موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

شایع ترین آسیب بدنی در شنا در کدام قسمت بدن است در جدول

شایع ترین آسیب بدنی در شنا در کدام قسمت بدن است در جدول

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 22 اسفند 1400 ساعت 08:29

شایعترین آسیب بدنی در شنا در کدام قسمت بدن است؟ را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آسیب های شایع در رشته ورزشی شنا - پایگاه اطلاع رسانی، خبر، تحلیلی پزشکی ورزشی ایران

https%3A%2F%2Fwww.ifsm.ir%2Fd%2F2018%2F04%2F18%2F4%2F10971.jpg

با توجه به اینکه در ورزشی شنا برخوردی بین ورزشکاران وجود ندارد و در داخل آب انجام می شود، معمولا درصد آسیب ها پایین است. با این حال تکرار زیاد حرکات و فشار بیش از حد، همچنین انجام نادرست حرکات می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مفاصل و عضلات شود. معمولا اکثر آسیب ها جنبه مزمن دارند و به تدریج خود را نشان می دهند.

آسیب های ستون فقرات:

     -  آسیب های ناحیه گردن : کنترل تنفس یکی از موارد مهم در شنا می باشد. بیشتر شناگران توجه زیادی بر روی زمان بندی نفس گیری دارند ولی ممکن است بر روی حرکت گردن دقت لازم را بعمل نیاورند. تکرار زیادی حرکات گردن و یا تکنیک نامناسب می تواند باعث ایجاد فشار و درد در این ناحیه شود.

     -  آسیب های ناحیه کمر :  آسیب در این ناحیه غالبا در شنای پروانه و به علت افزایش بیش از حد در قوس کمری ایجاد می شودکه در شنای قورباغه نیز می تواند وجود داشته باشد. این حالت باعث فشار در قسمت انتهایی فقرات کمری و ایجاد درد می شود، که در صورت تکرار زیاد و نادرست حرکات و عدم انجام حرکات اصلاحی، می تواند منجر به شکستگی و لیز خوردگی در مهره گردد.

آسیب های اندام فوقانی:

    - آسیب مفصل شانه :

۱- شایعترین ناحیه ای که در شنا دچار آسیب می شود، مفصل شانه است. یکی از مهمترین آنها به عنوان شانه شناگران شناخته می شود که علت آن فشار بیش از حد بر روی عضلات  چرخاننده شانه (روتاتورکاف) می باشد (عضله دوسر بازویی معمولا بیشتر دچار التهاب وکشیدگی می شود) که این امر بخاطر  تکرار  بسیار زیاد حرکات چرخشی شانه و خصوصا وضعیت نامناسب دست موقع ورود به آب اتفاق می افتد. البته عدم تعادل بین عضلات کمربند شانه ای و یا کوتاهی عضلات در این منطقه نیز می تواند زمینه ساز بروز درد و التهاب گردد .

۲- یکی دیگر از موارد شدید در شانه، آسیب به لبه مفصلی (لابروم) می باشد که می تواند کار را به جراحی بکشاند.

آسیب های اندام تحتانی: 

     -  آسیب مفصل زانو : عارضه زانوی شناگران نیز از موارد شایع در این رشته و خصوصا در شنای قورباغه  می باشد. علت این مساله باز و بسته شدن مکرر زانو همراه با چرخش داخلی ران می باشد که باعث ایجاد فشار مداوم در سمت داخل زانو می گردد.

گرفتگی عضلانی:

 عضلات پا و بازو از مناطق شایعی هستند که می تواند دچار گرفتگی شوند. در این موارد عضله منقبض شده در همان حال باقی مانده، ریلکس نمی شود و موجب درد  و سفتی در محل گرفتگی می شود. این مساله عموما به علت خستگی و یا ضعف عضلات رخ میدهد.

مشکلات گوش:

یکی از مشکلاتی که در ورزش شنا پیش می آید، عارضه گوش شناگر است که ناشی از التهاب کانال گوش خارجی می باشد و علت آن عفونت باکتریایی یا قارچی میباشد. این مشکل عموما  بر اثر خشک نکردن مجرای گوش خارجی ایجاد شده  و علامت بالینی آن  درد و خارش گوش با یا بدون ترشح می باشد.

 فیزیوتراپیست رضا کاظمی مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

منبع مطلب : www.ifsm.ir

مدیر محترم سایت www.ifsm.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

آسیب‌های شایع در رشته ورزشی شنا

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا کاظمی فیزیوتراپ و مسئول کمیته توانبخشی هیئت پزشکی ورزشی استان مرکزی در معرفی رشته شنا و آسیب‌های آن گفت:  با توجه به اینکه در ورزش شنا برخوردی بین ورزشکاران وجود ندارد و در داخل آب انجام می‌شود، معمولا درصد آسیب‌ها پایین است. با این حال تکرار زیاد حرکات و فشار بیش از حد، همچنین انجام نادرست حرکات می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مفاصل و عضلات شود، که البته معمولا اکثر این آسیب‌ها جنبه مزمن دارند و به تدریج خود را نشان می‌دهند.

آسیب‌های ستون فقرات:

- آسیب‌های ناحیه گردن: کنترل تنفس یکی از موارد مهم در شنا می‌باشد. بیشتر شناگران توجه زیادی بر روی زمان بندی نفس گیری دارند، ولی ممکن است بر روی حرکت گردن دقت لازم را بعمل نیاورند. تکرار زیادی حرکات گردن و یا تکنیک نامناسب می‌تواند باعث ایجاد فشار و درد در این ناحیه شود.

- آسیب‌های ناحیه کمر: آسیب در این ناحیه غالبا در شنای پروانه و به علت افزایش بیش از حد در قوس کمری ایجاد می‌شودکه در شنای قورباغه نیز می‌تواند وجود داشته باشد. این حالت باعث فشار در قسمت انتهایی فقرات کمری و ایجاد درد می‌شود، که در صورت تکرار زیاد و نادرست حرکات و عدم انجام حرکات اصلاحی، می‌تواند منجر به شکستگی و لیز خوردگی در مهره گردد.

https%3A%2F%2Fcdn.yjc.ir%2Ffiles%2Ffa%2Fnews%2F1397%2F2%2F2%2F7901744_183.jpg

آسیب‌های اندام فوقانی:

- آسیب مفصل شانه:

۱- شایعترین ناحیه‌ای که در شنا دچار آسیب می‌شود، مفصل شانه است. یکی از مهمترین آن‌ها به عنوان شانه شناگران شناخته می‌شود که علت آن فشار بیش از حد بر روی عضلات چرخاننده شانه (روتاتورکاف) می‌باشد (عضله دوسر بازویی معمولا بیشتر دچار التهاب وکشیدگی می‌شود) که این امر بخاطر تکرار بسیار زیاد حرکات چرخشی شانه و خصوصا وضعیت نامناسب دست موقع ورود به آب اتفاق می‌افتد. البته عدم تعادل بین عضلات کمربند شانه‌ای و یا کوتاهی عضلات در این منطقه نیز می‌تواند زمینه ساز بروز درد و التهاب گردد.

۲- یکی دیگر از موارد شدید در شانه، آسیب به لبه مفصلی (لابروم) می‌باشد که می‌تواند کار را به جراحی بکشاند.

https%3A%2F%2Fcdn.yjc.ir%2Ffiles%2Ffa%2Fnews%2F1397%2F2%2F2%2F7901758_461.jpg

بیشتر بخوانیم:

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۱۱:۱۳

آسیب‌های ورزشی شایع برای فوتبالیست‌ها

آسیب‌های ورزشی شایع برای بدنسازان

آسیب‌های ورزشی شایع برای بسکتبالیست‌ها

آسیب‌های ورزشی شایع برای والیبالیست‌ها

آسیب‌های اندام تحتانی:

- آسیب مفصل زانو: عارضه زانوی شناگران نیز از موارد شایع در این رشته و خصوصا در شنای قورباغه می‌باشد. علت این مساله باز و بسته شدن مکرر زانو همراه با چرخش داخلی ران می‌باشد که باعث ایجاد فشار مداوم در سمت داخل زانو می‌گردد.

https%3A%2F%2Fcdn.yjc.ir%2Ffiles%2Ffa%2Fnews%2F1397%2F2%2F2%2F7901759_821.jpg

گرفتگی عضلانی:

عضلات پا و بازو از مناطق شایعی هستند که می‌تواند دچار گرفتگی شوند. در این موارد عضله منقبض شده در همان حال باقی مانده، ریلکس نمی‌شود و موجب درد و سفتی در محل گرفتگی می‌شود. این مساله عموما به علت خستگی و یا ضعف عضلات رخ میدهد.

مشکلات گوش:

یکی از مشکلاتی که در ورزش شنا پیش می‌آید، عارضه گوش شناگر است که ناشی از التهاب کانال گوش خارجی می‌باشد و علت آن عفونت باکتریایی یا قارچی میباشد. این مشکل عموما بر اثر خشک نکردن مجرای گوش خارجی ایجاد شده و علامت بالینی آن درد و خارش گوش با یا بدون ترشح می‌باشد.

انتهای پیام/

شناخت انواع مصدومیت شناگران

منبع مطلب : www.yjc.ir

مدیر محترم سایت www.yjc.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

آسیب های ورزشی در شنا چیست

https%3A%2F%2Fwww.iranorthoped.com%2Fwp-content%2Fplugins%2Fall-in-one-seo-pack%2Fimages%2Fdefault-user-image.png

شنا یکی از کم آسیب ترین ورزش ها است. این میتواند به علت سرعت پایین حرکت در آن، نبودن برخورد بین بازیکنان و محیط ورزشی کاملا قابل پیش بینی باشد.

آسیب های ورزشی در شنا غالبا به علت تکنیک غلط و یا فشار زیاد ورزشکار به بدن خود است. مهمترین آسیب های ورزشی در شنا عبارتند از

سندروم ایمپینجمنت در شانه

شانه شایعترین محل درد در شناگران است. درد شانه بیشتر در شنای آزاد و کمتر در قورباغه و پروانه دیده میشود.

سندروم ایمپینجمنت در شانه یک شناگر به علت آسیب تاندون عضلات روتاتورکاف ایجاد شده و موجب بروز درد و محدودیت حرکت در شانه میشود. این درد بخصوص در حین بالا بردن دست بیشتر میشود.

علت بروز سندروم ایمپینجمنت در شانه معمولا تکنیک غلط شنا است. در شنای آزاد وقتی که شناگر دست خود را کاملا به جلو کشیده و میخواهد آن را وارد آب کند اگر دست را در وضعیتی بگیرد که ابتدا شست وارد آب شود و یا دست خود را از خط محوری طولی بدن عبور بدهد فشار زیادی به تاندون روتاتور کاف وارد میشود.

گاهی اوقات علت بروز این آسیب زیاده روی در انجام تمرینات ورزشی است. نفس کشیدن یکطرفه و استفاده نامناسب از پدال های دستی هم از علل بروز سندروم ایمپینجمنت است.

عدم بالانس در قدرت و قابلیت انعطاف عضلات شانه هم میتواند این بیماری را ایجاد کند. شنا عضلات سینه ای و چرخاننده داخلی شانه را قوی میکند. وقتی عضله ای قوی میشود طول آن و تاندون آن هم کوتاه شده و قابلیت ارتجاعی آن کم میشود و این موجب عدم بالانس و در نتیجه افزایش احتمال اسیب میشود.

برای جلوگیری از این وضعیت باید اولا همه عضلات شانه تقویت شوند نه فقط عضلاتی که به توسط شنا تقویت میشوند و این مهم فقط با انجام تمرینات بدنسازی با وزنه مقدور است و ثانیا باید نرمش های کششی عضلات به خوبی و با حوصله انجام شوند.

زانوی قورباغه

کمر پروانه

آسیب های گردن

اسپاسم عضلات ساق

پیشگیری از حوادث ورزشی در شنا چگونه است

این مقاله چقدر مفید بود ؟

لطفا در زیر امتیاز بدهید

منبع مطلب : www.iranorthoped.com

مدیر محترم سایت www.iranorthoped.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر