موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

پشت گردنم درد میکنه علتش چیه

پشت گردنم درد میکنه علتش چیه

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 27 آبان 1399 ساعت 13:55

درد گردن چیست؟

از نظر آناتومیک گردن از ستون مهره­ ها که از جمجه تا تنه ادامه دارد، تشکیل شده ­است. استخوان ­ها، رباط­ ها و ماهیچه­ های گردن، سر را حمایت می کنند و آن را قادر به حرکت می­ کنند. هرگونه اختلال، التهاب، یا آسیب می ­تواند باعث درد یا سفتی گردن شود. بسیاری از افراد درد یا سفتی گردن را گهگاه احساس می­ کنند. در بسیاری از موارد، گردن درد به علت حالت بدنی بد یا استفاده ی زیاد از گردن است. گاهی گردن درد به علت آسیب در اثر افتادن، ورزش یا جابه جایی مهره­ ها است.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

علائم همراه با  گردن درد چیست؟

با توجه به این که علل متنوعی می توانند موجب  گردن درد شوند، علائم بسیار متفاوتی ممکن است همراه با آن وجود داشته باشد. البته علت اصلی که فشار یا کشیدگی عضله به علت حالت نامناسب طولانی مدت بدن و یا خوابیدن با حالت نامناسب است، معمولا به تنهایی دیده می شود. اما ممکن است در شرایط اورژانس درد در چانه، تهوع و استفراغ یا تب و سردرد نیز به همراه آن دیده شود. به علاوه ممکن است در شرایط وجود مشکل در مهره های گردن بی حسی و احساس مور مور شدن در دست ها نیز وجود داشته باشد.

علل گردن درد چیست؟

دلایل بسیار متفاوتی می­ توانند باعث گردن درد شوند:

  • فشار یا کشیدگی ماهیچه: این مشکل به عللی مانند وضعیت بدنی بد، کار کردن طولانی مدت پشت میز بدون تغییر حالت، خوابیدن در حالتی که گردن وضعیت بدی دارد، کشیدن گردن در هنگام ورزش، ایجاد می شود.
  • آسیب: گردن بسیار مستعد آسیب دیدن است، مخصوصا در زمین خوردن ­ها، تصادفات، و ورزش­ ها که ماهیچه­ ها و رباط­ های گردن وادار به حرکت بیش از بازه ی طبیعی خود می ­شوند. اگر استخوان­ های گردن (ستون مهره گردنی) بشکنند، نخاع نیز ممکن است آسیب ببیند. آسیب به گردن به علت حرکت سریع و ناگهانی سر، جابجایی مهره گردن (whiplash) نامیده می شود.
  • حمله ی قلبی: درد گردن می­ تواند نشانه­ ای از حمله ی قلبی باشد، اما اغلب درکنار سایر علائم مانند تنگی نفس، تعریق، تهوع، استفراغ، درد بازو یا فک، دیده می شود.
  • مننژیت: مننژیت التهاب بافت نازکی است که مغز و نخاع را می ­پوشاند. در افرادی که مننژیت دارند، تب و سردرد اغلب به همراه سفتی گردن وجود دارد. توجه داشته باشید که مننژیت می ­تواند کشنده باشد و یکی از اورژانس های پزشکی است.

سایر علل:

  • آرتریت روماتوئید که باعث درد، تورم مفاصل و زوائد استخوانی می ­شود. وقتی که آرتریت روماتوئید در ناحیه گردن اتفاق می افتد، می تواند باعث درد گردن شود.
  • استئوپورز که استخوان ها را ضعیف می کند و منجر به شکستگی های کوچک می شود. این حالت اغلب در دست ها و زانو اتفاق می افتد اما می تواند در گردن نیز ایجاد شود.
  • فیبرومیالژیا حالتی است که باعث درد ماهیچه در تمام بدن مخصوصا در گردن و ناحیه ی شانه می شود.
  • اسپوندیلوزیس: وقتی سن افراد بالا می رود دیسک های بین مهره ای گردن ممکن است تخریب شوند، به این حالت اسپوندیلوزیس یا استئوارتریت گردن می گویند. این اتفاق می تواند باعث کاهش فضای بین مهره ها شود. همچنین به مفاصل فشار اضافی وارد می کند.
  • فتق دیسک گردنی: وقتی که دیسک در اثر آسیب یا حادثه، بیرون زدگی داشته باشد، باعث ایجاد فشار روی نخاع یا ریشه های اعصاب می شود، به این اتفاق فتق دیسک گردنی یا دیسک پاره شده یا لغزیده می گویند.
  • تنگی کانال نخاعی: هنگامی که ستون مهره ها باریک شده و روی نخاع یا ریشه اعصاب فشار می آورد اتفاق می افتد. تنگی کانال نخاع می تواند به علت التهاب طولانی مدت ایجاد شده به دلیل ارتریت یا سایر شرایط اتفاق بیفتد.
  • در شرایط نادری سفتی یا درد گردن به علل اختلالات مادرزادی، عفونت ها، آبسه ها، تومورها یا سرطان ستون مهره اتفاق می افتد.

درمان درد گردن چیست؟

درمان گردن درد به تشخیص بستگی دارد. علاوه بر معاینات و شرح حال کامل که توسط پزشک انجام می شود، ممکن است برای تشخیص علت، نیاز به عکس برداری یا تست های دیگر باشد. براساس نتایج حاصل از بررسی ها ممکن است پزشک بیمار را به متخصص ارجاع دهد. درمان های گردن درد می تواند شامل درمان با گرما یا یخ، ورزش، کشیدن عضله و فیزیوتراپی، داروهای ضد درد، تزریق کورتیکواستروئیدها، ریلکس کننده های عضلانی، کلار گردن(گردن بند)، انقباض، آنتی بیوتیک درصورت وجود عفونت، درمان در بیمارستان اگر شرایطی مانند مننژیت یا حمله ی قلبی باعث درد شده اند، جراحی که به ندرت لازم است، انجام شود.

درمان ­های دیگر طب سوزنی، ماساژ و تحریک عصبی فراپوستی را شامل می شود، که در این موارد لازم است به متخصص دارای مدرک معتبر مراجعه نمود.

اگر دچار درد یا سفتی خفیف گردن هستید، برای بهبود آن می توانید این راهکارها را در منزل انجام دهید:

توجه داشته باشید که حتی در صورتی که قصد دارید از مسکن ها یا هر نوع درمان دارویی دیگر استفاده کنید، هیچ گاه بدون مشورت با پزشک این کار را انجام ندهید.

در روزهای ابتدایی یخ استفاده کنید، بعد از آن یک حوله گرم یا کمپرس گرم استفاده کنید، یا دوش آب گرم بگیرید.

از مسکن ها مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

چند روزی از ورزش، فعالیت هایی که علائم را بدتر می کنند، بلند کردن وسایل سنگین دوری کنید. هنگامی که به فعالیت عادی باز می گردید، بسیار آهسته آن ها را انجام دهید تا علائمتان شروع نشود.

هر روز گردن خود را ورزش دهید. به آرامی سر خود را از این طرف به آن طرف و از بالا به پایین حرکت دهید.

وضعیت های بدنی مناسب استفاده کنید.

از نگه داشتن تلفن بین شانه و گردن خود اجتناب کنید.

حالت خود را عوض کنید. برای مدت طولانی در یک حالت نایستید و ننشینید.

ماساژ آهسته بگیرید.

برای خواب از بالش مخصوص استفاده کنید.

از بریس گردن یا کلار (ابزارهای بی حرکت کننده ی گردن) بدون تایید پزشک استفاده نکنید. اگر آن ها به طور مناسب استفاده نکنید ممکن است علائم تان بدتر شود.

چه زمانی لازم است برای درد گردن به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد یا سفتی گردن بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد و یا با هرکدام از علائم زیر همراه بود به پزشک مراجعه کنید.

درد شدید بدون دلیل واضح، برآمدگی در گردن، تب، سردرد، غدد متورم، تهوع، استفراغ، سختی تنفس یا بلع، ضعف، بی ­حسی، مور مور شدن، دردی که به بازوها یا پاها کشیده می شود، عدم توانایی حرکت دادن بازو یا دست­ ها، عدم توانایی در رساندن چانه به قفسه سینه، اختلال عملکرد روده ای یا مثانه ای، علائمی هستند که در صورت همراهی با درد گردن لازم است به پزشک مراجعه شود.

همچنین اگر درد و آسیب به گردن در تصادف یا زمین خوردن ایجاد شده است، سریعا به دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

تنظیم و ترجمه: فائزه باستان

منبع: healthline

  Doctoreto-Blog-Banner-2.png

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر