موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

عضلات قدامی تنه

نویسنده : معین | زمان انتشار : 29 آذر 1400 ساعت 16:06

عضلات تنه

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

این دسته از عضلات به دو گروه خلفی و قدامی تقسیم می شوند. عضلات خلفی عبارتند از:

1)      عضله ذوزنقه: این عضله پهن و حجیم است و سطح زیادی از خلف تنه را می پوشاند. این عضله با توجه به وسعت و حجم زیادی که دارد اعمال زیادی را عهده دار است. به همین علت قسمت های مختلفی در عضله قابل تشخیص اند.

a)      تارهای قسمت فوقانی عضله از سطح خارجی صدف استخوان پس سری شروع شده و به  "یک سوم  " خارجی در سطح خلفی استخوان ترقوه متصل می شود.

b)      تارهای بعدی از لیگامنت نوکه (در پشت گردن) شروع شده و به زائده های اُخرومی دو استخوان کتف ارتباط پیدا می کنند.

c)      تارهای تحتانی این عضله از روی خارهای بقیه مهره های پشتی شروع شده و به انتهای داخلی خار کتف (ریشه خار) در هر طرف متصل می شود.

2)      عضلهپشتی بزرگ: این عضله نیز از عضلات بزرگ قسمت خلفی تنه بوده و سطح وسیعی را می پوشاند. قسمت فوقانی این عضله توسط قسمت تحتانی عضله ذوزنقه پوشانده می شود.

عضله پشتی بزرگ از روی خارهای شش مهره تحتانی پشتی و تمام مهره های کمری و سطح خلفی خاجی و قسمت خلفی تاج خاصره در هر طرف، زاویه تحتانی کتف و سه یا چهاردنده تحتانی، شروع می شود. تارهای عضله به طرف فوقانی و خارج کشیده شده و به وسیله یک تاندون بلند به قسمت قدامی استخوان بازو (انتهای تحتانی ناودان دوسری) چسبندگی پیدا می کنند.

3)      عضله متوازری الاضلاع: این عضله در اصل دو عضله است که شباهت زیادی در نحوه قرار گیری و عمل دارند.

عضله متوازی الاضلاع بزرگ از روی خارهای مهره های دوم تا پنجم پشتی شروع شده و به بخش تحتانی لبه داخلی استخوان کتف متصل می شود.جهت کشیدگی تارهای این عضله مایل است.

عضله متوازی الاضلاع کوچک نیز از روی انتهای تحتانی رباط نوکه در پشت گردن و خارهای مهره هفتم گردن و اول پشتی شروع شده و به ریشه خار استخوان کتف متصل می شود. تارهای این دو عضله به موازات هم قرار دارند.

4)      عضله گوشه ای: تارهای این عضله از روی زوائد عرضی چهار مهره اول گردن به پایین و خارج کشیده شده و به قسمت فوقانی لبه داخلی استخوان کتف بین زاویه فوقانی و ریشه خار کتف چسبندگی پیدا می کنند.

5)      عضله دندانه ای خلفی فوقانی: این عضله در قسمت خلفی – فوقانی تنه زیر عضله متوازی الاضلاع واقع است و از روی زوائد خلفی مهره های ششم و هفتم گردن و اول و دوم پشتی شروع شده و به طرف خارج و پایین کشیده شده روی سطح خارجی دنده های دوم تا پنجم، در قسمت خلفی متصل می شود.

6)      عضله دندانه ای خلف تحتانی: این عضله نیز همانند عضله دندانه ای خلفی فوقانی است ولی جهت کشیدگی تارها در آن متفاوت است. این عضله از روی زوائد خلفی دو مهره تحتانی پشتی و دو مهره فوقانی کمر شروع شده و تارهای آن به طرف خارج و بالا کشیده شده روی سطح خارجی چهار دنده تحتانی در قسمت خلفی چسبندگی پیدا می کنند.

7)      عضله پشتی دراز: عضله ای طویل است که از استخوان پس سری تا خاجی کشیده می شود. این عضله از روی استخوان خاجی، زوائد خلفی مهره های کمر، تاج خاصره شروع شده و با توجه به محل چسبندگی انتهای دیگر تارها به سه گروه عضلانی مختلف تقسیم می گردد.

a)      خاصره ای: که روی دنده ها کشیده می شود

b)      طویل که روی زوائد عرضی مهره ها کشیده می شود

c)      شوکی که روی زوائد شوکی مهره ها کشیده می شود

8)      عضله مربع کمری: عضله ای پهن است که در دو طرف ستون فقرات در ناحیه کمر قرار دارد این عضله از روی بخش خلفی تاج خاصره شروع شده و با چسبندگی روی زوائد عرضی مهره های اول تا چهارم کمر روی لبه تحتانی متصل می گردد.

muscles-of-back-anatomy-illustration-micheau_medical512.jpg

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر