موضوعات وبسایت : ورزشی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

علائم عفونت رحم

علائم عفونت رحم

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 11 آذر 1399 ساعت 15:18

واژینیت توصیف شرایطی است که موجب عفونت یا التهاب واژن می شود. ولوو واژینیت، التهاب واژن و فرج (قسمت خارجی دستگاه تناسلی) را توصیف می کند. درمان عفونت واژن به کمک پزشک متخصص زنان انجام می شود.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوامل موثر بر واژینیت و اقدامات مناسب به ادامه مطالب نوجه نمایید.

چه چیزی نشان دهنده عفونت واژن است ؟

در برخی موارد ممکن است هیچ علامتی مشاهده نشود. در صورت بروز علائم، شایع ترین آنها:

علائم عفونت واژن نیز بر اساس علت عفونت متفاوت خواهد بود:

  • عفونت های باکتریایی معمولاً باعث ترشحات سفید مایل به خاکستری یا زرد می شوند. این ترشحات ممکن است بویی شبیه ماهی داشته باشد که پس از رابطه جنسی به راحتی مشاهده می شود.
  • عفونت های مخمری به طور معمول خارش ایجاد می کنند. در صورت وجود ترشحات، ممکن است غلیظ، سفید و شبیه پنیر کوتاژ باشد.
  • تریکومونیازیس بیماری است که می تواند خارش واژن و بوی بد ایجاد کند. ترشحات ناشی از این عفونت به طور معمول به رنگ زرد مایل به سبز است و ممکن است کف الود باشد.

666.jpgعلائم عفونت واژن

عفونت های واژن کشنده نیستند. در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

در صورت ایجاد سوزش واژن و سابقه عفونت مخمری، ممکن است نیازی به مراجعه به پزشک نباشد.

عفونت های مخمری را می توان در خانه با داروهای ضد قارچ واژینال بدون نسخه درمان کرد. با این حال، اگر مطمئن نیستید که به عفونت مخمری مبتلا هستید، بهتر است با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86.png

چه عواملی باعث عفونت واژن می شود؟

عفونت واژن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر به واژینیت مبتلا شوید، پزشک عفونت را بر اساس علت آن تشخیص داده و درمان می کند.

علل شایع واژینیت عبارتند از:

  • عفونت های باکتریایی. معمولا باکتری های خاصی در واژن یافت می شوند. رشد بیش از حد این باکتری ها می تواند موجب واژینوز باکتریایی شود.
  • عفونت های مخمری. عفونت های مخمری معمولاً در اثر قارچی به نام کاندیدا آلبیکنز ایجاد می شوند. بسیاری از موارد، از جمله آنتی بیوتیک ها، می توانند تعداد باکتری های ضد قارچ را در واژن کاهش دهند. این کاهش منجر به رشد بیش از حد قارچ ها و ایجاد عفونت می شود.
  • تریکومونیازیس. عامل این عفونت واژن انگل تک یاخته ای است که می تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود.
  • آتروفی واژن. این حالت معمولاً پس از یائسگی رخ می دهد. همچنین در سایر مراحل زندگی، در صورت کاهش میزان استروژن ، مانند شیردهی، ایجاد می شود. کاهش سطح هورمون می تواند موجب نازکی و خشکی واژن و در نتیجه التهاب شود.
  • مواد تحریک کننده. صابون، شستشوی بدن، عطر و مواد ضد بارداری واژینال همگی از محرک های واژن هستند که می تواند باعث التهاب شود. لباس های تنگ نیز ممکن است موجب ایجاد بثورات گرمایی محرک واژن شوند.

در برخی موارد، ممکن است پزشک نتواند علت عفونت واژن را تعیین کند. این وضعیت به عنوان ولووواژینیت غیر اختصاصی شناخته می شود. این اتفاق در زنان در هر سنی رخ می دهد، اما در دختران جوانی که وارد سن بلوغ نشده اند بیشتر دیده می شود.

عفونت واژن چگونه تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص عفونت واژن، پزشک در مورد سابقه پزشکی سوال می کند. همچنین در مورد سلامت جنسی مانند تعداد فعلی شرکای جنسی و سابقه ابتلا به عفونت های واژن یا عفونت های مقاربتی (STI) نیز سوال می شود.

پزشک زنان ممکن است معاینه لگن را نیز انجام دهد. در طی این معاینه، نمونه ای از ترشحات واژن را جمع آوری کرده، این نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستد. این به پزشک در فهم عامل عفونت کمک می کند.

367.jpgدرمان عفونت واژن

عفونت های واژن چگونه درمان می شوند؟

درمان عفونت های واژن به علت ایجاد عفونت بستگی دارد. مثلا:

  • تجویز قرص مترونیدازول به صورت قرص، کرم یا ژل یا کرم و ژل کلیندامایسین برای عفونت باکتریایی
  • تجویز کرم ها یا شیاف های ضد قارچی برای عفونت مخمری
  • تجویز قرص مترونیدازول یا تینیدازول برای تریکومونیازیس
  • تجویز کرم یا قرص استروژن برای آتروفی واژن

اگر عفونت به دلیل عامل تحریک کننده ای مانند صابون ایجاد شده باشد، دکتر متخصص زنان برای کاهش تحریک محصول دیگری را پیشنهاد می کند.

%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C.jpg

چگونه می توان از عفونت واژن پیشگیری کرد؟

همه ی عفونت های واژن قابل پیشگیری نیستند. استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی به جلوگیری از شیوع بیماری های مقاربتی و کاهش خطر ابتلا به آن ها کمک می کند.

همچنین بخوانید:انواع بیماری‌های مقاربتی (STD) در زنان  و   علائم شایع ترین بیماری های مقاربتی در مردان

بهداشت مناسب می تواند از برخی عفونت های واژن جلوگیری کند.

در صورت امکان، باید از لباس زیر پنبه ای و جوراب شلواری با فاق نخی استفاده کنید. این کار خطر ابتلا به التهاب و تحریک واژن را کاهش می دهد. برخی از خانم ها در اثر پوشیدن پارچه هایی که تنفس پوست را مختل می کند، دچار التهاب و تحریک می شوند.

نتیجه

به طور کلی درمان عفونت واژن بسیار موثر است. تشخیص درست، درمان صحیح را به دنبال خواهد داشت. در صورت وجود علائم جدید یا نگران کننده، برای درمان عفونت واژن با پزشک زنان مشورت کنید.

منبع: healthline

اگر نمی دانید که به کدام پزشک باید مراجعه کنید، راهنمای تخصص های پزشکی به کار شما می آید.

[تعداد: 4   میانگین: 4/5]

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر