موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

شایع ترین آسیب بدنی در شنا

شایع ترین آسیب بدنی در شنا

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 06 آذر 1399 ساعت 19:51

تکرار حرکات، فشار بیش از حد و انجام نادرست حرکات در ورزش شنا می تواند باعث ایجاد آسیب در مفاصل و عضلات شود.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

با توجه به اینکه در ورزشی شنا برخوردی بین ورزشکاران وجود ندارد و در داخل آب انجام می شود، معمولا درصد آسیب ها پایین است. با این حال تکرار زیاد حرکات و فشار بیش از حد، همچنین انجام نادرست حرکات می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مفاصل و عضلات شود. معمولا اکثر آسیب ها جنبه مزمن دارند و به تدریج خود را نشان می دهند.

آسیب های ستون فقرات:

     -  آسیب های ناحیه گردن : کنترل تنفس یکی از موارد مهم در شنا می باشد. بیشتر شناگران توجه زیادی بر روی زمان بندی نفس گیری دارند ولی ممکن است بر روی حرکت گردن دقت لازم را بعمل نیاورند. تکرار زیادی حرکات گردن و یا تکنیک نامناسب می تواند باعث ایجاد فشار و درد در این ناحیه شود.

     -  آسیب های ناحیه کمر :  آسیب در این ناحیه غالبا در شنای پروانه و به علت افزایش بیش از حد در قوس کمری ایجاد می شودکه در شنای قورباغه نیز می تواند وجود داشته باشد. این حالت باعث فشار در قسمت انتهایی فقرات کمری و ایجاد درد می شود، که در صورت تکرار زیاد و نادرست حرکات و عدم انجام حرکات اصلاحی، می تواند منجر به شکستگی و لیز خوردگی در مهره گردد.

آسیب های اندام فوقانی:

    - آسیب مفصل شانه :

۱- شایعترین ناحیه ای که در شنا دچار آسیب می شود، مفصل شانه است. یکی از مهمترین آنها به عنوان شانه شناگران شناخته می شود که علت آن فشار بیش از حد بر روی عضلات  چرخاننده شانه (روتاتورکاف) می باشد (عضله دوسر بازویی معمولا بیشتر دچار التهاب وکشیدگی می شود) که این امر بخاطر  تکرار  بسیار زیاد حرکات چرخشی شانه و خصوصا وضعیت نامناسب دست موقع ورود به آب اتفاق می افتد. البته عدم تعادل بین عضلات کمربند شانه ای و یا کوتاهی عضلات در این منطقه نیز می تواند زمینه ساز بروز درد و التهاب گردد .

۲- یکی دیگر از موارد شدید در شانه، آسیب به لبه مفصلی (لابروم) می باشد که می تواند کار را به جراحی بکشاند.

آسیب های اندام تحتانی: 

     -  آسیب مفصل زانو : عارضه زانوی شناگران نیز از موارد شایع در این رشته و خصوصا در شنای قورباغه  می باشد. علت این مساله باز و بسته شدن مکرر زانو همراه با چرخش داخلی ران می باشد که باعث ایجاد فشار مداوم در سمت داخل زانو می گردد.

گرفتگی عضلانی:

 عضلات پا و بازو از مناطق شایعی هستند که می تواند دچار گرفتگی شوند. در این موارد عضله منقبض شده در همان حال باقی مانده، ریلکس نمی شود و موجب درد  و سفتی در محل گرفتگی می شود. این مساله عموما به علت خستگی و یا ضعف عضلات رخ میدهد.

مشکلات گوش:

یکی از مشکلاتی که در ورزش شنا پیش می آید، عارضه گوش شناگر است که ناشی از التهاب کانال گوش خارجی می باشد و علت آن عفونت باکتریایی یا قارچی میباشد. این مشکل عموما  بر اثر خشک نکردن مجرای گوش خارجی ایجاد شده  و علامت بالینی آن  درد و خارش گوش با یا بدون ترشح می باشد.

 فیزیوتراپیست رضا کاظمی مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر