موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

آب درمانی بعد از عمل دیسک کمر

نویسنده : معین | زمان انتشار : 17 دی 1399 ساعت 17:09

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان آب درمانی بعد از عمل دیسک کمر را مطالعه خواهید کرد.

آب درمانی دیسک کمر

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

{{secondRate}} | به این مقاله امتیاز دهید

آب درمانی برای بیماریهای دیسک کمر، یک روش درمانی مکمل طبیعی است که اغلب افراد به عنوان یک روش برای درمان درد دیسک استفاده می کنند. آب درمانی شامل استفاده از آب جهت بهبود در  بیماری های دیسک کمر از جمله پارگی دیسک کمر (فتق دیسک کمر) می باشد.

ورزش های دیسک کمر در آب 

آب درمانی برای بیماریهای دیسک کمر، یک روش درمانی مکمل طبیعی است که اغلب افراد به عنوان یک روش برای درمان درد دیسک استفاده می کنند. آب درمانی شامل استفاده از آب جهت بهبود در  بیماری های دیسک کمر از جمله پارگی دیسک کمر (فتق دیسک کمر) می باشد. آب در مسائل بهداشتی فردی فواید بسیاری دارد و استفاده از فیزیوتراپی نیز می تواند در تسکین درد به بیماران کمک کند. در صورت ترکیب ، فیزیوتراپی و آب درمانی می توان شرایط ایده آلی را برای استراحت در بیماری دیسک کمرایجاد کرد.

132172614558638193Water-sports.jpgشکل 1 - آب درمانی دیسک کمر

آب همانطور که مایع حیات است ، خواص درمانی و ورزش مفیدی نیز دارد . 
راه رفتن و دویدن در آب چه تفاوتی با راه رفتن در خشکی دارد ؟ 
۱- خاصیت شناوری  : وقتی در آب راه می روید ، ورزش می کنید یا می دوید وزن شما ۹۰ درصد کم می شود مثلا فرد ۸۰ کیلویی ۸ کیلو می شود. 
۲- آب همچون کمربندی دور کمر شما و همچون زانو بندی دور مفاصل شما را فرا می گیرد ، بنابراین فشاری که به عضلات و لیگامان های شما در آب وارد می شود بسیار کمتر از خشکی است . پس شما مقدار بیشتری می توانید در آب راه بروید. 
۳- آب ۹۰۰ بار سنگین تر از هواست .  زیرا یک متر مکعب آب ۱۰۰۰ کیلو گرم یا یک تن است . در حالیکه یک متر مکعب هوا کمی بیشتر از یک کیلو است . بنابراین یک ساعت ورزش در آب عضلات را بسیار قوی تر از یک ساعت ورزش در خشکی می کند. 
۴- به علت فشار هیدروایستاتیک آب ، فشار بیشتری به قفسه سینه و ورید ها وارد می شود و تعریق کمتر می شود و  به همین جهت گرفتگی عضلانی در ورزش های آبی کمتر از ورزش های خشکی است. 
در استخر هایی که آب آنها جریان دارد ، حرکت بر خلاف جهت آب ، روی عضلات تنه و شکم اثر کرده چربی شکم را کم می کند و فرد از حالت قوز کرده خارج می شود. 
امروزه از دستگاه های تردمیل زیر آب استفاده می کنند.  دویدن و راه رفتن در آب ، سرعت انسان را سه کیلومتر در ساعت بیشتر از خشکی می کند ، برای مثال در راه رفتن عادی در خشکی سرعت انسان ۵ کیلو متر در ساعت است ، اما در راه رفتن عادی در آب معادل با سرعت ۸ کیلومتر در خشکی است. یا مثل این است که ۱۰ درجه به دستگاه تردمیل شیب داده اید. به عبارت دیگر راه رفتن در سطح صاف در آب ، معادل  راه رفتن در سر بالایی در خشکی است. 
در دویدن ملایم در خشکی یک فرد در هر دقیقه ۸ کالری انرژی می سوزاند در صورتی که با همان سرعت در آب فرد ۱۱ کالری در دقیقه انرژی مصرف می کند.

انواع آب درمانی

در آب درمانی از دو شیوه برای درمان استفاده می‌کنند که شامل قرارگرفتن کل بدن در آب یا قرار گرفتن عضو مبتلا در داخل آب می‌باشد. درصورتی‌ که کل بدن در داخل آب قرار می‌گیرد آنرا اهیدروتراپی عمومی یا جنرال و درصورتی‌ که عضو مبتلا در داخل آب قرار گیرد آن را هیدروتراپی موضعی می‌نامند برای درمان کمردرد معمولاً لازم است کل بدن در داخل استخر قرار گیرد. برای آب درمانی در درمان دیسک کمر از استخر و یا وان های پروانه ای شکل (Hubbard Tank) استفاده می گردد، در حالی که در هیدروتراپی موضعی از وانهای کوچک و یا وان گردابی (Whirl pool) استفاده می شود. علاوه بر انجام ورزش در استخر می‌توان از دستگاه‌های جکوزی نیز استفاده کرد، این دستگاه‌ها می‌توانند آب را با فشار به کمر بیمارپرتاب نماید. علاوه بر آنکه با ایجاد حالت گردابی باعث ماساژ کمر نیز می‌شوند. این کار باعث تحریک اعصاب حسی و موجب  تسکین درد می‌شود.

بیمارانی که دچار تب ، نارسایی قلبی شدید ، بی اختیاری ادرار و عفونت هستند لازم است از آب درمانی پرهیز نمایند. 

مزایای آب درمانی

آب یک ماده سیال است که خواص فیزیکی منحصر به فردی دارد و محیط بسیار مناسب و مطلوبی برای ورزش کردن می‌باشد . یکی از خواصی که در آب وجود دارد و در سیالات دیگر مانند هوا وجود ندارد شناور بودن انسان و غوطه‌ ور شدن در آب است. طبق قانون ارشمیدس وقتی فردی در آب شناور می‌شود به اندازه وزن آب هم حجم خود سبک می‌شود. علاوه بر آن فشار هیدرو ستاتیک که به کل بدن وارد می‌شود وجود موجب بهبود وضعیت قلب و ریه می‌شود. علاوه بر آن اعمال این فشار هیدرواستاتیک بر روی مفاصل و عضلات باعث کاهش درد می‌شود. بنابراین وزن بدن یک فرد در آب کمتر از خشکی است و بیماری که کمردرد دارد با صرف نیروی کمتری اندام‌هایشان حرکت می‌دهد. هنگامی که ، حرکت بر خلاف جهت آب باشد فشارها بر اندام‌ها باعث تقویت عضلات می‌شود. به دلیل زیاد بودن اصطحکاک و وزن مخصوص آب نسبت به هوا حرکات در استخر به کندی انجام می‌شود.

کشش عضله گلوتئوس ماکسیموس یا عضله باسن

1- پشت دیوار استخر بایستید به طوری‌که حدود 20 سانتی‌متر از دیواره استخر فاصله داشته باشید .پاها را بهم نزدیک کنید .

2- اکنون یک پا را بلند کنید و زیر زانو ها را با هر دو دست بگیرید و آنرا را به سمت قفسه سینه بکشید به طوری که مقدار کشش در پشت مفصل ران حس کنید برای مدت به شماره در این وضعیت بمانید.

3- این تمرین را 10 بار تکرار کنید و سپس همین کار را با پای مقابل انجام دهید .

کشش عضله پیریفورمیس

1-پشت به دیوار استخر بایستید، پای راست را از ران و زانو خم کنید .

2-دست راست را روی قسمت خارج زانو و دست چپ را روی بالای مچ پای راست قرار دهید .

3-زانوی خم شده را به سمت مخالف فشار دهید و همزمان با دست راست مچ پا را به سمت داخل ببرید تا کشش را در پشت مفصل ران احساس کنید .

4- این وضعیت را تا 10 شماره نگهدارید . این تمرین را 10 بار تکرار کنید .

ورزش شماره سه کشش عضلات جلو و پشت تنه

1-رو به استخر بایستید و پاها را به اندازه عرضه شانه ها آنها از هم باز کنید و میله لبه استخر را و با دو دست بگیرید .به‌طوری‌که به اندازه طول دست‌ها از استخر فاصله داشته باشید و آرنج ها کاملاً صاف باشند .

2- اکنون لگن را به سمت جلو هل دهید و هم‌زمان قفسه سینه را بالا آورید .این وضعیت را تا 10 شماره نگه دارید.

3- سپس لگن را به سمت عقب هل داده و ستون فقرات را به جلو خم کنید .این وضعیت را تا 10 شماره نگه دارید .

4- این تمرین را 10 مرتبه تکرار کنید .

ورزش شماره سه کشش عضلات تنه

1-کنار دیوار استخر بایستید به طوری‌که پاها در کنار یکدیگر باشند و به اندازه طول دست از کنار دیوار فاصله داشته باشید . با یک دست میله لبه استخر را بگیرید و دست دیگر را بر روی لگن خود قرار دهید.

2-در این وضعیت باید با زانوی راست بایستید و لگن را به سمت دیوار فشار دهید تا کشش را در قسمت خارجی ران و تنه خود حس کنید.

3-این وضعیت را تا 10 شماره نگهدارید .

4-این تمرین را 10 بار تکرار کنید .

به یک طرف کچ کردن لگن

1-با زانوهای صاف پشت دیوار استخر بایستید . پاها را به اندازه عرض شانه ها از هم باز کنید .

2-عضلات شکم و با سن را منقبض کنید.

3-قوس کمر به دیوار بچسبانید به‌ طوری ‌که قوس کمر شما از بین برود .

4-این وضعیت را تا 10 شماره نگهدارید .

5-این تمرین را 10 بار تکرار کنید .

تقویت عضلات شکمی

پشت دیوار استخر بایستید و در همان حالت میله اطراف استخر را بگیرید کمر خود را به دیواره استخر بچسبانید و به آرامی پای خود را از کف استخر بلند کنید تا زانو های شما 90 درجه شود. این وضعیت را تا 10 شماره نگهدارید . این تمرین را 10 بار تکرار کنید .

{{secondRate}} | به این مقاله امتیاز دهید

نام و نام خانوادگی:

تلفن تماس:

پست الکترونیکی:

متن سوال (حداکثر {{QuestionMaxLength}} کاراکتر): {{txtQuestionCount}} / {{QuestionMaxLength}}

قوانین را خوانده و تایید مینمایم.

سوال: ( سجاد پناهنده )

سلام خسته نباشید من 15 سالمه و به ورزش بدنسازی علاقه مند هستم ولی بعد از 6 ماه کار کردن متوجه پارگی دیکس کمرم 4و5 شدم دکترم میگه باید فیزیوتراپی و بعد راه رفتن توی اب اسنخر انجام بدم من انجام دادم ولی ایا میتونم دوباره به ور زش موردعلاقم برگردم لطفا جواب بدید قدم 188 سانته و وزنم 96kg

پاسخ:

سلام دوست عزیز
معمولاً پس از بهبود بیماران می توانند به ورزش باز گردند، ولی باید توجه داشته باشید که فردی که دچار بیماری دیسک کمر می شود استعداد ذاتی برای این بیماری را دارد .بنابراین می تواند با برنامه‌ریزی خاص و ملاحظات خاصی ورزش بدنسازی را ادامه دهد. 

سوال: ( هادی خرقانی )

باسلام من دیسک ۴ و ۵ خراب شده و تنگی کانال دارم ولی راحت رو پاشنه وپنجه پا راه می روم و هیچ دردی ندارم تنها درد من لگن و پایین زانوم درد دارم وقتی خیلی راه می روم حالا میخوام عمل لیزر انجام بدم میشه یا نه

پاسخ:

سلام دوست عزیز
ابتدا باید معاینه شوید و ام آر آی و نوار عصب شما ملاحظه شود. قاعدتاً با توجه به شرح حالی که داده اید ، معمولاً این گونه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند و احتمالا از عمل جراحی لیزر سود می برند.
 

سوال: ( مهدی الماسی )

سلام خدمت دکتراسحاقی و خسته نباشید، من ۳۱سال سن دارم صبح از درد کمر از خواب بیدار میشم اگه رو شکم بخوابم دیگه بدتر میشه دردم،ام ار ای گرفتم گردنم آرتروز داره دکتر گفت کمرت داره ارتروز میگیره بیش از حد درد کمر دارم بدجوری هم صدا میده کمرم خواهشن ب من بگید چکار کنم ممنوم میشم از راهنمایی شما دکتر عزیز،

پاسخ:

سلام دوست عزیز

معمولاً کلمه آرتروز یا ساییدگی ستون مهره ها در افرادی به کار می رود که بیش از ۵۵ سال سن دارند. در یک فرد ۳۱ ساله که صداهایی در کمر خود حس می کند معمولا بیماری های مفاصل ستون مهره ها مطرح است که باید بیمار معاینه و درمان های لازم برای وی انجام شود.

سوال: ( سعیدالوندی )

سلام.سال۸۶عمل بازدیسک داشتم ولی ازمهرامسال دوباره در دام شروع شده ام آر آی گرفتم مشکلات دیسکم محرزشد.آیامن بااین شرایط میتونم با لیزر عمل کنم؟درصد موفقیت چقدره؟ممنونم ازبزرگواریتون

پاسخ:

سلام دوست عزیز
بدون معاینه و دیدن ام آر آی نمی توان اظهار نظر کرد. انتخاب عمل جراحی لیزری بسته به میزان پارگی و عوامل دیگری دارد که توسط پزشک پس از دیدن ام آر آی مشخص می شود. در مواردی که بیرون زدگی و پارگی دیسک کوچک باشد ، عمل لیزری می تواند مفید باشد

سوال: ( مهدی ابراهیمی )

عرض سلام و ادب مادرم سال ۱۳۹۱ جراحی دیسک کمر انجام داد بعد از اون جفت پاهاش از مچ حس نداشتند با واکر راه میروند درد پا خیلی شدید است و پاهاش خصوصاً ساق پای راست خیلی ضعیف شده علت چیست؟! ممنون از راهنمایتان..

پاسخ:

سلام دوست عزیز
با این شرح حال چیزی نمی توان گفت بهتر است که پزشک معالج خود مراجعه نمایید

سوال: ( مجتبی رضاپور )

با سلام و احترام، 25 سال سن دارم. فعالیت اصلی ام مطالعه پشت میز است و در پدر و مادر و برادر مشکل کمر درد حادی وجود ندارد. از سه ماه پیش طبق عکس mri گفته می شود که بین مهره L1 و مهره L2 برآمدگی دیسک وجود دارد. علائم شامل ابتدا کرختی در ران پای راست بعد از یک ماه پیش گسترش و انتشار تا مچ پا و چند روزی است که در باسن هم کرختی ایجاد شده است. در راه رفتن و انجام حرکات ورزشی مشکل ندارم. راه های درمان غیر جراحی مناسبی برای بهبود دیسک ام وجود داره؟ چرا کرختی در ناحیه باسن ام ایجاد میشه درحالیکه مهره های L5 و L4 و S1 مشکلی ندارم. در صورت نیاز میتوانم عکس mri را برایتان ارسال بکنم. با تشکر از راهنمایی تان

پاسخ:

سلام دوست عزیز
کرختی در پای راست و انتشار آن به باسن می تواند مربوط به دیسک بین مهره اول و دوم باشد. باید توسط پزشک معاینه شوید و در صورتی که ام آر آی شما دیسک بزرگ نشان دهد قاعدتاً بهترین و جراحی باز خواهد شد. 

سوال: ( نوید امرایی )

سلام و عرض ادب دکتر امروز ۸۰ روز عمل باز l4l5 انجام دادم تا روز ۶۰ عالی بودم متاسفانه فک کردم دیگه مثل ادم سابق شدم به کمرم فشار اوردم البته فشار منظور اینه که زیاد سر پا بودم یه روز که خیلی سردپا بودم یهو درد افتاد تو کمرم الان حدود ۲۰ روزه کمرم خیلی درد میکنه پیش جراحم دکتر طغیانی رفتم (خرم آباد)ام ار ای آزمایش خون التهاب قند عفونت اوره همه چی دادم دکتر گفتن هیچ مشکلی ندارید به چند تا متخصص نشون دادم همه گفتن مشکل ندارید حموم که میرم کمی دردم آروم میشه ناگفته نماند کمربندم هم خیلی محکم میبستم ممکنه اسپاسم گرفتگی چیزی باشه ممنون از جوابتون واقعا ۲۰ روزه زندگی ازم گرفته

پاسخ:

سلام دوست عزیز

طبق گفته خودتان خوشبختانه دیسک کمر شما دچار عود یا عفونت نشده است. احتمالا با درمان‌های مانند فیزیوتراپی و دارو خوب خواهید شد. بهترین کسی که می تواند اظهار نظر کند جراحی است که شما را عمل کرده است. 

سوال: ( محمد جواد کسرایی )

با سلام جناب دکتردلیل تیر کشیدن در دست و پاهام و تیر کشیدن در داخل رانها حتی در موقع استراحت چیست.. زیاد دردی هم در کمر ندارم و تست دیسک در منزل رو هم انجام دادم همون تست زاویه ۳۰ تا ۷۰ درجه ای.. اما دردی در کمر احساس نشد و گاهی اوقات انگشتان دست و پاهام به صورت تکی تیر میکشند و پاشنه پاهام هم گاهی اوقات بیحس میشن و خیلی کم گردن درد هم میشم و در مواردی تیر کشیدن قسمت کوچکی از کف پا و یا روی پا و حتی دستام .. ایا میتونه دیسک باشهیا مشکل از جای دیگه است ممنونم

پاسخ:

سلام دوست عزیز
بیماری که دچار تیر کشیدن دست و پا می شود لازم است که معاینه شود و برای بیمار ام آر آی و نوار عصب درخواست شود و تشخیص داده شود و سپس درمان انجام شود. با این شرح حال تشخیص خاصی را نمی توان برای شما مطرح کرد ، باید معاینه شوید.
 

سوال: ( سحر خمر )

خانمی 44هستم که دارای دیسک کمر هستم و این درد 7ماه که طول کشیده واین درد از قسمت ران شروع میشه تا ساق پا . در ابتدا در قسمت پاشنه پا حسی نداشتم ودرد شدید تر بود ولی الان تا ساق پا درد می‌کنه و لی بازهم راه رفتن برام مشکله . میشه راهنمایی بفرمایید که چکار باید انجام بدم

پاسخ:

سلام دوست عزیز
شما در واقع کمردرد و درد سیاتیک دارید که یکی از علت های شایع آن بیماری دیسک می باشد که باید معاینه شوید و برای شما ام آر آی و نوار عصب درخواست شود . معمولاً بیمارانی که مبتلا به دیسک کمر هستند ظرف یک ماه با یکی از چهار درمان دارو ، فیزیوتراپی، تزریق داخل کانال نخاعی و یا عمل جراحی خوب خواهند شد. 

سوال: ( میرحمید علوی )

با عرض سلام و ادب و احترام بنده تقریبا ده ماه پیش در قسمت کمر احساس درد شدید کردم به طوری که راه رفتن و خم شدن برایم مشکل بود به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کردم عکس ام ار ای گرفتم و نشان دادم گفتن چیزی نیست بیخیال شدم اما دیدم بعد گذشت یک ماه تغییری در درد ایجاد نشد حتی بد تر هم شد به متخصص دیگری مراجعه کردم ایشون هم گفت دیسک چهار و پنج آسیب دیده و متورم شده و ارجاع دادن به فیزیوتراپی بعد از سه چهار ماه با انجام فیزیوتراپی و استخر تقریبا پنجاه درصد درد کاهش پیدا کرد و من همینطور ادامه دادم به استخر و ورزش کششی تا شش ماه که هشتاد درصد درد کاهش پیدا کرد اما مشکل من درد نیست مشکل من اذیت شدن و احساس ضعف بعد از کار یا ورزش هست البته که بعد از این مدت انتظار بهبود کامل داشتم اما در بعضی موارد مثلا هفته ای دو سه بار احساس درد میکنم آیا این احساس درد به طور کامل از بین می‌رود ؟ در ضمن مرد هستم و ۲۱ ساله با تشکر از سایت خوبتون

پاسخ:

سلام دوست عزیز
خوشحالم که بهتر شده اید. قاعدتاً هر کسی دچار بیماری دیسک کمر نمی شود. افراد خاصی هستند که استعداد این بیماری را دارند. به عبارت دیگر جنس ستون مهره ها و دیسک آنها خوب نیست. قاعدتا این گونه افراد باید با احتیاط ورزش و کار کنند.

سوال: ( یوسف‌همت‌صفیح )

س.من.پارگی‌دیسک۴و۵‌درکمردارم‌که‌بابرداشتن‌بارسنگین.وبایک‌دست‌که‌دونفره‌درسربالای‌میبردیم‌بوجورآمددیسک‌زابالیزر‌اصفهان‌دکترشکزچی‌سوزاندولی۳۰درصددزدم‌کم‌شده‌الان‌ده‌ماهه‌میگذره‌ولی‌خوب‌نشدم‌روسرمهره‌به‌داخل‌شکم‌فرورفته.لطفا‌مزازاهنمای‌کنیدکه‌چه‌کاری‌انجام‌بدهم‌که‌خوب‌بشوم‌نرمش‌هم‌روزی‌دوبارانجام‌میدهم‌ولی‌تغییری‌نمیکندممنون

پاسخ:

با سلام چون قبلا عمل شده اید، بهتر است با دکتر قبلی خود مشورت کنید. 

سوال: ( مرجان وفا )

سلام خسته نباشید مرسی بابت مقاله عالی تون فقط یه سوالی دارم و اونم این هستش که علت کمر درد وقتی خیلی سرپا وایمیسیم چیه؟ در صورتی وقتی ساکن وایمیسم درد خیلی بیشتر و وقتی راه میریم به نسبت درد ضعیف تر میشه که منشا دردش از نخاعه ینی دقیقا وسط کمر و به پاهاشم میزنه و احساس سنگینی میکنه..ممنون میشم راهنمایی کنید مادرم ۴۰سالشه و اضافه وزن هم نداره

پاسخ:

سلام دوست عزیز برای پاسخ دادن به این سوال باید بیمار معاینه و ام آر آی ، نوار عصب ، رادیوگرافی در حالت خم شدن به جلو و عقب برای بیمار گرفته شود. با در نظر گرفتن همه این ها تشخیص بیماری داده شود و درمان لازم انجام شود. دردهایی که با ایستادن بدتر می شوند معمولاً در نتیجه دیسک کمر یا تنگی کانال نخاعی است که در بین مهره ای L5-S1 قرار دارد.

سوال: ( Aamin )

سلام خسته نباشید،۲۲سال سن دارم از شهریورماه دردکمردارم دکتررفتم ام آرآی گرفتم وب تشخصی دکتر دیسک بین مهره ای دارم ک ب عصب سیاتیک من فشارواردمیکنه و ب پای راستم میزنه ب طوریکه من نمیتونم درست راه برم حدودا۲۰جلسه فیزیوتراپی انجام دادم ک تاثیری نداشته ب تشخیص دکتردیسک من درجه اوله و نیازب عمل نداره ولی واقعاتحمل دردش سخته و فیزیوتراپی و دارو تاثیری نداشته میخواستم بدونم آیاعمل لیزرمناسب هست؟؟؟لطفامنوراهنمایی کنید ممنونم

پاسخ:

سلام دوست عزیز
باید معاینه شوید و معمولاً در یک فرد ۲۲ ساله ای که ریسک بزرگ ندارد عمل جراحی لیزری دیسک مناسب است. 
 

سوال: ( مهدی .نبیی )

سلام من مدتی پای راستم انگشت گوچکم بی حس شده بود و در کمر دارم .داشتم لیز درمانی وفیریوتراپی هم کردم .و عمل باز تنکی کانال نخاع هم انجام دادم ولی حالا در در پای راستم وانگشت بزرگ دارم .روی پا هایم نمیتوانم ب ایستم .در شدید دارم که می خواهم گریه کنم .بی حسی هردوت پا دارم چکار کنم

پاسخ:

با سلام با مطب تماس بگیرید تا وقت ویزیت برای شما داده شود. ولی همانطور که شما گفته اید ام آر آی انجام داده اید و در آن تشخیص دیسک کمر داده شده است که باید با یکی از روشهای دارو فیزیوتراپی تزریق داخل ستون مهره ها و عمل جراحی باز ظرف یک ماه خوب شوید. 

سوال: ( احمد زنگنه )

سلام وخسته نباشید خدمت شما دکتر اسحاقی بنده مدتیس پای چپم از قسمت لگن تا کف پا درد میکند.درد به اینصورت هستش که انگار رگی از پاهام درحال کشیده شدن هست.از اونجایی که با شما آشنایی نداشتم وبه اجبار رفتم پیش یک دکتر دیگر وعکس رو مشاهده کردن گفتن دیسک پاره شده وچون دونفر بودن یکی گفت ۹۰ درصد احتمال داره بدون عمل خوب بشه ولی اون یکی گفت ۷۰ درصد ولی باید عمل کنم.ولی ازاونجا که نمیخواستم به این راحتی عمل کنم مقاومت کردم.دوتا آمپول هفته ای یکی برام نوشتن وکپسول گامابنتین و سلکسیب.الان خیلی دردم کم شده وبهتر بگم یجورایی کلا قطع شده ولی کف پاهام احساس میکنم خون نمیرسه واحساس بی حسی دارم که کم وزیاد میشه.خواستم از شما خواهش کنم یا یک نوبت به بنده بدین یا اینکه اگه امکانش هست راهنماییم کنین.واقعا ازشما سپاسگذارم

پاسخ:

با سلام با مطب تماس بگیرید تا وقت ویزیت برای شما داده شود. ولی همانطور که شما گفته اید ام آر آی انجام داده اید و در آن تشخیص دیسک کمر داده شده است که باید با یکی از روشهای دارو فیزیوتراپی تزریق داخل ستون مهره ها و عمل جراحی باز ظرف یک ماه خوب شوید. 

سوال: ( مهدی بهرامی )

با سلام و عرض ادب .من چند سال قبل برای کمر درد ام ار ای دادم و دکتر گفت دیسک مهره ۴ و ۵ بیرون زدگی داره .دو سال دچار درد شدید شدم که با استراحت و دارو خوب شدم .الان چند ماهای هست که تو راه رفتن مشکل پیدا کردم و بعد از کمی راه رفتن گاهای پای راستم و گاهی پای چپم و تو باسن درد دارم و وقتی زمان درد رو پا میشینم و یا به جلو خم میشم دردم اروم میشه در صمن پای چپم لاغر تر از پای راستم شده .البته ورزشهای مربوط به دیسک رو انجام میدم و مشکلی تو ورزش ندارم فقط زمانی که به پشت میخوابم و باسن رو بالا میارم درد تو باسن و رون پام برمیگرده .لطفا راهنماییم کنید و در صورت امکان یه وقت برای ویزیت بهم بدید .ممنونم

پاسخ:

<p>سلام برای ویزیت لطفا با مطب تماس بگیرید ولی از روی شرح حال شما می توان گفت که بیماری دیسک شما شدید است و نیاز به عمل جراحی باز دارد.</p>

سوال: ( فاطمه حسینی )

سلام خدمت اقای دکتر من دیسک چهار وپنجم دچار بیرون زدگی شده و مایع مفصلیش خشک شده دنبالچه هم دچار اسیب شده

پاسخ:

سلام با مطب تماس بگیرید تشریف بیاورید ویزیت شوید
 

سوال: ( زینب اف )

سلام خسته نباشین اقای دکتر من 30سالمه و ام ار ای دادم و دکتر گفتن که دوتا دیسک بیرون زده در کمرم دارم. بسیار دردشدبدی دارم ولی بعلت ویروس کرونا این مدت نمیشه به مطب ها و مراکز فیزیوتراپی مراجعه کنم. روزی دو تا ناپروکسن 500و دوتا کلسیم میخورم ولی اصلا دردم اروم نمیشه جوری که شدیدا روحیمو از دست دادم و کارم شده گریه کردن. تا به تموم شدن شرایط ویروس کرونا و مراجعه به پزشک دارویی هست که من بتونم دردمو اروم کنم خواهش میکنم جوابمو بدین توروخدا.

پاسخ:

سلام دوست عزیز
تجویز دارو بدون دیدن بیمار مشکلات و منع قانونی دارد. در صورتیکه درد شما قابل تحمل است بعد از نیمه فروردین به اینجانب مراجعه کنید و اگر درد شما غیرقابل تحمل است که لازم است به دانشگاهی که اکنون مشغول به کار هستند مراجعه کنید

سوال: ( امیربابایی )

سلام.بعد از ام آر آی دکترگفت دیسک کمر دارم و گاهی اوقات به باسن و پشت زانوم میاد دردش ؛ این نوع دیسک ب نعوظ ربطی داره خیلی مشکل نعوظ دارم 37 سالمه تهران

پاسخ:

سلام دوست عزیز
دیسک بسته به اینکه در کدام سطح پاره شده باشد، می تواند مشکلات جنسی یا ادراری ایجاد کند. ولی لازم است ام آر آی شما دیده شود و در ضمن با یک دکتر ارولوژیست مشورت کنید.

سوال: ( ميثم گشاني )

سلام اقاي دكتر خسته نباشين مورد خيلي اورژانسي براي همسرم پيش اومده٣٥سالشونه خيلي اذيت ميشه ام أر اي انجام دادن پارگي ديسك ٤/٥ داشتن خواستمبدونم انگشت پاهاش ٣تا كوچيكا سر شده و ساق پاهاش و رانش درد داره چيكار كنن ممنون ميشم راهنمايي كنين

پاسخ:

سلام دوست عزیز
اکنون که به علت مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده است مطب ما تعطیل است در صورتی که مشکل شدید دارند لازم است به مراکز دانشگاهی مراجعه کنند تا درمان‌های لازم برای ایشان انجام شود.

سوال: ( لیلا معظمی گودرزی۰ )

سلام اقای دکترمن سه ماه پیش،کمرم گرفت چندباردکتررفتم،داروهای ضدالتهاب،ومسکن،وتقویتی دادن کمی بهترشدم چنتاازدکتراگفتن هم دیسک داری وههم تنگی کانال،همه گفتن بااستراحت خوب،میشه بجزیکیشون گفت بایدعمل بشی،الان باداروی ضدالتهاب وغزروف سازوکپسول سیاهدانه دردم ساکت،شده،نگفته بودم ماه اول دردتوکمرم بود،بعد زدش به لگن،ران،ومچ پام،وپنجه پام،هم کمی،بی حس شده بود،داروهای که ذکرکردم دردموساکت کردن امافعالیتی نمی توانم انجام دهم،فیزوتراپی تاثیری نداشت،امااستخرخوب بودحالا لطفی کنیدمراراهنمایی کنیدکه من بااستراحت وداروخوب میشم یانه حتما بایدعمل کنم

پاسخ:

سلام دوست عزیز
یماری بهبود یافته است که نه در حالت استراحت درد داشته باشد و نه در هنگام حرکت و بتواند کارهای قبلی خود را انجام دهد . بنابراین بیماری که نمی تواند کارهای قبلی خود را انجام دهد . یعنی بیماری وی بهبود نیافته است و در صورتی که نیاز به جراحی دارد لازم است مورد عمل جراحی قرار گیرد. البته باید دیده شود در بعضی از بیماران قبل از عمل جراحی می توان از تزریقات داخل ستون فقرات استفاده کرد.
 

سوال: ( ميلاد شهسواری )

سلام جناب دکتر دو هفته است که کمرم و پهلو چپم درد میکنه. یک هفته است درد ریخته توس باسنم و کشاله رانم و ساق پام. بطوری ک بخندم یا سرفه بزنم تیر میکشه. شبها موقع خواب رو کمر باید بخابم روی پهلو چپ یا راست نمیتونم بخوابم وقتی پا میشم تیر میکشه بدجور. خواهشمندم راهنمایم کنید

پاسخ:

با سلام ،دردی که به باسن و پشت ران و ساق پا انتشار پیدا می کند، معمولاً در اثر خراب شدن یا پارگی دیسک کمر به وجود می آید. مخصوصاً اگر ناگهانی باشد. برای تشخیص بیماری قبل از هر چیز باید بیمار معاینه شود و سپس از وسایل کمکی مانند ام آر آی ، نوار عصب و رادیو گرافی های ساده ستون فقرات کمک گرفته شود و در کل بیمار باید ظرف یک ماه با درمان های لازم خوب شود. 
 

سوال: ( مهرناز مهرآشتی )

سلام وقت بخیر قد ۱۵۶،،،وزن ۷۸ خانمی ۳۸ ساله هستم یک هفته هست کف پام نزدیک پاشنه ،خود پاشنه نه ، درد نداره اصلاولی بیحس هست و احساس میکنم ادامسی چیزی بهش چسبیده و تا دست میزنم بردارم میبینم هیچی نیست و عصبیم میکنه ..پزشک عمومی دستور گاباپنتین داد و سه روز استفاده میکنم نگرانم دکتر لطفا بفرمایین علت مشکل من چیه ؟ درمان ؟! و پرهیز هایی که باید رعایت کنم ؟! سابقه بیماری هم فیبروم ساب سروزال دارم و دکتر گفته کوچیکه هنوز .. تیرویید کم کار ودارم ازمایش تیروییدم ۵ بود پارسال ومدتی لووتیروکسین استفاده کردم و امسالنرفتم برا چک تیرویید سنگ کلیه هم دارم ولی ریز هستش دکتر گفت فعلا نیاز ب درمان نداره ..... لطفا هر چی باید رعایت کنم بفرمایین ....خیلی بزرگوارین و سپاسگزارم که وقتتون در اختیار بیمارا میذارین ..زنده باشین

پاسخ:

سلام دوست عزیز
با این شرح حال تشخیص خاصی نمی توان مطرح کرد. ولی لازم است که از بیمار ام آر آی نوار عصب گرفته شود و علت آن پیدا شود.

سوال: ( علی ابراهیمی )

با سلام من پار سال هنگام جا بجای وسایل چرخ خیاطی زیر پام خالی شد رگ کمر گرفت یه جوری شدم که به زور نفس میکشیدم ولی بعد از چند روز استراحت کم کم خوب شدم ولی بعداز یک سال دوباره یک نیمکت برداشتنی احساس کردم اذیت شدم بعدش فکر کردم رگ کمرم یه جوریای میگیره رفتم خونه دوروز خوابیدم هیچ کاری انجام ندادم که خواستم بلند بشم نتونستم اینگار فلج شدم نمیدانم چکار کنم لطفا راهنمای کنید ممنون میشم از شما

پاسخ:

سلام دوست عزیز
این علائم معمولاً به علت پارگی یا خراب شدن دیسک کمر است و باید درمان شود .ولی قبل از درمان لازم است از بیمار ام آر آی و نوار عصب گرفته شود. قاعدتاً بیماری که یک بار با بلند کردن وسایل سنگین دچار کمردرد شده است لازم است که از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز نماید. کسانیکه دچار دیسک کمر هستند، بعد از مدتی خوب میشوند، و فراموش می کنند که بیماری دیسک کمر دارند ‌، دوباره یک جسم سنگین را بلند می‌کند و دوباره دچار کمردرد می شوند .

سوال: ( رضا قلی خانی )

سلام اقای دکتر وقتتون بخیر ، تابستون عمل دیسک کمر انجام دادم ، الان با یه سرفه درد شدیدی تو ناحیه پایین کمرم ایجاد شد ، الان نمیتونم راه برم دو روزه ، دراز که میکشم پای راستم نمیتونم بیارم بالا ، ممنون میشم راهنمایی کنین با تشکر

پاسخ:

چون توسط دکتر دیگری عمل شده اید بهتر است که با خود ایشان مشورت کنید .
 

سوال: ( حمید زارعی )

آقای دکتر سلام مهر های گردن 7و8 من آسیب دیده چه کارهایی برای درمانش انجام بدم؟ دکتر رفتم گفت دیسک گردن داری و درمانی ندارد؟

پاسخ:

سلام دوست عزیز
دیسک بین مهره ای ۷ و ۸ که وجود ندارد. احتمالاً دیسک بین مهره ای ۶ تا ۷ است و در هر حال بیماری قابل درمان است. ولی برای تجویز دارو و فیزیوتراپی باید به پزشک مراجعه کنید.

سوال: ( سعیده بهرام زئی )

من داداشم ۲۷ سالش است شغلش رانندگی است الان دوهفته است نمی تونی بایسته خیلی درد داره دو سه بار دکتر رفتیم قرص آزیترومایسین ۵۰۰ داده گفته گفته روز دو عدد بخوره و یک قرص گاباپنتین ۳۰۰ داده اصلا حالش خوب نیست دکتر بی زحمت راهنماییم کنید

پاسخ:

سلام دوست عزیز
بیمار باید معاینه شود کمک خاصی الان نمی توان به ایشان کرد.
 

سوال: ( علیرضا محمودی )

سلام وقت بخیر ببخشید اقای دکتر من ۳ ماهو نیم هستش که عمل جراحی فیوژن ستون فقرات کردم به علت اسپوندیلولیستزیس و مهره L4 و L5 به هم متصل شده ولی هنوز نمیتونم کمربند بریس رو باز کنم درد قسمت کمرم هنوز ۴۰ درصد هفته اول جراحی باقی مونده آیا تا ۶ ماه بعد از جراحی بهبود پیدا میکنه ؟ من ۲۲ سالمه واقعا حاله روحیم خوب نیست .

پاسخ:

سلام با توجه به اینکه توسط جراح دیگری عمل شده اید ، صلاح است به خود ایشان مراجعه کنید تا دوگانگی نظر پیش نیاید.

سوال: ( فاطمه زنگنه )

سلام .چندین ساله مشکل دیسک کمر دارم درد از کمر وباسن میگیره وبه روی ران وپشت ران میزنه بعد از ایستادن وراه رفتن زیاد مجبورم چند دقیقه ای بشینم تا دردم ارومتر بشه الان اسباب کشی کردیم خیلی کار کردم ودرد پهلوی راست گرفتم فکر میکردم کلیه درد دارم رفتم سونو گرافی گفت مشکلی از نظر کبد وکلیه ومثانه ندارم این درد پهلم ممکنه ا ز درد دیسک باشه؟

پاسخ:

با سلام بله دردهایی که در کمر هستند یا به ناحیه باسن و پشت ران و ساق ، معمولاً می توانند در نتیجه بیماری های دیسک کمر باشند. قاعدتاً فردی که دچار بیماری دیسک است در حین اسباب کشی و غیره صلاح است نظارت کند تا این که خود او مستقیماً اسباب ها را بسته بندی یا جابجا کند تا چاره کمر درد نشود. 

سوال: ( میلادعیوضی )

من مدت دوماه کمردرددارم وقتی امرای رفتم دکترگفت دوتا دیکس داریو تنگی کانال نخاع دوبارپیش دکتررفتم بهم آمپول تزریق کرده بهم هرهی پشتم قرص کلسیم وویتامین ب1مصرف میکنم اما درد دارم و پا چپم خیلی درد دارم گفتم ببینم باعمل خوب میشم یا چون سرکار میرم زیاد سر پا وایمیسم پام خیلی اذیت میکنه ومرخصی نمیدن اگه میشه بامن تماس بگیرید چون به خاطره ویروس کرونا هیچ متخصی نیست که برم پیشش 32ساله از کرج شهرستان ساوبلاغ هشتگرد

پاسخ:

سلام دوست عزیز
از ۱۰۰ بیماری که عمل می‌کنند ۸۰ نفر نتیجه خوب می گیرند . در صورتی که نمی توانید به مطب مراجعه کنید می توانید از منشی وقت ویزیت آنلاین بگیرید. 

سوال: ( عبدالخالق صادقی )

باسلام.بنده دچار پارگی دیسک بین L4و5شدم و دوسال قبل عمل کردم .مدتی خوب بود تا اینکه پس از یکسال با اتوبوس مسافرت طولانی کردم که پس از ام آرآی جدید ، دکتر گفت همان دیسک ازطرف دیگر بیرون زده ..اما زیاد شدید نیست ..حالا پس از 7ماه ازآن مسافرت مجددا دردم شدید شده و در ناحیه لگن و باسن و بالای عضله ران ، درد بسیار شدید دارم ..که بعضی وقتها حتی قادر به نشستن روی صندلی و مبل هم نیستم ..لطفا راهنمایی فرمایید .آیا ام آرآی جدید بگیرم و نیاز به جراحی مجدد دارم ؟ یا با روش دیگر درمان میشود ؟

پاسخ:

با سلام دوست عزیز
معمولاً ۴ درصد دیسک‌ هایی که عمل می‌شوند، بعد از مدتی دوباره در همان محل  پارگی دیسک بیرون می‌زنند که در اصطلاح پزشکی عود دیسک نامیده می‌شود و درمان عود دیسک مانند درمان دیسک اولیه است، که می تواند شامل دارو، فیزیوتراپی، تزریق های داخل کمری و در صورت عدم پاسخ به درمان ، عمل جراحی و برداشتن تکیه بیرون زده دیسک باشد. 

سوال: ( حمیده احمدی )

من حدود ۳ ماه هست که دیسک ۴و۵ پاره شده و درد شدیدی در پای راستم دارم بعد از یک ماه در نوبت دکتر ماندن، پیش دکتر رفتم (دکتر پیروز بخت)وبعد از گرفتن ام آی آر و نوار عصب به مدت یک ماه استراحت داد و دو قرص پرگابالین۵۰ و ملوکسیکام ۱۵ داد وبعد از یکماه نوبت من بخاطر بیماری کرونا کنسل شد. و در حال حاظر درد پای من موقع بیدار شدن از خواب بسیار شدید است . نمیدانم کجا برم و چکار کنم چون دکتر هم نیست ممنون میشم راهنمای کنید.از قزوین مزاحمتون میشم.

پاسخ:

با سلام می توانید وقت ویزیت آنلاین از منشی بگیرید . 

سوال: ( نسرین احمدی )

سلام مادرمن دچار دیسک کمر هستند ام ای ارانجام دادن دکتر گفته باید عمل بشن چطوری میتونم اینترنتی عکسهاشو براتون بفرستم.امکانش هست شماهم نظرتون بفرمایید؟؟

پاسخ:

می توانید از روش وقت آنلاین بگیرید.

سوال: ( کیوان پیری )

سلام بنده دچار پارگی دیسک اول کمر شده ام با تشخیص ام آر آی و تست عصب عضله . هیچ دردی در ناحیه کمر ندارم ولی پای چپم وحشتناک درد میکنه و نمیتونم سرپا بشم ‌. دکتر فقط قرص و آمپول شل کننده برام تجویز کرده . بخاطر ویروس کرونا هم هیچ دکتری در دسترس نیست . چیکار باید بکنم .؟ تشکر

پاسخ:

می توانید از منشی وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

سوال: ( علی حسینی )

سلام.بنده حدودسه ماهه دچا کمردرد شدم که پس از مدتی درد به پزشک در کرمان مراجعه کردم و با انجام ام آر آی متوجه تنگی کال به گفته پزشک در مهره 2 و3 شدم که فقط کپسول گاپنین 100 و آلفنیکس 100 تجویز کردند متاسفانه پس از مصرف بعلت بهبود نیافتن مجبور به بادکش درمانی نیز شدم که درد از ناحیه تحتانی کمر به استخوان بالای باسن ها و در نهایت همزمان ساق و مچ پای چپ هم شده با توجه به اداری بودن کار بنده و نشستن به مدت طولانی پشت میز چکار کنم خیلی کلاف شدم اخیرا اگر قرص نخورم درد یکسره میشه حتی خوابم را مختل میکنه اگه قرص نخورم هر چقدرم استراحت کنم فایده نداره و استراحت چیزی از دردم کم نمیکنه بمحض بلند شدن بیشتر میشه خواهشا راه چاره و درمان بمن نشون بدید.

پاسخ:

سلام دوست عزیز
قاعدتاً باید ویزیت و درمان‌های لازم برای شما تجویز می شود و در صورتی که به درمان‌های طبی پاسخ ندهید بهترین روش درمان جراحی است.

سوال: ( مسعود احمدی )

با سلام حدود دوماه است که دردی از ناحیه لگن پای سمت چپم شروع شده و به مرور بیشتر شده و اکنون بیشتر درد در پشت ماهیچه ساق پا احساس میشود و در قسنت کف پا هم احساس گزگز شدن دارم با ایستادن و راه رفتن درد کمتر احساس میشود با نشستن درد بیشتر میشود.تشخیص و توصیه شما چیه؟ ممنونم

پاسخ:

سلام دوست عزیز
با توجه شرح حالی که داده اید ، تشخیص اول بیماری دیسک یا تنگی کانال نخاعی است و برای اثبات آن لازم است که ام آر آی و نوار عصب بگیرید و بر مبنای یافته های بالینی و تصویربرداری، برای شما درمان‌های لازم توصیه می شود.

سوال: ( صاحب داوری )

سلام،من مدت هفت ساله دیسک کمر عمل کردم برای مهرهای چهاروپنج،،یک سالی هست دوباره دردشدید دارم ،ودرد کشیده شده به گردن که بیشتر دردم بین دوتاکتفم هست،وباگرفتتن عکس مشخص شده که هم کمر باز ساییدگی پیداکردم وهم دیسک گردن،دارم،بنظر شما کدام یک در اولویت عمل هست،،از هر دوناحیه درد دارم اونم شدید،،،،اگه نیاز به ارسال عکس هست تابفرستم

پاسخ:

سلام دوست عزیز
معمولاً افرادی که هم دچار بیماری دیسک کمر و هم دچار بیماری دیسک گردن هستند، صلاح است که اول بیماری دیسک گردن آنها عمل شود . زیرا حین عمل جراحی کمر که بیمار بیهوش می شود در صورتی که گردن بیمار دیسک بیرون زده داشته باشد ممکن است صدمه عصبی ایجاد شود.

سوال: ( عبدالله )

سلام. من30 سالمه. مدت یک ساله گرفتگی و درد خفیف سمت راست و پایین کمرم دارم. ام آر آی گرفتم توی برگه نوشته degenaraition and bulging deffusion در مهره های l4-l5 . من ورزش میکنم و زیاد هم می دوم. یکی از پزشک ها قرص آرترو استاپ رو تجویز کرد که مدتی خوب بود ولی درد و گرفتگی بعد از مدتی ورزش دوباره برمیگرده. میخام ببینم بهترین درمان برای اینکه دوباره بتونم ورزش رو ادامه بدم چیه. با تشکر.

پاسخ:

سلام دوست عزیز
معمولاً این گونه بیماران با دارو و فیزیوتراپی خوب می شوند و در صورتی که درمانهای ذکر شده خوب نشوند، معمولاً به تزریق های داخل ستون فقرات پاسخ می دهند. ولی به هر حال بیماری که دچار کمردرد و دیسک کمر است می تواند به ورزش برگردد ولی باید ورزش با احتیاط انجام شود . اکثر اینگونه بیماران پس از بهبودی نیز می توانند به دویدن ادامه دهند. 

سوال: ( جلال صالحی )

سلام من دیسک کمر داشتم دیسکمو جا انداختم ام هر دو سه ماه یه بار دچار گرفتگی عظلات کمر میشم لطفا راهنمایی کنید

پاسخ:

سلام دوست عزیز
 تشریف بیاورید معاینه شوید تا بیشتر شما را راهنمایی کنم.

سوال: ( )

سلام خسته نباشین ،مادرم ۴۵سالشونه از۴سال پیش کمردرد ناشی از دیسک کمر داشتن ،با مراقبت بعد ازمدتی که به پزشک مراجعه کردن تشخیص دادن اوضاعشون بهتر شده و نیاز ب فیزیوتراپی و عمل و... نیست دیگه مشکل زیادی نداشتن مگر وقتایی که کار سنگین میکردن ،دو سه روز پیش یه لحظه خم شده چیزی رو برداره کمرش گرفت و هر روز دردش بیشتر میشه کیسه اب گرم هم فایده ای نداشته خودش میگه دردش مثل دیسک نیست و به پا نمیزنه ،خیلی سخت میتونه بشینه یا بلند شه دولا هم اصلا نمیتونه بشه ،برای راه رفتن و اینا هم درد داره،ب نظر شما درد برای چیه و این که ممکنه از دیسک هم باشه؟با توجه به شرایط الان که بیمارستان نمیشه رفت ،ماساژ با روغن زیتون یا پماد ویکس میتونه موثر باشه؟

پاسخ:

سلام دوست عزیز
به احتمال زیاد درد مادر شما در نتیجه بیرون زدن دیسک است ، ولی باید معاینه شوند ، و ام آر آی و نوار عصب برای ایشان درخواست شود در صورتی که در شرایط فعلی نمی توانند به مطب مراجعه کنند می توانید برای ایشان وقت ویزیت آنلاین از منشی بگیرید.

سوال: ( فاطمه مطلبی )

سلام ببخشید من س ماهه زایمان کردم ی روز ی دفعه کمردردشدید گرفتم طوری ک نمیتونسم بلند شم رفتم دکتر امپول شل کنندگی عضله زد واسم بهتر شدم ولی پای راستم درد گرفت دوباره رفتم دکتر ی مسکن زد واسم از او ن روز ب بعد خیلی پام درد میکنه هم جای سوزن هم از زانو ب پایین مچ پام رگای پام درد میکنن ...ایا سیاتیکم اسیب دیده ..چی پیشنهاد میکنید؟؟ بعد از ۲۰روز هنوز جای امپول خیلی درد میکنه..

پاسخ:

بله دردی که از کمر به داخل باسن یا پشت ساق پا یا پشت ران کشیده میشود ، معمولاً درد سیاتیک نامیده می شود . در صورتی که از درمانهای فوق نتیجه نگرفته اید می توانید از تزریق های ستون فقرات استفاده کنید. ولی قبل از آن لازم است که ام آر آی و نوار عصب بگیرید و معاینه شوید. 
 

سوال: ( زهره )

سلام، من 38سال دارم، چند سالی هست که دیسک گردن دارم که با مصرف دارو و فیزیوتراپی بهترم، هر چند وقتی زیاد کار کنم احساس فشار و درد مبهم دارم. از چند ماه پیش احساس کمردرد هنگام نشستن و برخاستن دارم که خیلی اذیت می‌کنه البته در حال ایستاده هیچ مشکلی ندارم، عکس و ام آر آی کمر نشون میده وضعیتم وخیم نیست و پارکی دیسک ندارم، و دکتر فقط فیزیوتراپی و لیزر تجویز کرد ولی اصلا وضعیتم تغییر نکرد شاید بدتر هم شدم، نظر شما چیه؟ دکتر حتی دارو هم نداد

پاسخ:

سلام دوست عزیز
قاعدتاً میتوانید از داروهای ضد التهاب هم استفاده کنید ولی باید توسط پزشک برای شما تجویز شود. در صورتی که با فیزیوتراپی و دارو در وضعیت شما بهبودی حاصل نشود، می‌توان از تزریق های داخل ستون مهره ها استفاده کرد. قانون کلی ما این است که ظرف یکماه بیمار باید با یکی از چهار درمان دارو، فیزیوتراپی ، تزریق های داخل ستون فقرات یا عمل جراحی کاملا خوب شود.

سوال: ( مهناز اميري )

با عرض سلام و تبريك سال نو خدمت شما من خانمي هستم ٥٦ ساله قد حدود١٦٠ و وزن حدود٩٥ مدت يك ماه است كه در ناحيته گودي كمر درد شديدي دارم بخصوص در زمان نشستن و ايستادن اكنون دو روزه كه اين درد شديد شده به حدي كه به سختي از جايم بلند ميشوم و يا قادر به ايستادن حتي كوتاه مدت نيستم اين درد از وسط كمر به سمت پهلوي چپم إيجاد مي شود به دليل شرايط موجود در كشور(بيماري كرونا) به پزشك مراجعه نكردم براي تسكين درد از قرص ناپروكسن ٥٠٠ پماد پيروكسيكام و كيف آب گرم استفاده كردم كه مقدار كمي تأثير داشته خواهش مي كنم مرا راهنمايي كنيد

پاسخ:

با سلام و تبریک متقابل سال نو به شما، علایمی که ذکر کرده اید معمولاً در اثر خرابی دیسک کمر ایجاد می شود. در صورتی که نمی توانید به مطب مراجعه کنید ، می توانید از ویزیت آنلاین استفاده کنید .بنابراین توصیه می کنم که با منشی اینجانب تماس بگیرید تا برای شما وقت ویزیت آنلاین داده شود.

سوال: ( سید حامد میررحمتی )

سلام من بعضی موقعها که به کمرم فشار میارم درد میکنه قسمت پاینش بیشتر درد میکنه ال پنچ اما درد پا دو طرف از ساق پا به پایین همیشه درد میکنه شدید بخصوص شب بیشتره موقعی که کار میکنم زیاد خودشو نشون نمیده دردش یه جوریه هر دو پام مثل هم درد میکنه کمی داره شبها بخوابم خیلی وقته که با من هست این درد بگم باور نمی کنید نزدیک بیست ساله این دردو دارم الان سی چهار سالمه ده سال من قرص خوردم اما فایده نداشت لطفا کمکم کنید دیگه خسته شدم از این درد

پاسخ:

 با سلام این گونه درد ها معمولاً به علت خرابی دیسک کمر یا مفاصل ستون مهره ها که اصطلاحاً فاست facet نامیده می‌شود، می‌باشد .بنابراین لازم است که تشریف بیاورید برای شما ام آر آی و نوار عصب گرفته شود و درمان‌های لازم شروع شود. معمولاً کسانی که از سال های جوانی دچار کمردرد هستند ناپایداری هایی در ستون مهره های خود دارند.

سوال: ( فاطمه صفرپور )

سلام من فاصله مهره 4و5 دارم درد كمر داشتم كه به باسن بشت پاهام ميزد رفتم پيش دكتر درد وترزيق أوزن برام انجام داد بعد از تزريق هشت با ر ليزر انجام دادم ورزش هم كم انجام مي دهم ولي بعد ازترزيق بدتر شدم گرفتگي رگ سيأتيك شديد دارم مخصو صاًً صبحها پشت پاهام اگر زياد به ابيستم ميگيره درد راه برم خيلي بدتر ميسوم والآن با قرص آلفن - ايكس ال100 دردم كم ميشه تا آخر عمر كه اين قرص را ادامه بدهم در ضمن دكترم گفت يكبار ديگه بايد ترزيق را انجام دهي من قبول نكردم ممنون ميشم راهنماييم كنيد

پاسخ:

سلام دوست عزیز
با این شرح حال چیزی نمی توانم بگویم . یا لازم است به پزشک قبلی خود مراجعه کنید یا آن پزشک را عوض کرده و به اینجانب مراجعه کنید، در آن واحد به دو پزشک نمی توانید مراجعه کنید زیرا ممکن است نظر اینجانب با نظر پزشکی قبلی شما متفاوت باشد.

سوال: ( علیرضا جربان )

با سلام خدمت شما بزرگوار عزیز بنده حقیر ۳۰سال دارم ۸سال درد کمر دارم بعصیاوقتت خوبه بعضی اوقات بیچارم میکنه و اصلا به پاهام و جای دیگه نمیزنه فقط از گودی کمر تیر میکشه به حدی که صدام در میاد طبق ام ار ای که گرفتم دو تا دیسک همون سمت گودی به نخاع چسبیده اقای دکتر اصلا به باسن یه به پشت پاهام درد نداره فقط سمت گودی کمر منو فلج میکنه لطفا راهنماییم کنید پدر بنده جانباز است و به دست شما هم عمل شده در خاتم النبیا لطفا بنده حقیر راهنمایی کنید با دارو بنده شرایط عمل ندارم بدلیل پدر بنده فوت شده خرج دو خانواده میدهم با تشکر از شما بزرگوار سن بنده۳۰سال است

پاسخ:

سلام دوست عزیز
بعضی از بیماری های دیسک معمولاً درد اندام تحتانی نمی دهند. فقط بیمار درد کمر دارد. ولی به هر حال باید درمان شود .‌۸۰ درصد این بیماری ها نیز با تزریق های داخل ستون فقرات درمان می شوند و ۲۰ درصد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند . بنابراین در صورتی که مشکل مالی دارید و نیاز به جراحی دارید می توانید به بیمارستانهای دولتی مراجعه کنید.

سوال: ( جهان آبتین )

سلام مادرم ۸۴سال دارد دیسک کمر و تنگی نخاع دارد کمرش خیلی میسوزه درحدی که آب میریزه رو کمرش با آب خنکش میکنه راهی دارد کمرش نسوزه داروهم جواب نمیده

پاسخ:

سلام دوست عزیز
با این شرح حال نمی توانم تشخیص خاصی برای شما مطرح کنم . ولی خود شما گفته اید که مادر شما دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی دارد. قاعدتاً ایشان باید دیده شود و ام آر آی و نوار عصب ایشان بررسی شود و راهنمایی شود.

سوال: ( حمید آجرلو )

سلام وقت بخیر من در اثر دیسک مهره 4 و 5 پای راستم بی جون شده. ام آر آی و نوار عصب دادم و دکتر گفته باید حتما عمل بشی چون در اثر تنگی کانال دچار ناتوانی عضلانی شدی. میخوام بدونم در این مرحلله امکانش هست از طریق غیر جراحی مشکل حل بشه یا تنها راه عمله؟

پاسخ:

سلام دوست عزیز
باید دیده شوید و نوار عصب و ام آر آی شما مورد بررسی قرار بگیرد . ولی قاعدتاً بیماری که دچار ضعف پای راست شده است بهترین درمان برای وی عمل جراحی است. زیرا اگر زمان طلایی عمل یعنی زمانی که در آن با برداشتن فشار از روی عصب دوباره سالم می شود، بگذرد اگر عمل جراحی هم شود ضعف پای بیمار بر نمی گردد.

سوال: ( وحیدآقایی )

باسلام خدمت آقای دکتر، بنده درحدودیکسال که دچار پارگی دیسک هستم، ازهر درمانی استفاده کردم ولی متاسفانه کارساز نبوده لطفا بنده را راهنمایی کنید

پاسخ:

سلام دوست عزیز
بیماری های فقرات از قبیل پارگی دیسک کمر چهار راه درمانی دارد که شامل دارو ، فیزیوتراپی، تزریق های داخل ستون فقرات و جراحی می باشد که از آسانترین شروع می‌کنند و در صورتی که بیمار به درمان‌های آسان‌تر پاسخ ندهد عمل جراحی برای بیمار پیشنهاد می شود.

سوال: ( نازنين موسوي )

سلام دكترمن ي برجستگي مهره اخر فقرات هست كه درد بسياري دارد مجبورم به قفابخوابم نميدونم كجابرم مشكلم چيه ايااين مشكل جدي هست درلگن و رحمم مشكل ايجادكزده يانه نگرانم

پاسخ:

سلام دوست عزیز
هر علامتی می تواند نشانه چندین بیماری باشد که با معاینه فیزیکی از بیمار و گرفتن ام آر آی قابل تشخیص است .می توانید تشریف بیارید من ببینم.

سوال: ( عظیم جعفری )

سلام حدود دو ماه پیش من سر کارم یک ضربه به مهره 24سطون فقراتم خورد دردش زیاد نبود ولی این در اسلا خوب نمیشه در نشستن مشکل دارم میخاستم بدونم درمانش چیه

پاسخ:

سلام دوست عزیز
با این شرایط چیزی نمی‌توان گفت باید معاینه شوید و در صورت لزوم برای شما ام آر آی و راه های تشخیصی دیگر درخواست شود و سپس پس بر مبنای آن برای درمان شما برنامه ریزی شود.

سوال: ( سوسن رحیمی )

سلام از حدود 7 ماه پیش دچار دیسک کمر و کمردرد و زانودرد پای راست شدم . گفتند دیسک خفیف است و نیاز به جراحی ندارد . ولی با وجود ورزش و فیزیوتراپی بهتر نشدم . به کف پا و انگشتهای پا هم منتشر میشه درد . الان با شرایط کرونا امکان ویزیت و احتمالا تزریق امیدورال یا جراحی وجود دارد ؟

پاسخ:

سلام دوست عزیز
با سلام ابتدا باید ویزیت شوید و با این شرایط کرونا می تواند ویزیت آنلاین شوید و پس از دو یا سه بار ویزیت و مراجعه در مورد تزریق اپیدورال یا جراحی با شما صحبت خواهد شد. معمولاً در کسانی که دارو و فیزیوتراپی جواب مناسب نداده باشد می توان از تزریق های اپیدورال استفاده کرد.

سوال: ( مصطفی ناصرب )

سلام ..۳ ماهه کمر درد دارم ..۴۰ روزه شدت گرفته و پای سمت چپم بی حس و احساس دردشدیدی در مچ پا باسن و ساق پا دارم ..ام ار ای گرفتم ..گفتن مهره ۴ و ۵ بیرون زدگی دیسک داره باید عمل شه..و من نمیخام که عمل کنم...ایا راهی داره که جراحی نکنم... ممنونم از پاسخ شما

پاسخ:

سلام دوست عزیز
 باید ویزیت شوید . در بیمارانی که دیسک آنها کوچک است و علائم عصبی ایجاد نشده است ، می توان از اعمال بسته و لیزر و یا تزریق های داخل ستون مهره ها استفاده کرد و در مواردی که دیسک بزرگ و یا علائم عصبی ایجاد کرده است جراحی پیشنهاد می‌شود.

سوال: ( مسلم )

سلام تقای دکتر الان ۱ساله دیسک دارم دوتا از دیسکم رده بیرون هر چی استراحت کردم خوب نشدم هنوز ورزش کردم دکتر رعتم امپول تزریق کرده داخل کمرم الان ۱ماه امپول زدم ولی هنوز درد دارم باید عمل کنم یا هنوز استراحت کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ:

سلام دوست عزیز
بیماری دیسک ۴ درمان دارد که شامل دارو فیزیوتراپی تزریق های داخل کمر و جراحی می باشد و مریض همه اینها را باید ظرف یک یا دو ماه انجام دهد. قاعدتا اگر با راه آسان تر و غیر جراحی خوب شود نیاز به استفاده از راههای پیشرفته تر نیست. ولی در بیمارانی که به درمان های تزریق داخل کمر هم پاسخ ندهند بهترین روش درمان جراحی باز است.

سوال: ( علی خیری )

با سلام آقای دکتر بنده دیسک کمرم پاره شده بود و تنگی کانال نخاعی هم داشتم و چهار ماه قبل عمل شدم به صور میکروسکپی الان انگشتان پای چپم بی حسی دارند و گاها هم خیلی سرد میشوند باید دو سه جوراب بپوشم و حدود چند روزی هم هست زانوی چپم درد میکنه و گاهی چند روزی هم خوب میشه این بی حسی درست میشود ؟ و درد زانو علتش چیست متشکرم ۴۵ ساله

پاسخ:

سلام دوست عزیز
باید معاینه شوید و ام آر آی و نوار عصب برای شما گرفته شود و بررسی شوید. با این شرح حال چیزی نمی توان گفت . بهتر است به پزشکی که شما را جراحی کرده است مراجعه کنید

سوال: ( امیر محمدی )

سلام سال نوتون مبارک اقای دکتر، غرض از مزاحمت ، اقای دکتر بنده دو سال بود درگیر تنگی نخاعی و دیسک کمر در ناحیه ۴ و ۵ بودم دقیقا یک سال پیش توسط دکتر برقعی عمل میکروسکوپی کردم. خداروشکر کاملا بهبود پیدا کردم اما مشکلی که ۲ هفته است دارم اینه که احساس ضعف و بی حالی از پشت کمرم تا ساق پای چپم دارم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چی هست و چکار باید بکنم. سپاس

پاسخ:

با تبریک سال نو به شما . باید معاینه شوید و ام آر آی و نوار عصب برای شما درخواست شود و سپس درمان شوید. علائم شما می تواند علائم عود دیسک یا پیدایش یک پارگی یا بیماری در یک دیسک جدید در کمر شما باشد که در ام آر آی نشان داده می شود. 

سوال: ( میلاد گراوند )

سلام دکتر خسته نباشین من مشکل سرخوردگی درجه ۱ و دیسک بین l5&s1 دارم چند ماه هست استراحت می کنم و قرص می خورم فیزیوتراپی هم انجام دادم .درد مقداری در کمر و درد بسیار تیر کشنده ب پاها مخصوصا پای چپ و بیشتر ساق جفت پاهام . میشه ب روش اندوسکوپی دیسک پاره شده رو خارج کرد و دیگر احتیاجی ب جراحی فیوژن نداشته باشم! از چندم فروردین هستین ؟

پاسخ:

سلام دوست عزیز
پس از اجازه دولت برای کار مطب ما هم باز خواهد شد. قاعدتا درمان آندوسکوپی بهتر از جراحی بازاست ولی برای همه مریضها قابل انجام نیست. آندوسکوپی برای دیسک های ۴ و ۵ بکار می رود . اما در دیسک شما که آخرین دیسک کمری است آندوسکوپی معمولا قابل انجام نیست یا انجام آن مشکل است.

سوال: ( محمد ا )

سلام من موقع فوتبال هنگام چرخش یه دفعه کمرم گرفت باشگام میرفتم ولی فشار اصلا نمیاوردم بعدش دردش ادامه دار شد رفتم دکتر گفتن که اسپوندیلولیستیز دارم و گره اشمورال و میزد به بالای باسنم فقط سمت چپ الان خیلی بهتر شده فقط وحتی میخوام بلند شم و کمرمو صاف کنم درد میگیره سوال من اینه من اصلا دردش منو اذیت نمی کنه ولی اینکه در اینده میتونه خیلی مشکلساز بشه برام حتی فلج شم ممنون میشم جواب بدید و اینکه 18 سالمه

پاسخ:

سلام دوست عزیز
 آینده افراد و بیماریها قابل پیش بینی نیست. ولی قاعدتا اگر الان درد زیادی ندارید، می توانید از درمان های فیزیوتراپی و درمان های دارویی استفاده کنید. ولی باید ویزیت شوید و پس از آن می توان دقیق تر اظهار نظر کرد.
 

سوال: ( امید صفری )

سلام آقای دکتر ... ممنون بابت توضیحاتی ک میدید.‌.‌واقعا عالیه من ۳۰ سالمه و یکسال پیش مجبور شدم بعلت پارگی دیسک بین مهره ای شماره ۴ و۵ عمل جراحی باز انجام بدم.. قد ۱۷۵ وزن ۶۵کیلو... الان خداروشکر در حالت عادی دردی ندارم و تا الان از عمل جراحی راضی هستم... فقط میخواستم بدونم ک آیا میشه موقع خوابیدن روی شکم خوابید چون شنیدم اینطور خوابیدن ضرر داره و اینکه آیا دویدن با ۵۰ درصد سرعت مفید هست یا مضر....متشکرم

پاسخ:

با سلام معمولاً بیمارانی که مورد عمل جراحی دیسک کمر قرار میگیرند و دردی ندارند می‌توانند در تردمیل تا درجه ۶ یا در زمین صاف با سرعت ملایم بدوند . خوابیدن بر روی شکم نه برای بیماری که مورد عمل جراحی دیسک قرار گرفته است و نه برای بیماری که مشکل دیسک ندارد خوب نیست و صلاح است اجتناب نمایند . 

سوال: ( رضا هزاره )

سلام روز بخیر اقای دکتر من چند روز پیش یه جسم سنگینی بلند کردم کمرم سوزش گرفت به دکترهم مراجعه کردم برام شل کننده عضله داد ولی هنوز بعد چند روز نمیتونم بشینم احساس میکم مثل یه سیم از کمرم به سمت پشت ران و ساق پام درد وصل میشه رو به بالا هم تو دستم و سرم این درد دارم ممنون میشم کمکم کنید

پاسخ:

 علایمی که ذکر کردید می تواند نشانه بیماری  دیسک باشد . بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا برای شما ام آر آی انجام شود. 

سوال: ( عاشورا اونق )

سلام من۴۳سالمه تز یک سال پیش درد شدید در پای راست پشت ران وباسن دارم ودر بعضی مواقع در ناحیه کمر درد شدید تر میشود و در انگشت شصت پا احساس بی حسی دارم و همچنین در سمت چپ باسن نیز بی حسی دارم آیا با استراحت درد بهتر میشود یا به پزشک مراجعه کنم

پاسخ:

علائم شما علائم بیماری دیسک کمری می باشد که لازم است ام آر آی و نوار عصب بگیرید و معاینه شوید.  در کل استراحت برای درمان بیماری های ستون مهره ها بیش از ۴۸ ساعت توصیه نمی شود.

سوال: ( مهدی بهرامی )

سلام عرض ادب خدمت دکتر قاسم اسحاقی من رشته ورزشی کوهنوردی دره نوردی امارای گرفتم دیسک خفیف دارم من حرکات ورزشی شما را کامل انجام میدم صبح و شب بهتر شدم دردم کمتر شده امکانش هست که دارویی بهم معرفی کنید تشکر میکنم بابت راهنماییتان????????????????

پاسخ:

سلام دوست عزیز
اجازه بدهید جواب شما را با این سوال  مطرح کنیم که چه داروهایی برای درمان کمردرد و دیسک به کار می روند ؟ داروهایی که برای درمان کمردرد و دیسک کمر مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل : داروهای ضد التهاب مانند دیکلوفناک و یا ناپروکسن یا بروفن و داروهای شل کننده عضلانی مانند متوکاربامول می باشند البته تجویز دارو بدون دیدن بیمارممنوع است.

سوال: ( سید موسی جرفی )

از دیشب هنگام خواب در دو ناحیه پشت ران احساس درد شدید میکنم و در هیچ حالتی درد قطع نمی شود فقط هنگام ایستادن و راه رفتن درد قطع میگردد

پاسخ:

سلام ، دردی که در دو باسن احساس می شود معمولاً در نتیجه اختلالات دیسک و یا فشار به ریشه‌های عصبی و یا بیماریهای لگن باشد. این گونه بیماران باید معاینه شوند ممکن است که بیماری های مانند بیماری‌های التهابی درلگن یا بورسیت تروکانتریک داشته باشد. دردهایی که با ایستادن و راه رفتن بهتر می‌شوند معمولاً دردهای التهابی هستند در اختلالات دیسک بین مهره های چهارم و پنجم درد بیمار با نشستن بدتر می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر