موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

کیست جلوی زانو

کیست جلوی زانو

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 25 دی 1399 ساعت 12:31

کیست در زانو چیست؟

کیست زانو، برآمدگی غیرطبیعی در مفصل زانو است که در قسمت های مختلف مفصل زانو ایجاد می شود. کیست در زانو بر حسب اینکه در کدام نواحی از زانو ایجاد شود به سه نوع کلی تقسیم می شود:

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

کیست پشت زانو

کیست پشت زانو یا کیست بیکر عارضه ای است که در اثر بیرون زدگی غشا سینوویال در زانو ایجاد می شود که باعث برجستگی در پشت زانو می شود. این برجستگی زمانی که فرد زانوی خود را خم می کند کاملا به چشم می خورد.

کیست بیکر در اغلب موراد بدون درد است؛ اما زمانی که این کیست پاره شود محتویات آن به فواصل زانو و عضلات پشت ساق بریزد موجب تورم و دردناک شدن ساق و مفصل زانو می شود.

600x300-knee_cysts.webp

کیست پشت زانو

کیست جلوی زانو       

در ناحیه جلویی مفصل زانو یعنی کشکک زانو یک کیست به صورت طبیعی وجود دارد که در هنگام خم و راست شدن زانو اصطلاک میان استخوان کشکک با بافت های اطراف آن کم شود.

اما بعضی مواقع برخی آسیب ها هستند که باعث نشتی بیش از حد مایع در مفصل می شوند که در این صورت گفته می شود زانوی فرد بیمار آب آورده است.

کیست مینیسک زانو

مینیسک در مفصل زانو بافت های شبه غضروفی هستند که همچون بالشتکی نیروی وارد شده به مفصل زانو را جذب می کنند.

عارضه کیست مینیسک زانو زمانی ایجاد می شود که مینیسک ها پاره شوند. با پاره شدن مینیسک های زانو کپسول مفصلی اطراف منیسک نیز آسیب می بیند در نتیجه ترشح مایع مفصلی به داخل این کیست شدید می شود.

600x300-kist_behind_the_knee.webp

کیست زانو به دنبال آسیب دیدگی غضروف

کیست زانو معمولا در اثر چه عواملی ایجاد می شود؟

همان طور که اشاره شد مفصل زانو برای اینکه به راحتی به حرکت در بیاید؛ به مایع مفصل احتیاج دارد. اما زیاد شدن مقدار این مایع باعث فشار آوردن به مفصل زانو و آسیب دیدن اجزای زانو می گردد.

در بروز عارضه کیست زانو دو عامل بیماری های زمینه ای و آسیب دیدگی دخیل هستند که هر دو این عوامل باعث تولید مقدار زیادی مایع سینوویال در مفصل می شود. البته علت بروز این عارضه بسته به نوع کیست زانو متغییر است. از جمله دلایلی که ممکن است بر اثر آنها مایع اضافی در مفصل ایجاد شود عبارتند از:

آرتروز زانو

عارضه آرتروز زانو که به دنبال آسیب دیدن غضروف زانو ایجاد می شود، در پی آن استخوان ها برروی یکدیگر سابیده می شوند و بدن در طی یک واکنش طبیعی میزان مایع مفصلی را تشدید می کند که نتیجه آن ظهور کیست پشت زانو است.

پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو یکی از اصلی ترین دلایل کیست مینیسک است که با پاره شدن مینیسک های زانو، کپسول مفصل که از آن مایع مفصلی ترشح می شود؛ آسیب می بیند.

آسیب دیدگی پشت زانو

آسیب یا تروما به زانو می توانند در آینده باعث پارگی غضروف و ابتلای بیمار به کیست زانو شود. این عارضه بیشتر در میان ورزشکاران شایع است.

600x300-knee.webp

کیست زانو به علت آسیب دیدگی

آرتریت عفونی

به ملتهب شدن مفصل زانو به دنبال عفونت باکتریایی و قارچی آرتریت عفونی می گویند. زمانی که میکروبی از طریق جریان خون به مفصل وارد می شود؛ مفصل زانو برای مقابله با این اختلال ترشح مایع مفصلی را افزایش می دهد.

نقرس زانو

در این عارضه سطح اسید اوریک در خون افزایش می‌یابد تا سطح آن بیش از حد شود و باعث ایجاد بلورهای اورت در اطراف مفاصل شود که این رویداد باعث تشکیل مایع اضافی در مفصل می شود.

600x300-cold_water_bag.webp

درمان خانگی کیست زانو با کمپرس آب گرم

درمان خانگی کیست زانو

در اغلب موارد عارضه کیست زانو مستلزم درمان جراحی نیست و غالبا درمان های ساده به عنوان درمان قطعی کیست زانو پیشنهاد می شود که این روش ها شامل درمان های خانگی و ساده هستند که می توان از آنها استفاده کرد.

روش ها و درمان های خانگی یکی از موثرترین روش های درمان کیست زانو بدون جراحی است که به طریق زیر انجام می شوند:

استراحت دادن به مفصل زانو

استفاده از داروهای مسکن، داروهای ضدالتهابی خفیف نظیر استامینوفن و ایبوپروفن

مدیریت درد و تورم اطراف مفصل زانو با مدیریت کردن درد

یخ درمانی یا سرما درمانی

استفاده از کمپرس آب گرم برای کاهش درد کیست

انجام تمرینات کششی و ورزش مخصوص کیست زانو

خودداری از عدم فشار آوردن و وررفتن با کیست

امتناع از وارد کردن فشار اضافی به زانو

600x300-600x415-laser_knee_therapy.webp

درمان کیست زانو با لیزر

روش درمان کیست زانو بدون جراحی

با اینکه روش های خانگی در درمان کیست زانو بسیار موثر هستند. اما در صورتی که کیست زانو پاره شود و بیمار در کنار تورم به درد دردناکی دچار شود در این صورت پزشک ارتوپد قبل از جراحی از روش های درمان کیست زانو بدون جراحی استفاده می کند که این روش ها به قرار زیر است:

دارو درمانی

دارودرمانی یکی از موثرترین و رایج ترین روش های درمان کیست زانو بدون جراحی است که پزشک ارتوپد برای کاهش التهاب و درد بیمار از داروهای کورتیکواستروئید استفاده می کند.

همچنین در مورادی ممکن است پزشک داروها را به صورت تزریقی و به صورت مستقیم به زانو تزریق کند. این روش در درمان سریع التهاب بسیار موثر است.

فیزیوتراپی

آموزش تمرین های حرکتی، تمرین تقویتی، تحریک الکتریکی، آب درمانی و لیزردرمانی از جمله کارهایی است که برای درمان کیست زانو توسط متخصص فیزیوتراپ انجام می شود که در بهبودی سریعتر کیست های زانو موثر هستند.

لیزردرمانی

در صورتی که کیست زانو با درد و علائم دردناکی همراه باشد در این صورت پزشک ارتوپد روش لیزردرمانی زانو را به منظور کاهش تورم و بهبودی بیمار در به حرکت در آوردن زانو پیشنهاد می دهد.

تخلیه کیست از مایع

اگر تجمع مایع در اطراف مفصل زانو خیلی حاد و ناتوان کننده باشد؛ در این صورت پزشک ارتوپد ممکن است با استفاده از یک سرنگ مایع اضافی اطراف مفصل زانو را تخلیه کند. این روش اگرچه صرفا علائم را برطرف کرده و درمانی برای اصل مشکل نیست، اما موقتا می‌تواند باعث تسکین ناراحتی‌های ناشی از آب آوردن زانو شود.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر