادهای دریافتی را بررسی و در صورت تأیید اجرایی می کند.
امروزه در رقابت های المپیک برنامه های مختلفی به اجرا در می آید که برخی از آن ها عبارتند از: مراسم افتتاحیه: در این مراسم نمایشی از فرهنگ و هنر شهر میزبان به نمایش گذاشته می شود و سپس کشورهای شرکت کننده در رقابت ها رژه می روند. بر طبق سنت المپیک ورزشکاران یونانی در ابتدا و ورزشکاران کشور میزبان در انتهای گروه رژه قرار می گیرند و سایر کشورها به ترتیب الفبای لاتین در ورزشگاه اصلی المپیک رژه می روند.
 مراسم اختتامیه ابتدا با ورود حمل کنندگان پرچم از هر کشوری در یک ردیف آغاز می شود و به دنبال آن‌ها سایر ورزشکاران بدون هیچ نشانه ای همراه با هم رژه می روند. این برنامه از المپیک 1956 به پیشنهاد دانش آموزی از ملبورن به اجرا درآمد و با این هدف ورزشکاران کشورهای مختلف در کنار یکدیگر یک ملت خواهند بود.
 پرچم بازی های المپیک پنج حلقة به هم پیوسته به رنگ های آبی، زرد، سیاه، سبز و قرمز در زمینه ای سفید رنگ است. حلقه های المپیک نماد 5 قاره است که برای اولین بار در المپیک 1920 «آنتورپ» بلژیک به اهتزاز درآمد.   مراسم روشن کردن مشعل المپیک به دوران باستان برمی گردد. مشعل سمبل مرگ و تولد دوبارة قهرمانان یونان بود که در آغاز رقابت ها روشن و در طول مسابقات می سوخته است. در المپیک اولیه مشعل دست به دست نمی شد. در المپیک 1930 برلین برای اولین بار مراسم دست به دست شدن مشعل انجام شد. در حال حاضر برای هر المپیک یک مشعل جدید در محل اصلی المپیای یونان روشن می شود و پس از گرداندن آن در سراسر یونان به شهر میزبان تحویل داده می شود. مشعل پس از آنکه دور تا دور کشور میزبان گردانده شد به وسیلة نفر آخر که معمولا یکی از ورزشکاران موفق و برجسته کشور میزبان است به ورزشگاه اصلی منتقل و تا روز اختتامیه روشن می ماند.
رقابت های المپیک 2016 ریودوژانیرو از 5م آگوست تا 21م آگوست(15م مرداد تا 31م مرداد) در ریودوژانیروی برزیل برگزار می شود. به همین مناسبت اداره‌کل اطلاع‌رسانی و ارتباطات(گروه ارتباطات آرشیوی) گزیده‌ای از اسناد مرتبط با المپیک را در 18 عنوان و 33 برگ انتخاب و در وبگاه سازمان به نمایش گذاشته است.
 

منبع مطلب : www.nlai.ir

مدیر محترم سایت www.nlai.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

پرچم المپیک ۱۰۰ ساله شد

https%3A%2F%2Fstatic1.ilna.news%2Fthumbnail%2F0AZ6RPoSLtRA%2FXWHCw76VBsxV-gjMD_1vCetw5eCq7S04hX6xsI6ISfTD_yl-j66fW7VVozzx0Z7LaClO0doGL7c%2C%2F177665-211.jpg

سمبل المپیک نمادی از اتحاد ۵ قاره مختلف و دیدار ورزشکاران آنها در جریان بازی های المپیک است که به یکی از معروفترین سمبل های دنیا تبدیل شد.

پرچم المپیک که یکی از شاخصترین نمادهای مربوط به بازی‌های المپیک به شمار می‌رود ۱۰۰ ساله شد.

به گزارش ایلنا، پرچم المپیک با ۵ حلقه رنگی به هم متصل ۱۰۰ سال قبل در کنگره المپیک پاریس به مناسبت بیستمین سالگرد جنبش المپیک برای اولین بار مورد تأیید قرار گرفت.

پیر د کوبرتین(بنیانگذار بازی‌های المپیک مدرن) برای اولین بار حلقه‌های به هم پیوسته را در ۱۳ جولای ۱۹۱۳ طراحی کرد. به زودی حلقه‌های طراحی شده روی پرچم المپیک در استادیوم چتبی الکساندریا برای اولین بار به اهتزاز در آمد.

کوبرتین مدتی بعد در روز ۱۷ ژوئن سال ۱۹۱۴ طرح خود را به کنگره المپیک ارائه کرد و پرچم المپیک به طور رسمی مورد تصویب کنگره قرار گرفت. هر چند این پرچم با توجه به تعطیلی بازی‌ها در سال‌های میانی جنگ جهانی اول تا سال ۱۹۲۰ به طور رسمی در بازی‌ها به اهتزاز در نیامد. پرچم مزبور در موزه بازسازی شده المپیک در لوزان سوئیس نگهداری می‌شود.

سمبل المپیک نمادی از اتحاد ۵ قاره مختلف و دیدار ورزشکاران آنها در جریان بازی‌های المپیک است که به یکی از معروف‌ترین سمبل‌های دنیا تبدیل شد.

منبع مطلب : www.ilna.news

مدیر محترم سایت www.ilna.news لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر


  • آخرین مطالب
  • گوناگون