سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

سلطان ورزشهای رزمی

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 04 فروردین 1401 ساعت 01:18

پیدایش ورزش کاراته

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چین به عنوان یک سرزمین که درآنجا هنرهای رزمی شروع به شکل گیری نمود می توان موضوعی برای پیدا کردن سرنخ و ریشه اجرای اینگونه هنرها باشد.

.تاریخ چین حاکی از آن است که هنرهای رزمی در ابتدا در آنجا به عنوان یک حالت دفاع شخصی تمرین می شده که آن را(چیاهو)می نامیدند.

آنگاه به مرور زمان بعضی از حرکات آن دستخوش تغییر شدند تا اینکه در سال 520 قبل از از میلاد شخصی به نام (بودید ها رما)که چینی ها او را (تا مر)و ژاپنی ها او را ( د ا رو ما تییشی) می نامیدند به منظور تعالیم مذهبی از هند وارد چین شد.از هنگام ورود به چین توسط امپراطور پذیرفته شد و تعالیم خود را در معبدی بنام شائولین شروع نمود .

.در این مکان راهبان مذهبی وجود داشتند که پیرو فلسفه قدیمی (تائو) بودند و همچنین علاوه بر تعالیم مذهبی تمرینات بسیار ساده ای را جهت دفاع از خویش می آموختند

      تعا لیم بودید ها راما شامل تمرینات شدید انضباطی و انجام اعمال پرهیزکاری همراه با تفکر برای اینکه شاگردانش بتوانند در مقابل ساعتهای طولانی تفکر تاب مقاومت بیاورند

      با زور گویانی که مردان دین را سد راه خود می دیدند به مبارزه ومقابله برخیزند.   18حرکت تمرینی را ابداع نمود که در حقیقت زیربنای حرکات امروزی کاراته است.

 تاریخچه کاراته درجهان(پدرکاراته)

   پدرکاراته امروزی شخصی بنام (گی جین فوناگوشی) که اولین بار درتوکیو در سال1920شروع به نشان دادن هنر رزمی خودش که آن را درچین فرا گرفته بود کرد فرم نمایش وی کاراته جوتسو نامیده می شد اولین دانشگاه ژاپنی که در توکیو آماده تدریس تعالیم (فوناگوشی)شد دانشگاه (کیو)بود و سپس متعاقب آن دانشگاههای دیگر شروع به تعلیم آن نمود ند.

تاریخچه کاراته درایران

 هنرهاي رزمي همواره در ايران زمين به عنوان ورزشهايي سنتي و به رسم پهلواني از قديم الايام مورد توجه قرار داشته است. آنچه در ذيل مي‌آيد، خلاصه‌اي است از تاريخچه حرفه‌اي ورزش كاراته در ايران.

سال 1342 ورود هنرهاي رزمي وكاراته به ايران. سال 1975 ورود سبك كان ذن ريو و توسط فرهاد وارسته  وشروع به فعاليت كاراته بصورت رسمي.                                                 در سال 1348 تشكيل انجمن كان ذن ريو.

درسال 1351 انجمن هاي وادوريو ـ شوتوكان

1353(1972) شركت تيم ملي ايران (منتخب انجمن هاي كاراته ) در دومين دوره مسابقات جهاني كاراته (wuko) پاريس(برای اولین بار)

سال 1353تاسيس فدراسيون كاراته ايران

رئيس : فرهاد وارسته نائب رئيس : خسرو جهانباني دبير : جمشيد سليمي

سال 1356 انحلال فدراسيون كاراته با توجه به كسب مقام سومي تيم ملي كاراته در مسابقات جهاني ژاپن(1977)

سال 1356 تشكيل فدراسيون ورزشهاي رزمي و ادغام سه رشته كاراته ، جودو و تكواندودريك فدراسيون

 سپس در سال 1363انحلال فدراسيون ورزشهاي رزمي و تشكيل سه فدراسيون كاراته ، تكواندو و جودو

و اما کاراته چیست؟

    تکنیک عملی جنگیدن با دست خالی و روش تمرینات آن ذهنی و جسمانی می باشد .

    این ورزش برای دفاع شخصی ابداع گردیده است و قدرت استفاده از دستها وپاها دراین ورزش حایز اهمیت است کاراته یک ورزش رزمی رقابتی است که همانند جودو  و تکواندو  در رده بندی وزنهای مختلف انجام می گیرد.

     ماهیت تکنیک کاراته در کمیته خلاصه میشود مفهوم کمیته عبارت است از حمله سریع و موثر به هدف که در آن از تکنیک مناسب و حداکثر قدرت استفاده می شود .

     مسا بقات کاراته ممکن است به صورت کاتا و کمیته برگذار شود کاتا عبارت است از یک سری تکنیک های دفاعی شامل مشت زدن و ضربه زدن با پا  به صورت منظم میباشد.

کاتا شاخه ای ازورزش کاراته است که برای مقابله باحریف کاربردهای زیادی دارد کاتا کلمه ای ژاپنی است وبه معنی شکل وفرم میباشد .

کاتا درواقع الگوهای حرکات تهاجمی وتدافعی رابه صورت جزئی وتکی یاگروهی تعریف می کند.

استادان کاراته کاتا رابه عنوان شیوه ای برای بالابردن توانائی قدرت وتکنیک شاگردانشان به آنها یاد می دادند اما ازمدتها پیش دردوران کهن کاتا ازشیوه های اصولی وحتی زیر بنای یادگیری و آموزشی کاراته بود.

 هر شاخه ای درکاتا اسم مخصوص خود را دارد بعضی از آنها نام مبدا خود را دارند وبعضی تصویر کلی آن شاخه از کاتا را منتقل  می کنند.

.شرکت کنندکان این رشته باید کاتاهای اختیاری و اجباری را انجام دهند

سبکهای کاراته

برخي ديگر از هنر جويان که تحت تعليم بزرگترين استادان اوکيناوا قرار گرفته بودند تکنيک هاي سنتي را با يکديگر ترکيب نموده و سبک هاي متعددي از کاراته را به وجود آوردند.

در حال حاضر، سبکهای مختلف کاراته، بالغ بر صدها سبک می‌شود که در واقع، بازگشت همه آنها به چهار سبک اصلی و مادر از سبک های اصلی و کنترلی و يک سبک نيمه کنترلی می‌‌باشد.

سبک های کنترلی عبارتند از:


SHOTO KAN شوتوکان بنيان گذار : گيچين فونا کوشی ( 1957-1868)

شوتوکان يعنی : خانه شوتو، مکتب شوتو - لقب فوناکوشی، شوتو، و کان خانه و کتب وی بود. علاوه بر آن شوتوکان متعلق به سيستم شوری ته در کاراته است.


SHITO RYU شيتوريو بنيان گذار : مابونی کنوا ( 1952-1889 )

شيتوريو متشکل از دو سيستم ناهاته و شوری ته در کاراته می‌‌باشد. شيتو از نام های دو استاد بزرگ اوکيناوايی گرفته شده است. بدين صورت که شی از نام ايتوسوآنکو استاد مسلم سيستم شوری ته و کلمه تو از نام هيگااونا کانر يو بنيان گذار و استاد مسلم سيستم ناهاته.

  GOJU RYU گوجوريو بنيان گذار : مياگی چوجون ( 1953- 1888) گوجوريو يعنی : روش سفت و نرم، که در اوکيناوا شکل گرفت و و متعلق به سيستم ناهاته در کاراته می‌‌باشد.


WADO RYU وادوريو بنيان گذار : اوتسوکا هيرونوری ( 1982-1892)

و ادوريو يعنی : راه صلح، روش صلح، روش صلح جويانه.

وسبک نيمه کنترلی عبارت است از:

 KYOKUSHIN KAI کيوکوشين بنيان گذار : ماسوتاتسو اوياما ( 1994-1923)

کيوکوشين کای، از عناصر مختلفی که نشات گرفته از تجريبات اوياما وسبک های ديگر است، به وجود آمد. کيوکوشين کا ی از سه لغت کيوکو (( بالاترين ،نهايت )) شين (( حقيقت، روح )) و کای ((گروه و انجمن )) ترکيب شده است. نام ديگر اين سبک اوياماريو است. تاکيد اين سبک روی مبارزه واقعی از راه نزديک است. کيوکوشين کای يکی از سبک های خشن کاراته است و برای کاستن مقاومت حريف، تکنيک ها به طور متوالی اجرا می‌‌شود. اين سبک تاکيد زيادی بر روی تمرينات تنفسی و حرکاتی که در کاراته دو ممنوع شده است دارد. دوجوی مرکزی اين سبک هومبو نام دارد و در سال 1955 توسط اوياما در توکيو افتتاح شد.

تاریخچه مسابقات جهانی کاراته

رقابتهای کاراته قهرمانی جهان 34 سال پیش درتوکیوژاپن آغازشد.

اولین دوره این مسابقات در اواخر سال 1970 با شرکت 178 کاراته کا از33 کشورجهان درتوکیوبرگزارشد. در این دوره مسابقات دردوبخش مبارزات  آزاد و کومیته تیمی انجام شد که ژاپن درهر 2 رده قهرمان شد. " واوا" از ژاپن اولین طلای مسابقات جهانی را کسب کرد. کارلیف از کانادا دوم شد و نمایندگان آمریکا و فرانسه به طور مشترک سوم شدند.
دومین دوره این مسابقات درفرانسه به سال 1972 با 220 کاراته کا از22 کشوروسومین دوره درسال 1975 به میزبانی آمریکا با 300 شرکت کننده از30 کشورجهان برگزارشد. اما چهارمین دوره 2 نکته بارزداشت. درمسابقاتی که سال 1977 درتوکیو ژاپن با حضور400 کاراته کا از40 کشوربرگزارشد، نکته اول عدم کسب مدال ازسوی ژاپنیها قهرمانان سنتی این رشته و نکته دوم اولین حضور ایران وکسب مدال با ارزش برنز کومیته تیمی بود.

جام پنجم 1980 نیزازچند جهت حائز اهمیت است. این دوره درمادرید به میزبانی اسپانیا با حضور800 کاراته کا از 48 کشورجهان برگزارشد، برخلاف 4 دوره قبلی مسابقات در7 وزن برگزارشد. ضمن اینکه کاتا هم وارد مسابقات شد. پای زنان نیزبرای اولین بار درهمین دوره بود که به مسابقات جهانی باز شد. دراین جام ژاپن قهرمان شد.

ازپنجمین دوره تاکنون مسابقات به صورت منظم هر2 سال یکباربرگزار شده است که به ترتیب ژاپن در82 ( تایوان) انگلستان در84 (هلند) ژاپن در86( ایتالیا) 88( مصر) و90( مکزیک)   اسپانیا در92 که میزبان بود، ژاپن در94( مالزی) انگلستان در 96 ( آفریقای جنوبی ) فرانسه در 98 ( برزیل ) 2000( آلمان) 2002( اسپانیا) صاحب جام قهرمانی شده اند

  افتخارات کارا ته ایران

کسب مدال با ارزش برنز کومیته تیمی 1977

 مدال آوری ایران درمسابقات جهانی از سال1996 توسط مهدی عموزاده با کسب مدال طلا آغاز شد.

دوسال بعد در برزیل ایران یک نقره و یک برنز کسب کرد. علی شاطرزاده نقره گرفت وعلیرضا کتیرایی صاحب مدال برنزشد.

3 مدال برنز توسط مهران بهنام فر، مهدی عموزاده وسعید آشتیان درمونیخ آلمان

درشانزدهمین دوره نیز تیم ملی ایران یک نقره توسط جاسم ویشگاهی، 2 برنز توسط مهدی عموزاده وحسین روحانی ویک برنز با ارزش در کومیته تیمی کسب کرد.

توزیع مدالهای مسابقات جهانی کاراته

درپایان یک آمارجالب  از 17دوره قبلی درطول مسابقاتی که در سالهای بین 1970 تا 2004 برگزارشده است، درکل 201 نشان طلا بین کشورهای مختلف تقسیم شده است که فقط 26 کشور صاحب سکوی قهرمانی اوزان مختلف شده اند. دراین بین ژاپنی 30 درصد از کل این 201 مدال یعنی 60 مدال طلا را کسب کرده اند. فرانسوی ها با 35 مدال طلا درمکان بعدی ایستاده اند، انگلستان با 25 و اسپانیا با 17 مدال درمکانهای سوم وچهارم قراردارند. تیم ملی ایران نیزبا تک نشان زرین مهدی عموزاده در بین این 26 کشوردرجای هفدهم قراردارد

برخی از سبکهای کاراته در فدراسیون جمهوری اسلانی ایران

کیوکوشین کان کاراته _شیتوریو کاراته – کان ذن ریو – نیو فول کنتا گت – شوتوکان – وادوریو   کیوکو شین ماتسو شیما

    فول کنتاک – شین دو کای – شوتوکان ایران –   کیو کوشین ماتسوئی  دای دو جو کو – آشیی ها را

کوبه اوزوکا – شین ذن بین لمللی  -هایاشی ها شیتوریو – کن شین کای – کن شین کان – کنتاکت کاراته – گوجوری یو 

اوکیتاوائی –   کیوکوشین بین الملل – سی شین کای  - گوجوریو ایران –شیتوریو شوتوکای  - تاب کاراته فول کنتاکت کیک

بوکسینگ – سید و کان – ایشن ریو – واد و کای _انیشن کاراته – بودو کای – هان مودو –ها پکید و – شن رای – گوجوکای_ شوتوکان ski

•          برخی از سبکهای زیر نظر هیئت کاراته بانوان

•          کان ذن ریو – وادوریو – وادوکان – ایشن ریو – شین دو کای شوتوکان ایران – شیتوریو ایران – شیتوریو شیتوکای –سی شین کا ی

•          هایاشی ها شیتوریو- گوجوریو ایران- گوجوریو اوکینا وائی-

•          کیو کوشین ماتسو شیما- کیوکشین ماتسوئی – شین کیوکوشین

•          شین دای – کوبه اوزوکا – کن شین کان – کن شین کای –آشی ها را

•          انیشن – نیو فول کنتا ک – مدرن ها پکیدو – هاپکیدو – هان

ماسوتاتسو اویاما (ماس اوياما )دان 10 و مبتكر كيوكوشين كاراته در سال 1923 در جنوب غربي كره متولد شد. در سن 9 سالگي شروع به تعليم گرفتن (كمپو) نمود. در سن 15 سالگي پدرش او را به ژاپن فرستاد تا در مؤسسه هواپيمايي جوانان ياماناشي به تعليم بپردازد. او براي مدت كوتاهي قبل از اينكه كاراته را زير نظر گي چين فونا كوشي بياموزد، جودو را در مدت كوتاهي آموخت. ماس اوياما زير نظر معلمين مختلف كاراته تعليم گرفت و خيلي سريع پيشرفت نمود و در سن 22 سالگي موفق به دريافت دان 4 شد.

2سال بعد در سال 1947 موفق شد كه تمام قهرمانان كاراته ژاپن را شكست دهد. دوران بعد از جنگ جهاني دوم دوران آشفتگي و زحمت براي ژاپني‌ها بود و در همين دوران ماس اوياما اغلب دچار مشكلات ناشي از اشغال آمريكائي‌ها بود. بنابراين در سال 1948 ماس اوياما تصميم گرفت كه به تنهايي در كوهستان به مدت چندین ماه تمرين و تعليم بپردازد. او براي مدت طولاني با تمرينات روزانه به قوي نمودن بدن و قدرت خود مبادرت ورزيد. در سال 1950 پس از مراجعت از كوهستان تمام استادهای رزمی جهان را شکست داد و نیز با يك گاو نر وحشي به مقابله پرداخت و در مبارزات ديگر خود با 51 گاو وحشي كه چهار تاي آن‌ها را كشته و شاخ 47 گاو وحشي ديگر را با تيغه دست (شوتو) شكست. در سال 1952 به آمريكا دعوت شد و 32 برنامه اجرا نمود. در ايالات مختلف درس داد و در هفت مبارزه كه در مقابل بكسورها و كشتي‌ كچ كاران آمريكائي شركت نمود به پيروزي نائل گرديد. او مجدداً در سال 1953 به آمريكا رفت و اين مرتبه در شهر شيكاگو در مقابل يك گاو وحشي به مبارزه پرداخت و با جدا نمودن شاخ‌هاي گاو در قاره آمريكا نيز بسيار مشهور شد. در سال 1954 او  اولين «دوجو» خود را در (مي‌جروتوكيو) افتتاح نمود.

معلمين اين دوجو عبارت بودند از (ميزوشيما) و (ياسودا). در سال 1956 دوجوي ديگري در پشت دانشگاه (ريك‌كيو) افتتاح نمود كه معلمين آن عبارت بودند از (ميزوشيما)،(ياسودا)، (ايشي‌ياشي) و (ميناي‌موتو).

اين دوجو شروع كيوكوشين‌كاي‌كان (مركز كيوكوشين ‌كاي) بود و در سال 1964 توكيو هونبو (باشگاه مادر در توكيو) افتتاح شد و سازمان بين‌المللي كاراته تأسيس شد. امروزه كيوكوشين كاراته در تمام قاره‌هاي دنيا نفوذ كرده‌است .روحش شاد..

کیوکوشین کای یکی از سبک‌های کاراته و یکی از محبوب ترین رشته‌های رزمی در سراسر دنیاست. این رشته توسط  ماسوتاتسو اویاما ۱۹۹۴-۱۹۲۳رزمی کار اسطوره‌ای کره‌ای الاصل بنیان نهاده شد.

این رشته از عناصر مختلفی نشأت گرفته که شامل تجریبات اویاما و تکنیک‌های دیگر سبک‌های کاراته ‌است، به وجود آمد. کیوکوشین کای از سه لغت کیوکو ((بالاترین ،نهایت)) شین ((حقیقت، روح)) و کای ((گروه و انجمن)) ترکیب شده‌است.

این رشته در ابتدا اویاماریو و اویاما کاراته جوجیتسو نیز نامیده می‌شد. تاکید این سبک روی مبارزه واقعی از راه نزدیک است. کیوکوشین کای یکی از سبک‌های کاراته ‌است و برای کاستن مقاومت حریف، تکنیک‌ها به طور متوالی اجرا می‌شود. این سبک تأکید زیادی بر روی تمرینات تنفسی و استقامتی دارد.از اینرو هنرجوی کیوکوشین بعد از سالها تمرینات مکرر دارای اندامی ورزیده می گردد . در سبک کیوکوشین تکیه اصلی بر حفظ سلامتی جسمی و روحی حریف است در مبارزات کیوکوشین و اساسا در فلسفه آن پیروزی به هر قیمتی بر حیرف مقابل معنی ندارد در مبارزات کیوکوشین دو حریف رودررو به چشمان یکدیگر مینگرند و شجاعت و شهامت و دلیری را به هم منتقل میکنند اگر حریف به زمین بخورد حیرف دیگر به وی احترام گذاشته عقب می نشیند در فلسفه متعالی کیوکوشین هدف غائی تناوری جسم برای رسیدن به مکارم عالیه اخلاقی است و به هیچ روی خشونت در سبک کیوکوشین وجود ندارد اساسا خشونت و کیوکوشن در تقابلند نه در تعامل مثل اینست که بگوئیم رفتیم کوه شنا کردیم . کیو کوشین نه تنها خشن نیست بلکه روحیه لطافت .افتادگی و بزرگ منشی را در هنرجو پرورش می دهد دوجوی مرکزی این سبک هونبو نام دارد و در سال ۱۹61 توسط اویاما در توکیو افتتاح شد.بعد از فوت اویاما افراد زیادی مدعی رهبری سازمان شدند که از آن میان کانچو یوشیکازو ماتسوشیما به واسطه منش و کردار والایش از سوی غالب نمایندگان بعنوان رهبر جدید سازمان پذیرفته گردید. بنيانگذار اين سبک در ايران کانچو یوسف شيرزاد مي باشد. در حال حاضر شیهان محسن آشوری رئیس کیوکوشین خاورمیانه و عضو هیئت رئیسه سازمان جهانی میباشد . شیهان داریوش باقری شیهان افشین طباطبائی و شیهان علی اکبر قاسمی نمایندگان رسمی ستزمان در ایران هستند .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر


  • آخرین مطالب
  • گوناگون