موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

هزینه عمل رباط صلیبی با لیزر

هزینه عمل رباط صلیبی با لیزر

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 06 آذر 1399 ساعت 20:47

هزینه عمل رباط صلیبی

هزینه عمل رباط صلیبی : رباط متقاطع جلویی یکی از رباط های مهم داخلی مفصل زانو است . رباط متقاطع جلویی معمولا رباط صلیبی جلویی نیز خوانده می شود .

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

مهم ترین وظیفه رباط متقاطع جلوی محدود کردن حرکت استخوان درشت نی به جلو و چرخش داخلی آن در عمل صاف کردن زانوست .

این رباط هم چنین در یک زنجیره حرکتی بسته از حرکت استخوان ران به سمت عقب روی درشت نی ثابت جلوگیری می کند.

دلایل آسیب رباط صلیبی:

 برخی از دلایلی که باعث آسیب دیدگی یا پارگی رباط صلیبی زانو می شوند عبارتند از:

** پیچ خوردن زانو

** پریدن و فرود آمدن بر روی زمین همراه با خم شدن زانو

** ضربه برروی زانو

** توقف ناگهانی درهنگام دویدن

** کشش بیش ازحد زانو

* تغییر و تعویض ناگهانی وزن ایجاد شده بدن ازیک پا به پای دیگر

نشانه‌ های آسیب‌ دیدگی رباط متقاطع زانو:

از نشانه‌های آسیب‌ دیدگی ACL  می توان به موارد زیر اشاره کرد :

**معمولاً در افراد آسیب‌ دیده در هنگام آسیب که در حین چرخش شدید و ناگهانی زانو بوده است، صدایی از زانویشان شنیده شده است و بلافاصله آن‌ ها دچار زانودرد شدید گشته‌اند .

**معمولاً در ۲ ساعت اول پس از آسیب زانو متورم و گرم شده است .

**احساس بی‌ ثباتی در زانوی فرد آسیب‌دیده و نیز اقرار به خالی کردن زانو در راه رفتن توسط بیمار گفتنی است برخی از بیماران فقط در حالت راه رفتن سریع ،دویدن یا از پله پایین آمدن دچار زانودرد یا خالی کردن زانو می شوند.

درمان جراحی رباط صلیبی:

هزینه عمل رباط صلیبی : هدف از درمان جراحی این ضایعه بازگرداندن پایداری به زانو ست به طوری که بیمار بتواند به فعالیت های ورزشی خود برگردد .

پارگی های لیگامان متقاطع قدامی با بخیه زدن ساده بهبود نمی یابند پس به درمان جراحی این پارگی ها ترمیم نمی گویند و به جای آن از لفظ بازسازی استفاده می شود .

علت آنست که پزشک ارتوپد بافت دیگری را که معمولا یک لیگامان است از قسمت دیگری از بدن به ناحیه ای که لیگامان متقاطع قدامی بوده است منتقل می کند تا این بافت جایگزین بافت قبلی شده و داربستی برای ترمیم لیگامان شود . (این بافت ها راگرافت می نامند) .

وقتی رباط صلیبی شخصی در حین ورزش به ناگهان پاره می شود ترمیم اولیه آن عملا امکانپذیر نبوده و موثر نخواهد بود . در این مواقع معمولا خون داخل زانوی فرد کشیده شده و زانو برای چند هفته در یک گچ یا بریس بی حرکت می شود تا درد و تورم اولیه فروکش کند و سپس بازسازی رباط آسیب دیده به صورت تاخیری انجام می شود .

معمول ترین گرافت مورد استفاده در این جراحی استفاده از قسمتی از تاندون پاتلا است . این تاندون استخوان کشکک را به قسمت بالایی ساق متصل می کند . گرافت دیگر تاندون همسترینگ در قسمت پشتی ران یا تاندون کوادری سپس در بالای کشکک است .

گاهی اوقات از گرافتی که از فرد فوت شده گرفته می شود برای پیوند استفاده می شود . به این نوع گرافت آلوگرافت می گویند .

استفاده از زانوبند:

پزشک فوق تخصص زانو با توجه به وسعت آسیب‌ دیدگی، ممکن است که استفاده از بریس‌ های حرکتی را جهت محافظت از زانو توصیه کند.

همچنین استفاده از عصا برای جلوگیری از انداختن تمام وزن بدن روی زانوی آسیب‌ دیده، بسیار مفید است. با رعایت کامل نکات پزشکی و درمان‌های خانگی که پزشک به شما ارائه می‌ دهد، می‌توانید تا حد زیادی از آسیب‌های بعدی جلوگیری کنید.

فیزیوتراپی:

بلافاصله پس از آسیب و ضرب دیدن زانو، تورم احساس خواهد شد. با کاهش تورم زانو، می‌ توان برنامۀ دقیق توان‌ بخشی را به‌طور مرتب آغاز کرد.

این تمرینات خاص، عملکرد را به زانو باز‌می‌گرداند و همچنین موجب تقویت ماهیچه‌ های پشت پا خواهد شد. در مراحل آخر فیزیوتراپی و توان‌ بخشی، با توجه به اهداف فردی بیمار، برای مثال بازگشت به ورزش، برنامۀ دیگری تدوین می‌ شود.

نکات مهم درباره جراحی  پارگی رباط زانو:

آلوگرافت ها را می توان از تاندون کشکک ، آشیل، گراسیلیس، سمی تندینو و … فرد متوفی اخذ کرد .

استفاده از هر کدام از این گرافت ها فواید و مضرات مخصوص به خود را دارد .بیمار میتواند قبل از جراحی راجع به نوع گرافت مورد استفاده با جراح ارتوپد خود صحبت کند .

درمان جراحی در حدود ۹۰% موارد موفقیت آمیز است . بهبودی حدود ۶ ماه طول می کشد پس گذشت تقریبی این زمان برای بازگشت ورزشکار به ورزش مورد نیاز است .

جراحی بازسازی لیگامان متقاطع قدامی امروزه بیشتر با استفاده از آرتروسکوپ انجام می شود .

جراحی ارتروسکوپی اجازه می دهد تا بیمار درد کمتری بعد از جراحی داشته باشد ، زودتر از بیمارستان مرخص شود و طول زمان توان بخشی  کمتر شود .

معمولا عمل جراحی پارگی لیگامان متقاطع قدامی بلافاصله بعد از آسیب انجام نمی شود مگر اینکه این پارگی همراه با پارگی دیگر لیگامان های زانو باشد .

تاخیر در بازسازی زمان کافی را در اختیار میگذارد تا تورم زانو کم شده و حرکات زانو با انجام فیریوتراپی به حد اولیه خود برگردد . انجام جراحی زودرس امکان دارد  موجب تشکیل چسبندگی داخل مفصلی و محدودیت حرکتی شود .

انواع روش های جراحی رباط صلیبی قدامی چیست؟

هزینه عمل رباط صلیبی : هدف از درمان جراحی پارگی لیگامان متقاطع یا صلیبی بازگرداندن پایداری به زانوست به طوری که بیمار بتواند به فعالیت های ورزشی خود برگردد .

بسیاری از پارگی های لیگامان متقاطع قدامی با بخیه زدن ساده بهبود نمی یابند . درمان جراحی این پارگی ها چیزی بیش از بخیه زدن ساده آن ها است و آن را بازسازی می نامند به این علت که پزشک ارتوپد بافت دیگری را که معمولا یک لیگامان است.

از قسمت دیگری از بدن به ناحیه ای که رباط متقاطع قدامی بوده است منتقل می کند تا این بافت جایگزین بافت قبلی شده و داربستی برای ترمیم لیگامان شود . این بافت ها راگرافت می نامند .

معمول ترین گرافت ها ی مورد استفاده در این جراحی عبارتند از :

**پیوند از تاندون کشکک:

تاندون کشکک بین استخوان کشکک در بالا و قسمت بالایی استخوان درشت نی در پایین قرار گرفته است . در این روش یک سوم میانی تاندون کشکک را همراه با قسمتی از استخوان کشکک و قسمتی از استخوان درشت نی از خود بیمار جدا می کنند .

از این روش بیشتر در ورزشکاران حرفه ای و در کسانیکه در طول روز زانویشان زیاد با زمین تماس ندارد استفاده می شود .

احتمال موفقیت در این روش بالا است ولی از عوارض مهم آن درد ناحیه کشکک بعد از عمل جراحی است .

بیمار ممکن است در حین زانو زدن درد داشته باشد . احتمال اینکه زانو بعد از این عمل دچار قدری خشکی شود وجود دارد . در این روش جراحی احتمال شکستگی استخوان کشکک وجود دارد .

**پیوند از تاندون همسترینگ:

عضلات همسترینگ ، دسته ای از عضلات در قسمت داخلی و پشتی ران هستند . قسمتی از بخش تاندونی این دسته عضلانی ، به نام تاندون سمی تندینو  برای پیوند بکار برده می شود .بعضی جراحان از تاندون گراسیلیس هم استفاده می کنند.

در این روش احتمال عارضه ی  درد کشکک و احتمال خشکی زانو بعد از جراحی کمتر از روش قبلیست . شکاف جراحی کوچک تر است و دوره کاردرمانی  بعد از جراحی کوتاه تر است .  البته در این نوع جراحی امکان دارد  قدرت تاندون پیوند شده بعد از جراحی ، کمتر از روش قبل باشد . در افرادیکه  شلی لیگامانی در کل بدن دارند احتمال مشکل ذکر شده بیشتر است.

چون این تاندون در قسمت داخلی زانو قراردارد  و به پایداری این قسمت کمک خواهد کرد بعضی متخصصین  عقیده دارند اگر فرد  همراه با آسیب لیگامان متقاطع قدامی ، آسیب لیگامان کلترال داخلی هم داشته باشد از این نوع پیوند استفاده نشود چون امکان دارد  ناپایداری قسمت داخلی زانو را بیشتر کند .

**پیوند از تاندون کوادری سپس:

عضله چهار سر یا ( کوادری  سپس )  در جلوی ران قرار داشته و به توسط این تاندون به بالای کشکک متصل می شود . از این روش جراحی بیشتر دربیمارانی  استفاده می شود که قبلاً یک بار جراحی بازسازی لیگامان متقاطع قدامی برای آن ها انجام شده ولی به دلایلی موفق آمیز نبوده است .

در این روش یک سوم میانی تاندون را همراه با قسمتی از استخوان کشکک که به آن چسبیده است را خارج کرده و به عنوان گرافت استفاده می کنند . این روش هم امکان دارد مشکلاتی مثل روش پیوند از تاندون کشکک داشته باشد .

**آلوگرافت:

هزینه عمل رباط صلیبی : آلوگرافت ها ، پیوندهایی اند که از افراد فوت شده اخذ می شوند. این بافت های پیوندی را از همان محل های پیوند های قبلی که ذکر شد، ولی از فرد متوفی می گیرند.

مزایای استفاده از این روش یکی اینست که از خود فرد پیوندی گرفته نمیشود و در نتیجه مشکلی در ناحیه دهنده پیوند ندارد.

طول عمل کوتاه تر است و شکاف جراحی هم کوچک تر است از عوارض این عمل می شود به  احتمال انتقال بیماری ها از طریق بافت پیوند زده  اشاره کرد بعضی متخصصین ارتوپدی هم معتقدند این گرافت ها ممکن است قدرت کمتری از گرافت هایی که ار خود شخص گرفته می شوند داشته باشند .

**جراحی رباط صلیبی با لیزر:

یک روش پیشرفته برای انجام  جراحی رباط صلیبی، استفاده از لیزراست  در حین این  عمل جراحی با تاباندن امواج لیزر بر روی پوست باعث ترمیم سلو لها‌ ی آسیب دیده می شوند ،  لیرز با نور قرمز و مادون قرمز علاوه بر کم عارضه بودن مزایایی چون کاهش درد ، افزایش سرعت بازسازی ، افزایش قدرت بافت جدید و از بین رفتن التهاب دارد .

قبل از جراحی  رباط صلیبی با لیزر توصیه می کنند  که فیزیوتراپی انجام شود . در صورت انجام نگرفتن فیزیوتراپی قبل از عمل جراحی ، احتمال خشکی مفاصل و محدودیت حرکتی برای بیمار  وجود دارد.

**جراحی رباط صلیبی به روش  آرتروسکوپی:

در این روش با حداقل برش و به صورت بسته جراحی انجام می‌ شود ، این روش جراحی بوسیله سیستم آرتروسکوپی صورت می‌ گیرد.

آرتروسکوپی ، وسیله ‌ای برای دیدن داخل مفصل است . این وسیله جراحی ،  یک لوله فلزی به اندازه یک نی می باشد  که بر سر آن دوربین فیلمبرداری قرار می گیرد .

متخصص با ایجاد یک شکاف چند میلی متری این لوله را وارد مفصل می ‌کند . در عمل جراجی رباط صلیبی به روش جراحی  آرتروسکوپی بیمار توسط  متخصص تحت بی هوشی یا بیحسی کمری قرار می گیرد.

۸ ساعت قبل از عمل  جراحی بیمار باید از خوردن و آشامیدن جدا خوداری کند . جراحی با این تکنیک علاوه بر ساده شدن عمل جراحی فوابد دیگری مانند درد کمتر بیمار بعد از جراحی و دوران نقاهت کوتاه تر  هم دارد.

در اغلب موارد بیمار بعد از ۶ الی ۸ هفته می تواند به  روال عادی زندگی ش  بازگرد د . البته توصیه می شود  تا زمان بهبودی کامل بیمار  از انجام کارهای سنگین به شدت اجتناب کند هر چند نتایج جراحی رباط صلیبی به روش آرتروسکوپی می تواند با توجه به وضعیت بیمارها مختلف شود اما در اغلب موارد بسیار رضایت بخش است.

**مزایا روش آرتروسکوپی:

در اکثر این موارد ، جراحی آرتروسکوپی تنها چیزی است که بیماران برای درمان به آن نیاز دارند. بسیاری از بیماران به خاطر مزایای زیر به جای سایر روش‌ های جراحی، روش آرتروسکوپی را انتخاب کنند زیرا در این روش اغلب :

**آسیب کمتری به بافت‌ ها وارد می‌ شود.

**زمان بهبودی سریع تر می باشد.

**نیاز به بخیه‌های کمتری دارد.

**درد بعد از عمل کمتر خواهد بود.

**از آن جا که برش های کوچک تری ایجاد می‌ شود خطر عفونت کمتر است.

اقدامات بعد از جراحی پارگی رباط زانو:

** بعداز عمل، ورزشکار باید دو  ماه تحت نظر باشد، فیزیوتراپی انجام دهد و با کمک عصا راه برود .

** به تدریج پس از شش ماه که ریکاوری مناسبی انجام شد، ورزشکار می‌ تواند تمرینات تخصصی رشته ورزشی خود را آغاز کند .

** زمان درمان در افراد مختلف متفاوت است ، مثلا زانوی فردی با شش ماه ترمیم میشود و درفرد  دیگری زمان بیشتری باید صرف کرد .

** اگر دوران درمان کوتاه شود ، امکان آسیب دیدگی مجدد وجود دارد از طرفی اگر ورزشکار مدت طولانی نیز تمرین نکند امکان آسیب دیدگی سریع‌ تر وجود دارد .

عوارض بعد از عمل رباط صلیبی چیست؟

اگر در حین جراحی تکنیک مناسبی را پزشک  استفاده نکند  و یا بیمار بعد از جراحی تمرینات  طبی را  به خوبی انجام ندهد امکان دارد  بیمار با علائم هشدار دهنده ای مانند ( تب  لرز، ورم شدید زانو ، درد رو به افزایش در ساق پا ها  )  بعد از عمل رباط صلیبی روبرو شود.

هرچند این اتفاق به ندرت اتفاق می افتد اما نباید فراموش کرد که همانند تمام جراحی های دیگر ، این جراحی نیز بدون ریسک نیست و امکان دارد  با برخی عوارض همراه باشد .

این عوارض عبارتند از :

**عفونت در محل جراحی یا آرتربت سپتیک

**لخته شدن خون در وریدهای عمقی ساق پاها

**محدودیتهای حرکتی مفصل زانو

**درد ناحیه قدامی زانو که با حرکات زانو قابل تشدید شدن است

**پارگی رباط کشکک ( کاسه زانو)

**کاهش محدوده خم شدن زانو

.

جراحی رباط صلیبی زانو چه زمانی توصیه می‌شود؟

برخی از صدمات رباط صلیبی زانو را می‌توان به تنهایی با فیزیوتراپی درمان کرد و بسته به شدت آسیب‌دیدگی ممکن است شما حتی بدون جراحی نیز بتوانید یک زندگی سالم داشته باشید.

با این وجود، اگر یک ورزشکار هستید و می‌خواهید در سطح بالایی فعالیت خود را ادامه دهید یا فعالیت‌ بدنی زیادی دارید، جراحی ترمیم رباط صلیبی زانو اغلب مورد نیاز خواهد بود.

در بیشتر موارد، ترمیم یا اتصال مجدد رباط صلیبی پاره شده امکان‌ پذیر نیست. به همین دلیل پزشکان از روش “بازسازی” رباط صلیبی از طریق جراحی استفاده می‌کنند.

جراح شما به احتمال زیاد به ایجاد یک رباط صلیبی کاملاً جدید برای شما نیاز خواهد داشت. رباط صلیبی جدید شما از پیوندی از بافت جایگزین، یا از تاندون همسترینگ یا پاتلا، یا از آلوگرافت (بافت اهدا کننده انسان) ساخته می‌ شود.

اما ترمیم با استفاده از جراحی آرتروسکوپی از طریق چندین برش کوچک در اطراف زانو انجام می‌ شود.

دکتر حامد حکیمی – متخصص ارتوپدی 

Post Views: 25,751

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر