موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق

تیر کشیدن قلب هنگام نفس عمیق

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 27 آبان 1399 ساعت 14:36

در صورتی که فرد دچار درد قفسه سینه هنگام نفس عمیق کشیدن شود؛ به احتمال زیاد نگران خواهد شد. پزشکان نوعی از درد را که با تنفس عمیق به وجود می آید تحت عنوان درد سینه پلورتیک یا پلورزی توصیف می کنند. این نام از لایه هایی به نام پلور گرفته شده است که سطح ریه ها را می پوشاند. 

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اصطلاح پلورزی گاهی اوقات جهت توصیف هر گونه درد شدیدی استفاده می شود که با یک تنفس عمیق اتفاق می افتد با این حال می تواند جهت توصیف التهاب پلور نیز به کار گرفته شود.

درد پلورتیک می تواند توسط چندی از اختلالات، بیماری ها یا آسیب هایی ایجاد شود که به ریه ها، پرده پلور یا اعضا و بافت های مرتبط از جمله موارد زیر می رسد:

  • رباط ها، عضلات و هر گونه بافت نرم موجود در قفسه سینه
  • قسمتی از ستون فقرات که در قفسه سینه قرار دارد
  • قلب و پری کاردیوم (لایه ای از قلب)
  • مری
  • پستان

علائم درد قفسه سینه

تعدادی از علائم وجود دارند که بسته به علت زمینه ای می توانند همراه با تنفس دردناک بروز دهند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرفه کردن
  • تنگی نفس
  • خشونت صدا
  • خس خس سینه
  • دردی که تا به کمر یا شانه منتشر می شود
  • تب و یا لرز

درد پلورتیک می تواند تنها به همراه تنفس و یا به صورتی بروز داده که از موارد دیگر مستقل بوده؛ اما در هنگام تنفس بدتر می شود. درد پلورتیک می تواند تیز، ناگهانی، شدید و مانند فرو شدن یک چاقو در آن ناحیه باشد.

عوامل درد قفسه سینه مرتبط با قلب

یکی از علل درد قفسه سینه هنگام نفس عمیق کشیدن می تواند از بیماری های قلبی باشد. از آنجایی که قلب در نزدیکی ریه ها (همچنین پلور) قرار داشته و با تنفس حرکت می کند، بیماری های قلبی می توانند سبب بروز درد در هنگام تنفس شوند. برخی بیماری های قلبی که سبب درد پلورتیک قفسه سینه می شوند شامل موارد زیر هستند:

پریکاردیت علت درد قفسه سينه سمت چپ هنگام تنفس

التهاب لایه های پوشاننده قلب (پری کاردیوم) بوده و عوامل بسیاری از جمله عفونت ها، سرطان (اغلب سرطان ریه و پستان)، بیماری های خود ایمنی همانند لوپوس و بیماری های کلیوی دارد. از علائم بیماری پریکاردیت می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • دردهای تند در زیر سینه چپ
  • درد در یک یا هر دو شانه
  • تشدید شدن درد در زمان تنفس عمیق و خوابیدن به پشت
  • احساس گرما، تب، عرق کردن، سردرد و تنگی نفس

انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی)

پارگی آئورت یک وضعیت اورژانسی است که در آن یک ضعف در دیواره آئورت به خون اجازه ورود به لایه داخلی آن را می دهد. این وضعیت اغلب سبب بروز درد شدیدی می شود که می تواند در قفسه سینه و کمر احساس گردد.

هایپرتانسیون (فشار خون بالا)

هایپرتانسیون ریوی یک بیماری جدی است که در آن فشار خون در شریان ریوی بالا می رود. هایپرتانسیون ریوی می تواند توسط تعدادی از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، بیماری ریوی، اختلالات بافت همبند و حتی برخی دارو ها ایجاد شود.

بهترین قرص فشار خون کدام است؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک کنید.

قرص فشار خون

عوامل درد قفسه سینه مرتبط با ریه

در حالی که ریه ها خود دارای دریافت کننده های درد نیستند؛ اما بیماری های ریوی می توانند سبب بروز درد به روش های مختلفی شوند که از جمله آن ها می توان به موارد تحریک کننده پلور اشاره کرد. برخی از این بیماری ها شامل موارد زیر می شوند:

پنومونی

عفونت های ویروسی می توانند اغلب سبب درد پلورتیک شوند. این ویروس ها شامل کوکساکی، ویروس سین ‌سیشیال تنفسی (RSV)، آنفلوآنزا، پاراآنفلوآنزا، اوریون، آدنو ویروس، سایتومگالو ویروس (CMV) و ویروس اپستین بار (EBV) می شوند.

سرطان ریه

اغلب با درد پلورتیک مرتبط است. رایج ترین نوع سرطان ریه، آدنوکارسینوم ریوی، در اطراف ریه و در نزدیکی پلور رشد می کند و بیشترین شیوع را در زنان، بالغین جوان مبتلا به سرطان و افرادی دارد که تا به حال سیگار مصرف نکرده اند.

افیوژن پلور

افیوژن پلور به تجمع مایعات بین لایه های پلور گفته شده و می تواند توسط تعدادی از بیماری ها از جمله بیماری ریوی، بیماری قلبی و اختلالات خود ایمنی همانند آرتریت روماتوئید ایجاد شود. افیوژن های بدخیم پلور افیوژن هایی هستند که با سرطان ریه، سرطان پستان و سرطان های متاستازیکی مرتبط هستند که به ریه ها انتشار یافته اند.

پنوموتوراکس

پنوموتوراکس به روی هم خوابیدن کامل یا بخشی از یک ریه گفته می شود که می تواند موجب درد شدید قفسه سینه و تنگی نفس شود. پنوموتوراکس یک عارضه شایع آمفیزم و دیگر بیماری های ریوی است.

آمبولی ریوی

این نوع یک بیماری تهدید کننده زندگی فرد است که در آن یک لخته خون در یک ورید شکسته شده و به ریه ها منتقل می شود. عوامل خطر آمبولی ریوی شامل جراحی اخیر، بیماری قلبی و ترومبوز ورید های عمیق (DVT) می شوند.

مزوتلیوما

نوعی از سرطان است که در پلور ایجاد شده و بیشترین شیوع را در افرادی دارد که در معرض آزبست بوده اند.

توبرکلوزیس

یک علت نسبتا غیر شایع درد پلورتیک در ایالات متحده و بسیار شایع در سطح جهان می باشد. مطالعات درد پلورتیک قفسه سینه نشان داده اند که آمبولی ریوی رایج ترین علت تهدید کننده زندگی و عامل درد در 5 درصد از 21 درصد موارد موجود می باشد.

عوامل اسکلتی عضلانی

بیماری هایی که هر گونه ساختار استخوانی یا بافت نرم را در قفسه سینه درگیر می کنند می توانند سبب ایجاد دردی شوند که با تنفس به وجود آمده یا بدتر می شود. برخی از این بیماری ها شامل موارد زیر هستند:

شکستگی های دنده ها

این مورد اغلب سبب دردی می شوند که به صورت تدریجی بروز داده و با تنفس عمیق یا سرفه کردن بدتر می شوند.

کوستوکوندریت

التهاب محل اتصال دنده ها می باشد که اغلب به وسیله درد در هنگام تنفس یا تورم در اطراف جناغ شناخته می شود. کوستوکوندریت اغلب با یک حمله قلبی اشتباه گرفته می شود.

دیگر عوامل احتمالی

هموتوراکس تجمع خون در فضای پلور است که معمولا در اثر یک آسیب به وجود می آید.

بیماری رفلاکس معده و مری (GERD)

این بیماری می تواند سبب رفلاکس شدید اسید شده و علائمی را اغلب در نیمه شب به وجود آورد که با یک حمله قلبی اشتباه گرفته می شوند. گاهی اوقات در مبتلایان به این بیماری درد در هنگام تنفس احساس می شود.

بسیاری از مردم زمانی که با درد قفسه سینه مواجه می شوند فکر می کنند دچار بیماری معده شده اند. اما درد و سوزش قفسه سینه من ناشی از معده است یا قلب؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

سوزش قفسه سینه

زونا (هرپس زوستر)

فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان است که در صورت بروز در یکی از دسته های عصبی (درماتوم) قفسه سینه می تواند سبب درد پلورتیک شود. زونا بیشتری شیوع را افراد مسن داشته و احتمال بروز آن با افزایش سن بالا تر می رود.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر