سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

درمان گرفتگی رگ کمر

نویسنده : شیما علیزاده | زمان انتشار : 24 دی 1399 ساعت 21:23

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

درد در قسمت پایین کمر یک واقعیت در زندگی است. تقریباً هر کسی دیر یا زود به این درد مبتلا می‌شود. یکی از علل اصلی کمردرد، چه به صورت حاد و چه به صورت مزمن، کشیده شدن و فشار وارد کردن به پایین کمر است.باید به یاد داشته باشیم که تنها دیسک کمر عامل تمام کمردردهای ما نیست.

کشیده شدن و فشار وارد کردن به پایین کمر چیست؟ مجموعه‌ای از عضلات و رباط‌ها در پشت فرد استخوان‌های ستون فقرات وی را در محل خود نگه می‌دارند. شما می‌توانید با انجام بیش از حد حرکات کششی، به این عضلات فشار وارد کنید که این کار باعث یک پارگی کوچک در بافت می‌شود. پس از آن عضلات ضعیف می‌شوند، بنابراین آن‌ها ممکن است قادر نباشند استخوان‌های ستون فقرات را در جای صحیح خود نگه دارند. درنتیجه پایداری ستون فقرات کم می‌شود و این باعث درد پایین کمر می‌شود. از آنجایی که عصب‌ها از نخاع به سرتاسر بدن کشیده شده‌اند، یک کشش در پایین کمر می‌تواند باعث ایجاد درد در دیگر مناطق بدن نیز شود.

30.jpg

 علت‌ها و دلایل

رگ به رگ شدن کمر می‌تواند از موارد زیر ناشی شود:

  • فعالیت بدنی شدید
  • سقوط
  • به صورت مکرر خم شدن یا قوز کردن (دولا شدن)
  • بلند کردن اشیا سنگین در صورتی که موارد ایمنی و طرز صحیح بلند کردن رعایت نشود

استرس عاطفی، طرز ایستادن نامناسب، داشتن اضافه وزن، طرز فیگور گرفتن نامناسب و یا نشستن در یک حالت مشابه برای مدت زمان طولانی نیز می‌تواند منجر به کمردرد شود. حتی یک سرفه شدید می‌تواند منجر به رگ به رگ شدن کمر شود.

به خاطر داشته باشید تنها دلیل کمردرد رگ به رگ شدن کمر نیست. دلایل زیاد دیگری مانند جابجا شدن دیسک و در واقع دیسک کمر، شکستگی، صدمه دیدن عصب‌ها، آرتریت (ورم مفاصل) و عفونت نیز وجود دارد.

علائم و نشانه ها

علائم رگ به رگ شدن کمر:

  • درد داشتن و سفت شدن پشت
  • وجود درد در باسن و پاها و گاهی در پشت ران
  • دردی که هنگام خم شدن و کشیده شدن کمر و هنگام سرفه کردن یا عطسه کردن بدتر می‌شود.

از آنجایی که برخی علائم کشیدگی کمر شبیه به علائم بیماری‌های جدی‌تر هستند، لازم است بیمار توسط یک دکتر تحت معاینه قرار گیرد. هرگونه بی‌حسی و ضعف در پاها یا مشکلات روده و مثانه می‌تواند یک نشانه از آسیب عصبی باشد و به معالجه فوری پزشک نیاز دارد.

برای تشخیص رگ به رگ شدن کمر، پزشک یک آزمون کامل از شما خواهد گرفت. همچنین ممکن است به اشعه ایکس، ام آر آی (تصویربرداری شدید مغناطیسی) و نوار عصب و عضله و سی تی اسکن نیاز شود. ممکن است این تست‌های اضافی تنها در صورتی نیاز شود که درد خود به خود یا از طریق درمان‌های سنتی بهبود نیابد.

درمان رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن کمر می‌تواند آسیب دردناک و افسرده کننده‌ای باشد. اما خبر خوب این است که اکثر موارد با گذشت زمان به خودی خود خوب شده‌اند. برای سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی شما باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • بهترین درمان برای رگ یه رگ شدن کمر  پیشگیری از گرفتگی و کشیدگی عضلات کمر با انجام ورزش روزانه، اصلاح وضعیت بدن و کمر هنگام نشستن، ایستادن و حمل یا بلند کردن بار، پوشیدن کفش‌های مناسب و اقدامات ایمنی هنگام ورزش، کار و سفر و مصرف غذاهای سالم برای استحکام استخوانها و عضلات کمر است.
  • روی پشت خود یخ بگذارید تا درد و تورم را به محض صدمه دیدن کاهش دهد. به مدت 2 تا 3 روز و هر روز هر سه تا چهار ساعت حدود 20 تا 30 دقیقه این کار را انجام دهید. همچنین می‌توانید بعد از انجام فعالیت‎‌های فیزیکی روی پشت خود یخ بگذارید.
  • پشت خود را گرم نگه دارید؛ اما فقط 2 تا 3 روز بعد از اینکه اول روی آن یخ گذاشتید این کار را انجام دهید. بعد از اینکه تورم اولیه بهبود یافت پشت خود را گرم کنید. شما می‌توانید از یک صفحه گرم‌کننده الکتریکی یا یک بطری آب گرم استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک دوش آب گرم بگیرید.
  • در صورت توصیه پزشک می‌توانید مسکن‌ها یا داروهای دیگر را مصرف کنید. داروهای غیراستروئیدی و ضدالتهابی (NSAIDs) مانند آسپیرین، ناپروکسن یا موترین به کاهش درد و تورم کمر کمک خواهد کرد. با این حال این داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. آن‌ها فقط باید به صورت گهگاه استفاده شوند مگر اینکه پزشک به طور خاص توصیه دیگری داشته باشد. گاهی اوقات تجویز مسکن و شُل کننده‌های عضلات لازم است.
  • از یک تکیه‌گاه یا پشتیبان استفاده کنید؛ البته با پزشک یا درمانگر خود مشورت کنید. استفاده از یک کمربند یا محافظ کمر برای کمر شما یک تکیه‌گاه و پشتیبان فراهم می‌کند. از کمربند فقط برای مدت کوتاهی استفاده کنید. همچنین برای بلند کردن اجسام سنگین یا بلند کردن مکرر یک چیز از کمربند استفاده کنید.
  • در صورتی که پزشک توصیه کرد ورزش درمانی انجام دهید تا استقامت خود را بالا ببرید. تمام روز را در رختخواب یا بر روی نیمکت نمانید. این کار کمردرد شما را بدتر خواهد کرد.

اقدامات ورزش درمانی (تن درمانی) متداول در درمان کمر رگ به رگ شده عبارتند از:

  • تکنیک‌های درمانی به صورت دستی (MMT): درمانگر این کار را با ماساژ و کشش بافت نرم و به حرکت درآوردن مفصل انجام می‌دهد تا ستون فقرات را هم‌محور کند، به آن‌ها توانایی حرکت ببخشد و دامنه حرکت آن‌ها را بهبود بخشد. استفاده از تکنیک‌های حرکتی همچنین به تعدیل درد هم کمک می‌کند.
  • ورزش درمانی (TE): این کار شامل تمرینات کششی و تقویتی است تا حرکت مفاصل و دامنه حرکت آن‌ها را بازیابد و عضلات پشت را تقویت کند و ثبات بخشد و همچنین تنش ستون فقرات، دیسک‌ها و گردن را کاهش دهد.
  • بازپروری عصبی و عضلانی (NMR): این کار برای بهبود وضعیت، بازگرداندن ثبات، آموزش بیمار در مورد درست خوابیدن، درست نشستن و مکانیک بدن و برای محافظت از ستون فقرات آسیب‌دیده انجام می‌شود.
  • انجام اقداماتی ازجمله استفاده از اولتراسوند، تحریک الکتریکی، یخ گذاشتن، لیزر سرد، کشش و دیگر روش‌ها برای کاهش درد و التهاب ساختار ستون فقرات.
  • برنامه‌های خانگی شامل ورزش‌های کششی، تقویتی و استقامتی و دستورالعمل‌هایی برای کمک به انجام کارهای شخصی روزانه و پیش رفتن به مرحله بعدی درمان.
  • ماساژ دادن: این کار می‌تواند به بالا رفتن سطح جریان خون در پایین کمر کمک می‌کند. این کار به روند درمان کمک می‌کند. ماساژ دادن همچنین به شُل کردن عضلات سفت پایین کمر و آزاد کردن اندورفین و کاهش طبیعی درد بدن کمک می‌کند.
  • کایروپراکتیک (فن ماساژ و جابجا کردن ستون فقرات): دستورالعمل‌های دستی که به آرامی و با دست انجام می‌گیرد یک گزینه برای کمک به شُل کردن عضلات سفت پشت و ترویج بهبودی در پایین کمر است.
  • طب سوزنی: به نظر می‌رسد طب سوزنی به رگ به رگ و کشیده شدن کمر کمک می‌کند. یک مطالعه از 20 نفر نشان داده است که طب سوزنی احساس درد را بهبود می‌بخشد. در طب سوزنی اغلب عمل سوزاندن موکسا روی پوست بدن (تکنیکی که در آن گیاه برنجاسف روی نقاط خاصی سوزانده می‌شود) در ترکیب با سوزن زدن انجام می‌شود تا درمان را تقویت و تعمیق بخشد.
  • گیاهان: گیاهان به تقویت و کشیدگی کمر، عضلات و سیستم بدن کمک می‌کنند. همانند دیگر روش‌های درمانی، در این روش نیز شما باید قبل از شروع درمان با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است شما از گیاهانی مانند عصاره‌های خشک (کپسول‌ها، پودرها، چای‌ها)، گلیسریت‌ها (عصاره‌های گلیسیرین) و یا تنتورها (عصاره‌های الکلی) استفاده کنید. به جز در مواردی که ذکر شد، چای را با یک قاشق چای‌خوری درست کنید. گیاه را در یک فنجان آب گرم بریزید. برگ و گل‌ها را به مدت 5 تا 10 دقیقه و ریشه‌ها را 10 تا 20 دقیقه بجوشانید. هر روز 2 تا 4 فنجان بنوشید. شما می‌توانید تنتور‌ها را به تنهایی یا به صورت ترکیبی و همان‌طور که اشاره شد استفاده کنید.
  • زردچوبه: برای تسکین درد و التهاب استفاده می‌شود. گاهی اوقات زردچوبه با گیاه بروملین ترکیب می‌شود، زیرا زردچوبه تأثیرات گیاه بروملین را قوی‌تر می‌کند. ممکن است زردچوبه خطر خونریزی را افزایش دهد، بنابراین افرادی که داروهای ضدانعقاد (رقیق‌کننده خون) مانند وارفارین (کومادین)، کلوپیدوگرل (پلاویکس) یا آسپیرین مصرف می‌کنند، بدون مشورت با پزشک خود نباید از زردچوبه استفاده کنند. اگر شما سنگ کیسه صفرا یا دیگر مشکلات صفرا دارید، زردچوبه مصرف نکنید.
  • بید سفید: برای رفع درد استفاده می‌شود. بید مانند آسپیرین عمل می‌کند. اگر شما آسپیرین یا داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، از بید سفید استفاده نکنید. اگر به آسپیرین یا سالیسیلات‌ها حساسیت دارید محصولات پوست درخت بید را مصرف نکنید. افراد زیر سن 18 سال نباید از بید استفاده کنند. اگر شما مشکلات کلیوی دارید، قبل از مصرف بید سفید با پزشک خود مشورت کنید.
  • کاربرد مواد موضعی برای پوست: ماده فعال در شاه بلوط هندی که به آن آیسکین (aescin) می‌گویند می‌تواند تورم و سوزش را کاهش دهد. هر 2 تا 3 ساعت ژلی با 20 درصد آیسکین را به ناحیه آسیب‎‌دیده بمالید.
  • به خوبی از عضلات شکم و پشت کمر خود نگهداری و محافظت کنید.

استراحت در بستر برای درمان رگ به رگ شدن کمر، اثری ندارد. برخی افراد فکر می‌کنند بهترین درمان، خوابیدن به پشت تا زمان بهبودی است، اما مطالعات نشان می‌دهد که این کار کمکی نمی‌کند. در واقع بعد از یک یا دو روز استراحت، شما باید به طور معمول فعالیت‌های بدنی سبکی را شروع کنید.توجه کنید اگر درد کمر شما حالت سیاتیک پیدا کرد باید به پزشک متخصص جهت درمان مراجعه کنید و از خود درمانی بپرهیزید.

untitled-1.png

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر