موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

قرص گردن درد عصبی

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 22 دی 1399 ساعت 23:26

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان قرص گردن درد عصبی را مطالعه خواهید کرد.

neckandspine.jpg

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

  برای درمان گردن درد باید هم از اناتومی گردن در حد مختصری اطلاع داشته باشیم و هم بدانیم گردن درد تنها در صورتی اصلاح می شود که ما در وضعیت ایستاده نشسته و خوابیده وضعیت گردن خود را اصلاح کنیم  و تعداد کمی از ورزش های متناسب با مشکل خود را در زندگی بگنجانیم و همیشه آنها را انجام دهید . در تجربه طولانی مدت ما در کنترل گردن درد و درمان درد گردن  حتی سخت ترین بیماری هایی که موجب گردن درد می شوند مانند دیسک گردن  هم کنترل می شوند

 ستون مهره های گردنی ذارای 7 مهره می باشدودر بین مهره ها غضروفی که عمدتا  متشکل از اب میباشد  و دیسک نام دارد  قرار دارد. هم ساییدگی خود مهره ها ( ارتروز گردن ) و هم بیرون زدگی دیسک  بین مهره ها ( دیسک گردن ) می توانند عوامل گردن درد باشند.

عضلات روی یک یا چند مفصل گردن را می پوشاند و با توجه به کوتاهی این عضلات می تواند خود عامل بسیاری از گردن درد ها باشد.هر عضله در هر دو انتهای خود تبدیل به یک قسمت سخت و بافت فیبری به نام  تاندونی می شود که رابط  استخوان و زواید استخوانی گردنی است و در کشیدگی ها , ضربات و وضعیت های بد گردن در هنگام خوابیدن می تواند عامل درد شدید گردن باشد. بسیاری از موارد این ناراحتی ها را به ارتروز گردن نسبت می دهند در حالیکه کاملا پاتولوژی متفاوت و درمان درد گردن راحتی دارد.

مرکز درمان های غیر جراحی گردن درد : ۶۶۵۷۶۹۹۱ _ ۶۶۹۱۴۶۵۰

وضعیت گردن و اهمیت درمان گردن درد

گردن هم باید وزن سر را تحمل کند ,  از طرفی باید انعطاف پذیری بیشتری از همه ستون فقرات داشته باشد ، پس ذاتا استعداد گردن درد در همه وجود دارد .  از سوی دیگر عنصر مهم نخاع و قسمت مهمی از سیستم عصبی مرکزی بدن از بین مهره های گردن عبور می کند و خصوصا این مورد اهمیت توجه به گردن و اسیب های انرا بالا میبرد (به نوعی اهمیت گردن درد وبیماری های مرتبط با ان خصوصا دیسک گردن و آرتروز گردن به این دلیل بالاتر از سایر نقاط است)

در ناحیه کمر حتی در شدیدترین موارد اسیبی به نخاع وارد شود در حالی که در گردن حتی یک ارتروز یا دیسک پیشرفته به راحتی به نخاع اسیب می رساند و مشکلات جبران ناپذیری ایجاد می کند. بنابراین باید  حتی به گردن درد های کوچک هم توجه شود.

h9991532_001.jpg

حال چگونه می توان از این منطقه حساس بدن که از طرفی مسوول بیشترین میزان تحرک پذیری ستون فقرات می باشد و از طرفی باید حافظ فرمانده قسمت های مهمی از بدن (سیستم نخاع مرکزی ) باشد محافظت کرد و اجازه بروز درد گردن را نداد؟

قوس کوچکی در گردن درست بالای استخوان کتف  وجود دارد که به آن برآمدگی گردن می گویند،به هنگام بر پا ایستادن، سرباید درست بالای کمربند  شانه ای قرار گیرد و در این حالت خمیدگی کوچک و قابل مشاهده ای را درگردن  تشکیل می دهد.  بسیاری  دیده می شود مردم ناخوداگاه  سر خود را جلوتر از بدن می کیرند  و چانه را به جلو به سمت جلو می آورند. بدین ترتیب تقعر ذاتی  گردن (لوردوز) تغییرمی یابد  ودر این حالت نسبتا شایع  مفاصل (فاست های )قسمت های پایین گردن نسبتاً به سمت جلو خمیده می شود، در حالی که فاست های  قسمت فوقانی گردن و سر به عقب خمیده می شوند. این وضعیت  نسبتا شایع خصوصا در خانم های خانه دار و کسانی که ورزش نمی کنند زیاد دیده می شود و به ترتیب ابتدا موجب ایجاد ارتروز گردن و در مرحله بعد دیسک گردن می شود وحتی در مراحل اولیه بدون ایجاد دیسک گردن و ارتروز گردن و تنها با فشاری که روی عضلات و لیگامان ها وارد می کند موجب  گردن درد می شود.

گاهی بیماران عنوان می کنند که گردن درد سمت راست دارند و به نظرشان اهمیت بیشتر یا کمتر از گردن درد سمت چپ دارد و ما تاکید می کنیم که درمان گردن درد در دوسمت یکی است و ربطی به مسایل قلبی و گوارش و .. ندارد.

علت گردن درد و درمان آن

در بسیاری از موارد درد گردن خود را در نقطه ای دورتر از محل آناتومیک خود نشان میدهد مثلا ما بیماران زیادی درکلینیک پیشگام داشته ایم که با درد شانه مراجعه کرده اند و با کار روی گردن درد آنها درد شانه بهبود یافته است . یا برعکس ممکن است فرد درد گردن دارد اما منشا و سرچشمه درد نقطه دیگری است مثلا بیماری های دندان درد و یا ناراحتی های قلبی که گاهی خود را به صورت گردن درد بروز میدهند.

درمان گردن درد در کلینیک پیشگام:

در زمینه درمانی بسته به نوع ضایعه تشخیص داده شده درکلنیک طب فیزیکی و توانبخشی پیشگام با استفاده از درمان های دستی ستون فقرات ابتدا وضعیت طبیعی ستون فقرات تنظیم و تطبق می شود و با دستگاه های پیشرفته  طب فیزیکی و فیزیوتراپی یا با روش های طب سوزنی و اوزون درمانی و رادیو فرکوانسی درد و التهاب کاهش میابد .استفاده از تخت مدرن دکامپرشن فشار از روی دیسک و ارتروز و غیره برداشته می شود .‌اموزش ورزش استفاده از بیوفیدبک و اموزش ارگونومی اقدامات تکمیلی و نگهدارنده ما جهت جلوگیری از رجعت بیماری می باشد.

در موارد بسیار خاص گردن درد و خصوصا دیسک گردن که به درمانهای ساده تر جواب نمی دهد و در بیماران حاد تزریقات مفصلی یا اپیدورال یا اوزون تراپی از برنامه های درمانی مرکز پیشگام می باشد.

توصیه موکد ما به بیماران این است که در صورتی که درد گردن بیش از یک هفته به طول می انجامد,  در صورتیکه همراه با بی حسی یا دردهای سوزشی یا گزگز و مورمور در دستها می باشد لزوما به دیسک گردن ویا یک حمله ارتروز گردن فکر کنید و جهت  درمان به پزشک متخصص رجوع کنید و اجازه ندهید که بیماری به حدی پیشرفت کند که تنها درمان ان جراحی باشد.

مرکز درمان غیر جراحی درد گردن : ۶۶۵۷۶۹۹۱ _ ۶۶۹۱۴۶۵۰

1.  درد گردن به دلیل گرفتگی و گشیدگی عضلات و تاندون ها و لیگامان = گردن درد ناگهانی 

خشکی عضلات گردن معمولاً به خاطر حرکات و رفتارهایی از قبیل موارد زیر ایجاد می‌شود:

  • وضعیت نامناسب بدن هنگام راه رفتن و نشستن
  • کار کردن طولانی مدت پشت میز بدون تغییر دادن وضعیت
  • خوابیدن در حالتی که گردن در وضعیت نامناسبی قرار گیرد.
  • تکان خوردن سریع و با شتاب گردن در حین ورزش

images.jpg

هفت قطعه استخوان موجود در ستون فقرات گردنی (مهره‌های گردن) به وسیله رباط‌ها و عضلات به یکدیگر متصل شده‌اند. رباط‌ها و عضلات، بافت‌های محکمی هستند که مانند طناب‌های ضخیم، این قطعات را به هم وصل می‌کنند. وقتی که یک فشار شدید و ناگهانی به ناحیه گردن وارد می‌شود، برای مثال هنگام بروز سوانح رانندگی یا زمين خوردن شديد که باعث خم شدن ناگهانی گردن می‌شود، ممکن است یک یا چند تا از این بافت‌های نرم، دچار رگ به رگ شدن (کشیدگی) یا پارگی شود.

شایع‌ترین علائم گرفتگی و کشیدگی عضلات گردن، احساس درد به خصوص در قسمت پشت گردن است که با حرکت دادن گردن، شدیدتر می‌شود.

کشیدگی گردن نیز مانند کشیدگی سایر قسمت‌های بدن، معمولاً به تدریج با گذشت زمان و انجام درمان مناسب بهبود پیدا می‌کند. ممکن است شما مجبور باشید که از یک گردنبند نرم در اطراف گردن خود استفاده کنید تا به پشتیبانی سر توسط گردن کمک کند و فشار وارد بر لیگامان‌ها را کاهش دهد تا لیگامان‌ها فرصت کافی برای بهبود یافتن داشته باشند.

داروهایی از قبیل آسپرین یا ایبوپروفن می‌تواند به علت گردن درد و ورم در ناحیه گردن کمک کند. داروهای شل کننده عضلات هم می‌تواند در رفع گرفتگی عضلات گردن مؤثر باشد. شما می‌توانید برای کمک به بهبود گردن در 2 یا 3 روز اول بعد از آسیب دیدگی، هر روز چند مرتبه و هر مرتبه حدود 15 تا 30 دقیقه، یک بسته یخ بر روی گردن بگذارید. این کار باعث کاهش التهاب و ناراحتی گردن می‌شود. استفاده از گرما به خصوص گرمای مرطوب هم می‌تواند به شل کردن عضلاتی که دچار گرفتگی شده‌اند کمک کند، اما گرما نباید خیلی زود بعد از آسیب دیدگی استفاده شود.

سایر گزینه‌های برای درمان گرفتگی گردن  عبارت است از:

  • ماساژ دادن ناحیه آسیب دیده
  • استفاده از امواج اولتراسوند
  • کشش گردن
  • ورزش‌های هوازی و ایزومتریک
  • استفاده از دستگاه جدید رادیوفرکوانسی و RF تراپی

اغلب علائم کشیدگی گردن در مدت 4 تا 6 هفته برطرف خواهد شد. اما برای بهبود کامل آسیب دیدگی‌های شدید، ممکن است به زمان طولانی‌تری نیاز باشد.

 2 .  آرتروز گردن

ارتروز گردن در واقع پیری غضروف متصل کننده مهره های گردن در اثر کار اضافه کشیدن از گردن یا در اثر افزایش سن می باشد که معمولا با استخوان سازی لبه مهره ها موجب فشار روی عصب و دردهای ارجاعی و شدیدی در ناحیه گردن می باشد.

cervical_arthritis_dyn.jpg

آرتروز گردن یکی از بیماری هایی است که معمولا با گذشت زمان و کهولت سن گریبانگیر افراد می شود ولی برخی عوامل نظیر طرز نشستن های اشتباه و یا تصادف احتمال بروز به این مشکل را در افرد جوان نیز زیاد می کند. این بیماری با درد همراه است لی توسط روشهای غیر جراحی می توان تا حدودی آنرا مهار نمود.

حمله ارتروز گردن بعد از ایجاد ارتروز اولیه هرازچند گاهی و با اضافه بارو فشاری که روی قسمت های درگیر  ایجاد شده موجب دردهای شدید گاهگاهی برای بیمار می شود.

درمان بیماری آرتروز گردن به روش های مختلفی صورت می گیرد که بسته به نوع و شدت بیماری فرد مراجعه کننده، پزشک متخصص طب فیزیکی و  توانبخشی درمان آرتروز گردن متناسب با نوع و درجه بیماری تجویز می نماید. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گردن درد ناشی از آرتروز گردن و درمان های آن به مقاله علائم آرتروز گردن و درمان آن مراجعه فرمایید.

3- گردن درد به دلیل دیسک گردن

بیماری  دیسک گردن و گردن درد های ناشی از آن  معمولا از 30 سالگی به بعد ایجاد می‌شود، هر چند در بعضی افراد بنا به شغلشان و در بعضی با علل نامعلوم ممکن است در سنین پایینتری هم ایجاد شود. قابل ذکر است که ضربه و تروما سن نمی شناسد و در هر سنی که ضربه شدید باشد می تواند موجب پارگی ماده فیبروزی دور دیسم و هرنیاسیون شود. این ضربه خصوصا در تصادفات اتوموبیل  می تواند موجب دیسک شود.

cervical-herniated-disc.gif

كاربران كامپیوتر و افرادی با افرادی که  كه سرشان در یك وضعیت  طولانی و یکنواخت قرار دارد با انجام ورزش های تقویتی و کششی گردن و با رعایت ارگونومی و قوانین صحیح کار با کامپیوتر می توانند ازایجاد دیسک گردن جلوگیری كنند.

مهمترین علامت دیسک گردن ، درد گردن می باشد که در دست ها انتشار می یابد. در بسیاری از موارد همراه با گزگز و مور مور می باشد . سرد شدن دست ها یا درد ناحیه شانه و درد کتف هم از علایم شایع دیگر است .

اساس درمان در 90 %  موارد غیر جراحی است و بسته به شدت  دیسک گردن فرق می كند.  درمانها شامل استراحت ,  دارو ,  درمان های دستی و مانیپولاسیون ستون فقرات توسط متخصص,  طب سوزنی,  تزریقات اپیدورال یا اینترافورامینال و ازن درمانی و رادیوفرکوانسی می باشد. جهت اطلاع کامل از بیماری دیسک گردن و درمان های ان به مقاله دیسک گردن علائم و درمانهای غیر جراحی مراجعه کنید 

تلفن ۶۶۵۷۶۹۹۱

4- گردن درد عصبی 

بسیاری از گردن دردها به دلیل تنش های عصبی تشدید می شود . مثلا یک  آرتروز گردن کوچک به دلیل درد گردن تشدید می شود . یعنی در واقع به دلیل عصبی شدن یک ذره بین روی درد گردن می افتد و علت زمینه ای را تشدید می کند . این که ما بگوییم صرفا به دلیل عصبی شدن دچار گردن درد و یا مثلا دیسک گردن شدیم اصلا واژه درستی نیست. بعضی پماد برای گردن درد مانند پماد روماتکس می تواند در این موارد کمک کننده باشد.

5- درد گردن و شانه راست ، درد گردن و شانه چپ

درد گردن و شانه چپ خیلی وقت ها با دردهای قلبی اشتباه می شود . بسیاری از بیماران دارای گردن درد با انتشار به سمت چپ آنژیوگرافی و اکو و همه موارد قلبی را انجام می دهند و سپس به نزد متخصص طب فیزیکی جهت درمان مراجعه می کنند . عموما دردهای قلبی در حالت استراحت کم می شود ولی دردهای گردن خصوصا با منشا دیسک گردن با استراحت تشدید می شوند. بعضی از بیماران هم درد گردن و شانه راست دارند و منشا این درد شانه در واقع همان گردن می باشد. گاهی وقت ها هم فقط نقطه ای در شانه به نام نقطه گردنی تحریک می شود و درد فقط در شانه است اما منشا آن در گردن می باشد و بدن درمان گردن درد درمان نمی شود .

6- گردن درد و درد پشت سر 

بسیاری از گردن دردها می توانند موجب سرددرد شوند . درگیری عصب های پس سری بزرگ و کوچک که در بسیاری از موارد ناشی از درگیری مفاصل گردن می باشد هم عامل دیگری برای گردن درد می باشد. 

7- علت سوزش و گردن درد 

فشار عوامل ایجاد کننده گردن درد روی اعصاب بزرگ موجب گردن درد و دردهای انتشاری می شود و فشار بر روی فیبرهای کوچک عصبی موجب سوزش گردن و احساس گزگز و مور مور روی گردن می شود. با درمان اصلی در گردن این سوزش هم به تدریج متوقف خواهد شد و درمان جداگانه ای نمی طلبد ، هر چند درمان دارویی مانند گاباپنتین ، پره گاباپنتین و دولاکستین در درمان سوزش گردن موثر می باشد. 

۸_ گردن درد بعد از خواب 

درد گردن بعد از خواب معمولا به دلیل پوزیشن بد گردن بر روی بالش و تحریک اعصاب و عضلات می باشد . هر چند سینوزیت ، دیسک گردن و تحریک مفصل ها یا فاست های گردنی هم ممکن است عامل دیگری برای گردن درد بعد از خواب و گاها سردرد بعد از خواب باشند. 

9- گردن درد ارجاعی

گاهی درد گردن بعد از لمینت دندان و روکش دندان ایجاد می شود که به دلیل درماتوم جنینی مشترک بین دندان و گردن می باشد.گردن درد و عفونت و خصوصا عفونت غدد لنفاوی هم ممکن است ایجاد شود. قرص گردن درد در این شرایط انتی بیوتیک است ولی برای دیسک گردن ممکن است داروهای ضد التهابی باشد . لذا همواره قرص گردن درد یکسان نیست.

بهترین درمان خانگی برای گردن درد چیست

بهترین درمان خانگی گردن درد استفاده از پماد های ضد التهابی مانند سالیسیلات و دیکلوفناک ، استفاده از گردن بند های ابری نرم و انجام ورزش های گردن می باشد . توصیه می کنیم در روزهای اول شروع گردن درد ، ورزش گردن را انجام ندهید و بعد از کاهش درد گردن می توانید ورزش برای گردن درد را شروع کنید . 

درمان گیاهی برای گردن درد

استفاده از سنجد ، سیاهدانه و عسل ، دارچین  و اویشن می تواند در کاهش دردهای گردن موثر باشد. استفاده از روغن سیاهدانه و روغن شترمرغ هم به گونه ای که کل گردن را چرب کند و به مدت 15 دقیقه و سه بار در روز بر روی گردن قرار بگیرد در درمان گردن درد موثر است. شاید بتوان گفت بهترین روغن گیاهی برای گردرد و گرفتگی گردن سیاهدانه می باشد .بهترین پماد برای گردن درد پمادهایی است که ارنیکا داشته باشد مانند پماد رماتکس  

untitled-1.png

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر